دلونه روبر

دانشنامه آزاد فارسی

دُلونِه، روبِر (۱۸۸۵ـ۱۹۴۱)(Delaunay, Robert)
برج ایفل، اثر روبر دلونه
نقاش فرانسوی. از سرآمدان هنر انتزاعی بود. به همراه همسرش سونیا دُلونه ـ تِرک، شیوه ای نوظهور پدید آورد، که بعدها اورفیسم نام گرفت ـ گونه ای آغازین از کوبیسم که تمرکزش بر تأثیر رنگ های خالص و متضاد بود. چاپنقش سنگی هم پدید آورد، ازجمله چاپنقش پنجرۀ مشرف به شهر (۱۹۲۵، موزۀ هنرهای معاصر تهران). دلونه و همسرش در پی گیری نظریه های رنگیِ میشل شورول، شیمی دان فرانسوی، به کشفیاتی در تأثیر هم زمان نور هنگام برخورد بر صفحات گرد و مسطح، و ایجاد رنگ های درخشان و متضاد، پی بردند. آنان می خواستند معادلی بصری برای موسیقی ایجاد کنند. دلونه در ۱۹۱۲ چندین مجموعه نقاشی کرد که برجسته ترینِ آن ها عبارت اند از شکل های مدوَر (تقریباً با انتزاع محض)، و پنجره های هم زمان (با الهام از منظره های شهری پاریس). گیوم آپولینر، هنر او را اورفیست (اصالتاً موسیقایی) توصیف کرد. در ۱۹۳۷، دلونه برنامۀ تزیینی عظیمی را (ده نقش برجستۀ بزرگ رنگی و یک ضرباهنگ گسترده) برای نمایشگاه پاریس، کاخ آسمان و کوشک راه آهن، اجرا کرد. در ۱۹۳۸ نیز همراه با هنرمندان دیگر، ازجمله همسرش سونیا دلونه ـ تِرک، نقاش روستبار، تزیین تالار مجسمه در سالن اصلی توئیلری را به سامان رساند.

پیشنهاد کاربران

بپرس