[ویکی فقه] از دلایل عمده نفوذ تشیع در ایران، ورود سادات علوی به این منطقه است. این افراد، عمدتا شیعه بوده اند، که دلیل ورود آنها به ایران را می توان به امنیت، رفاه، جذب نیرو برای قیام و غیره بیان کرد.
از دلایل عمده نفوذ تشیع در ایران، ورود سادات علوی به این منطقه است. این افراد، عمدتا شیعه بوده اند، گرچه به طور بسیار نادر، افرادی که حتی ناصبی بوده اند، یافت می شده اند. طبعا سادات فراوانی بر مذهب اهل سنت بوده اند. عبدالجلیل قزوینی رازی در کتاب نقض نوشته است: و علوی اصلی، الا امامتی و شیعی نبود و نتواند بود و اگرنه باری زیدی. دانسته است که شیعیان آنها نیز همگی بر مذهب اثنی عشری نبوده، بلکه بسیاری از آنها شیعه زیدی بوده اند. تمامی کسانی از سادات که در قیامهای ضد عباسی شرکت داشته اند، شیعه زیدی بوده اند. این به دلیل این بود که آنها به تقیه اعتقادی نداشته و قیام به سیف از ویژگیهای امام زیدی شمرده می شده است. به هر روی سادات زیدی و امامی، همگی در ایران فضایی شیعی ایجاد کرده اند.
از دلایل عمده نفوذ تشیع در ایران، ورود سادات علوی به این منطقه است. این افراد، عمدتا شیعه بوده اند، گرچه به طور بسیار نادر، افرادی که حتی ناصبی بوده اند، یافت می شده اند. طبعا سادات فراوانی بر مذهب اهل سنت بوده اند. عبدالجلیل قزوینی رازی در کتاب نقض نوشته است: و علوی اصلی، الا امامتی و شیعی نبود و نتواند بود و اگرنه باری زیدی. دانسته است که شیعیان آنها نیز همگی بر مذهب اثنی عشری نبوده، بلکه بسیاری از آنها شیعه زیدی بوده اند. تمامی کسانی از سادات که در قیامهای ضد عباسی شرکت داشته اند، شیعه زیدی بوده اند. این به دلیل این بود که آنها به تقیه اعتقادی نداشته و قیام به سیف از ویژگیهای امام زیدی شمرده می شده است. به هر روی سادات زیدی و امامی، همگی در ایران فضایی شیعی ایجاد کرده اند.