دمینگ دبلیو ادواردز

دانشنامه آزاد فارسی

دِمینْگ، دَبِلْیو اِدْوارْدْز (۱۹۰۰ـ۱۹۹۳)(Deming, W Edwards)
آمارگر و متخصص مدیریت کیفیت و مشاور و مربّی متخصصین کنترل کیفیت شرکت های بزرگ و سرآمدان تجاری ایالات متحده. دمینگ، در پی جنگ جهانی دوّم (۱۹۳۹ـ۱۹۴۵) به تجدید حیات اقتصادی ژاپن کمک کرد و در دهۀ ۱۹۸۰ انقلابی در روش های تجاری بسیاری از شرکت های امریکایی به وجود آورد. دمینگ تحصیلات خود را در رشتۀ دکتری فیزیک در ۱۹۲۸ در دانشگاه ییل به اتمام رساند. او در دهۀ ۱۹۳۰ ضمن تدریس در چند دانشگاه امریکایی به بهبود روش های آموزش ریاضیات و آمار کمک کرد و در ۱۹۳۶ در دانشگاه لندن مطالعه و بررسی نظریۀ آمار را آغاز کرد. وی در بازگشت به امریکا، به مقام ریاضیدان ارشد و مشاور نمونه گیری سازمان آمارگیری رسید. در دهۀ ۱۹۳۰، دمینگ تحقیق و بررسی کاربردهای آماری در تجزبه و تحلیل و بهبود تولید صنعتی را آغاز کرد. او در نظریۀ کنترل کیفیت خود، از ایجاد حس قدرت و مسئولیت در کارگران و تشویق مستمر آن ها برای ارتقاء کیفیت کار حمایت کرد. دمینگ، مشوق مدیران برای به کارگیری روش های جدید آموزش معطوف به کارگران بود. در ۱۹۴۶، کار مشاورۀ تحقیقاتی برای بخش خصوصی را آغاز کرد و در عین حال به تدریس آمار در دانشگاه های نیویورک و کلمبیا مشغول شد. در ۱۹۵۰، بزرگان تجاری ژاپن، دمینگ را به ژاپن دعوت کردند و او در آن جا به آموزش مدیران و مهندسین ارشد ژاپنی در زمینۀ سیستم مدیریت پرداخت. فعالیت های او در بازسازی اقتصادی ژاپن نقش مؤثری داشت و برای دمینگ، در مقام پیش گام نظریۀ مدیریت کیفیت، شهرت جهانی به ارمغان آورد، هرچند پذیرش نظریه های او در ایالات متحد به فوریت انجام نگرفت. دمینگ، واضع نظریۀ مدیریت کیفیت جامع (TQM) است که در ارتقاء کیفیت صنایع و تدوین معیارهای ارزیابی و سنجش کیفیت، در چند دهۀ گذشته نقشی حیاتی داشته است.

پیشنهاد کاربران

بپرس