دلکو

/delko/

معنی انگلیسی:
delco, distributor, timer, trade-mark

لغت نامه دهخدا

دلکو. [ دِ ک ُ] ( اِ ) ( اصطلاح مکانیک ) دستگاه قطع و وصل جریان برق است در موتور اتومبیل که از دو قسمت ساخته شده : قسمتی مربوط به قطع و وصل جریان برق باطری و قسمت دیگر مربوط به تقسیم جریان برق قوی به سیم سر شمعهاست ، که اولی بوسیله پلاتین و دومی توسط چکش برق انجام می گیرد. ( فرهنگ فارسی معین ).

فرهنگ فارسی

( اسم ) دستگاه قطع و وصل جریان برق است در موتور اتومبیل که از دو قسمت ساخته شده : قسمتی مربوط بقطع و وصل جریان برق باتری و قسمت دیگر مربوط بتقسیم جریان برق قوی بسیم سر شمعهاست که اولی بوسیله پلاتین و دومی توسط چکش برق انجام میگیرد .

فرهنگ معین

(دِ کُ ) [ انگ . ] (اِ. ) دستگاه قطع و وصل جریان برق است در موتور اتومبیل که از دو قسمت ساخته شده : قسمتی مربوط به قطع و وصل جریان برق باتری و قسمت دیگر مربوط به تقسیم جریان برق قوی به سیم سرشمع هاست . که اولی به وسیلة پلاتین و دومی توسط چکش برق انجام می گ

فرهنگ عمید

دستگاه کوچکی در موتور اتومبیل برای توزیع برق جهت تولید انفجار در مخلوط هوا و بخار بنزین.

دانشنامه عمومی

دِلکو یا Tāzafruz ( به انگلیسی: Distributor ) وسیله ای است در موتورهای درون سوز که جریان ولتاژ بالا را از کوئل به شمع ها هدایت می کند تا به ترتیب احتراق را منظم کند.
دلکو دو عمل انجام می دهد، یکی کمک به کوئل برای ایجاد جریان برق قوی؛ و عمل دوم اینکه برق قوی ایجاد شده در کوئل را گرفته به سیلندر برای خوردن جرقه تقسیم نماید.
در هریک از سیلندرها اسبابی به نام شمع، بسته شده که جریان برق قوی از دلکو تحویل آنها شده به شکل جرقه از آن برای آتش زدن گاز استفاده می کنند. در پهلوی دلکو اسباب کوچکی به نام فیوز دلکو قرار داده اند که می توان آن را «شیشهٔ عمر» خودرو نامید زیرا اگر فیوز نباشد یا سوخته باشد اولاً موتور روشن نمی شود و اگر هم بشود خاموش می شود. [ ۱]
اولین نوع از این وسیله توسط Dayton Engineering Laboratories Co ( به اختصار DELCO ) ساخته شد ( که به همین دلیل در پارسی به این نام خوانده می شود ) و در سال ۱۹۱۰ بر روی کادیلاک عرضه گردید. این اختراع توسط چارلز کترینگ صورت گرفت و در روزگار خود شگفت آور بود. در اصل این قطعه با توجه به نقش آن و نیز ترجمه نام انگلیسی آن بایستی با نام تقسیم گر یا کلمات هم معنی نام گذاری می شده است.
در موتورهای چهارزمانه به ازای هر دو دور میل لنگ، میل سوپاپ و دلکو یک دور می گردند. امروزه در اکثر موتورهای چهارزمانه انژکتوری قطعه دلکو حذف گردیده و بجای آن حسگر میل لنگ و میل سوپاپ اطلاعات مربوط به مکان دقیق پیستون ها را به قطعه ای بنام ای سی یو ( ECU ) می دهند.
عکس دلکو
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

دِلْکو (distributor)
دِلْکو
وسیله ای در دستگاه های نقلیه موتوری، برای توزیع برق بین شمع های سیلندرهای موتور احتراق داخلی. این وسیله نوسانات و پالس های برق را با ولتاژ زیاد در شمع های سیلندرها پخش می کند. برق از طریق نوک اهرمی چرخان، که با میل بادامک موتور به حرکت درمی آید، به شمع ها منتقل می شود. جریان برق از طریق سیم پیچ استارت به دستۀ چرخان می رسد. به علاوه، پلاتین نیز در دلکو قرار می گیرد، باز و بسته می شود، و با این کار جریان برق باتری به کویل را قطع و وصل می کند و بدین ترتیب، موجب پالس های ولتاژ بالا می شود. استارت برقی دلکو ندارد.

پیشنهاد کاربران

بپرس