ده اف اس ۲۳۰ ( به آلمانی: DFS 230 ) یک بادپر نظامی نیرو بَر ساخت شرکت ده اف اس در آلمان بود که در جریان جنگ دوم جهانی در لوفت وافه از آن استفاده شد.
این بادپر توسط شرکت ده اف اس طراحی شد. با علاقه مندی نیروهای مسلح به آن، قراردادی جهت ساخت سه پیش نمونه به امضا رسید. بادپر عمکلرد پروازی خوبی در سال ۱۹۳۷ از خود نشان داد تا پس از چند نمونه پیش تولید ده اف اس ۲۳۰آ - ۰، سفارش تولید محدود مدل های عملیاتی ده اف اس ۲۳۰آ - ۱ و ده اف اس ۲۳۰آ - ۲ صادر شود. ده اف اس ۲۳۰آ - ۲ گونه هدایت دوگانه آموزشی بود. از این و مدل های متعاقب مجموعاً بیش از ۱٬۰۰۰ فروند در کارخانه های مختلف تولید شد تا گونه به بادپر تهاجمی استاندارد لوفت وافه بدل شود. [ ۱]
ده اف اس ۲۳۰ یک هواگرد تک باله بال بالای مهار شده با ساخت ترکیبی بود. داخل هواگرد گنجایش دو خدمه و هشت نیروی کاملاً مسلح را داشت. ده اف اس ۲۳۰ با انواع مختلفی از هواگردهای لوفت وافه یدک کشی می شد و پس از برخاست ارابه فرود خوپ را رها می کرد. فرود بر روی ارابه لغزش مرکزی زیر بدنه صورت می گرفت. برای کاهش مسافت فرود یک بدنه به شرکت فوکه - آخگلیس تحویل شد تا یک چرخانه هواچرخ سه تیغه بر آن نصب شود. محصول این ابداع که فا ۲۲۵ نام گرفت، مسافت فرود بسیار کوتاهی داشت اما هدایت آن دشوار بود. راه کار دیگر نصب راکت های ترمز راین متال - بورزیش با رانش به سمت جلو، در دماغه بود. این راکت ها می توانستند بادپر را تنها در ۱۵ متری متوقف کنند؛ در این حال ابری از دود سفید ایجاد می کردند که باعث پوشیده ماندن بادپر و سرنشینان آن می شد. [ ۱]
ده اف اس ۲۳۰ب - ۱ و هدایت دوگانه ده اف اس ۲۳۰ب - ۲ مجهبر به چتر ترمز هوایی بودند تا هنگامی که هواگرد مورد حمله قرار گرفت با زاویه زیاد شیرجه بزند. یک مسلسل ام گه ۱۵ هم پشت اتاقک نصب شد تا هم به عنوان تمهید دفاعی استفاده شود و هم بر روی زمین برای نیروی خودی علیه دشمن آتش سرکوب تأمین کند. برخی یگان ها بادپر خود را به صورت میدانی با یک مسلسل دو لول ام گه ۳۴ در دماغه تسلیح می کردند. [ ۱]
ده اف اس ۲۳۰سی - ۱ به مجهز به تقویت گر رانش راکت بود. در مدل ده اف اس ۲۳۰ده - ۱ پیشنهاد راکت دماغه بهتر شد که محقق نشد. [ ۱]
ده اف اس ۲۳۰فاو - ۷ طراحی کاملاً جدیدی بود که برای مدل ده اف اس ۲۳۰اف - ۱ از آن تولید می شد. تنها یک پیش نمونه پدید آمد. [ ۱]

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین بادپر توسط شرکت ده اف اس طراحی شد. با علاقه مندی نیروهای مسلح به آن، قراردادی جهت ساخت سه پیش نمونه به امضا رسید. بادپر عمکلرد پروازی خوبی در سال ۱۹۳۷ از خود نشان داد تا پس از چند نمونه پیش تولید ده اف اس ۲۳۰آ - ۰، سفارش تولید محدود مدل های عملیاتی ده اف اس ۲۳۰آ - ۱ و ده اف اس ۲۳۰آ - ۲ صادر شود. ده اف اس ۲۳۰آ - ۲ گونه هدایت دوگانه آموزشی بود. از این و مدل های متعاقب مجموعاً بیش از ۱٬۰۰۰ فروند در کارخانه های مختلف تولید شد تا گونه به بادپر تهاجمی استاندارد لوفت وافه بدل شود. [ ۱]
ده اف اس ۲۳۰ یک هواگرد تک باله بال بالای مهار شده با ساخت ترکیبی بود. داخل هواگرد گنجایش دو خدمه و هشت نیروی کاملاً مسلح را داشت. ده اف اس ۲۳۰ با انواع مختلفی از هواگردهای لوفت وافه یدک کشی می شد و پس از برخاست ارابه فرود خوپ را رها می کرد. فرود بر روی ارابه لغزش مرکزی زیر بدنه صورت می گرفت. برای کاهش مسافت فرود یک بدنه به شرکت فوکه - آخگلیس تحویل شد تا یک چرخانه هواچرخ سه تیغه بر آن نصب شود. محصول این ابداع که فا ۲۲۵ نام گرفت، مسافت فرود بسیار کوتاهی داشت اما هدایت آن دشوار بود. راه کار دیگر نصب راکت های ترمز راین متال - بورزیش با رانش به سمت جلو، در دماغه بود. این راکت ها می توانستند بادپر را تنها در ۱۵ متری متوقف کنند؛ در این حال ابری از دود سفید ایجاد می کردند که باعث پوشیده ماندن بادپر و سرنشینان آن می شد. [ ۱]
ده اف اس ۲۳۰ب - ۱ و هدایت دوگانه ده اف اس ۲۳۰ب - ۲ مجهبر به چتر ترمز هوایی بودند تا هنگامی که هواگرد مورد حمله قرار گرفت با زاویه زیاد شیرجه بزند. یک مسلسل ام گه ۱۵ هم پشت اتاقک نصب شد تا هم به عنوان تمهید دفاعی استفاده شود و هم بر روی زمین برای نیروی خودی علیه دشمن آتش سرکوب تأمین کند. برخی یگان ها بادپر خود را به صورت میدانی با یک مسلسل دو لول ام گه ۳۴ در دماغه تسلیح می کردند. [ ۱]
ده اف اس ۲۳۰سی - ۱ به مجهز به تقویت گر رانش راکت بود. در مدل ده اف اس ۲۳۰ده - ۱ پیشنهاد راکت دماغه بهتر شد که محقق نشد. [ ۱]
ده اف اس ۲۳۰فاو - ۷ طراحی کاملاً جدیدی بود که برای مدل ده اف اس ۲۳۰اف - ۱ از آن تولید می شد. تنها یک پیش نمونه پدید آمد. [ ۱]


wiki: ده اف اس ۲۳۰