دلاله الحائرین

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «دلالةالحائرین»، مهم ترین کتاب فلسفی ابن میمون است و هدف اصلی آن تطبیق ظواهر کتاب عهد عتیق با قواعد عقلانی و فلسفی است و از این رو ابن میمون از جمله متفکران بزرگ خردگرا و پیرو اصالت عقل به شمار می رود و شاید در این کار از هم نظایر و امثال خود پیشروتر باشد.
مولف در مقدمه جزء اول کتاب می گوید: من کسی هستم که اگر خود را در تنگنا بیابم و در رساندن حق از راه برهان چاره ای نبینم و در آن کار فقط یک فاضل دانشمند با من موافق باشد و ده هزار جاهل نادان با من مخالف، من جانب آن دانشمند را می گیرم و مذمت آن عد کثیر را به چیزی نمی شمرم و سعی می کنم که آن فاضل یگانه را از حیرتی که دچار آن شده است، رهایی بخشم تا به کمال خود برسد و آسوده خاطر گردد. در جای دیگر از همان مقدمه می گوید: می دانم که مبتدیانی که از بحث و نظر بهره ای ندارند، تنها از بعضی از فصول این مقاله بهره مند می شوند؛ اما کامل متشرع که در حیرت افتاده است، از هم فصول آن بهره مند خواهد شد و از آن لذت بسیار خواهد برد و کسانی که ذهن و دماغشان با اراء نادرست پلید و چرکین شده است و راه های نادرست را درست می دانند، از بیشتر فصول این کتاب دوری خواهند جست. ابن میمون امثال و لغزها و کلماتی را که در تورات آمده است و با عقل ناسازگار می نماید، به معنی لفظی آنها نمی گیرد و سعی می کند همه را تأویل عقلانی کند. روی سخن او با کسانی است که فلسفه و حکمت خوانده اند و با علوم عقلی آشنا هستند و هنگامی که به تورات روی می آوردند، کلمات مبهم و امثال و رموز و اشارات آن را در نمی یابند و نمی دانند که دین خود را چگونه حفظ کنند و به همین جهت در حیرت و سرگردانی می افتند. او به همین مناسبت کتاب خود را دلالة الحائرین نام نهاده است.
ابن میمون علل و اسباب تناقض و تضاد را که در کتاب ها و رسائل دیده می شود، چنین برمی شمارد:
1. گاهی مؤلّف گفتار گوناگون مردمان را با آراء گوناگون آنان بدون ذکر سند جمع می کند و گویند گفتارها را ذکر نمی کند. در چنین کتابی تناقض و تضاد دیده خواهد شد، زیرا اگر دو قضی متناقض در آن دیده شود، ممکن است یکی از آنِ شخصی و دیگری از آنِ شخص دیگر باشد.
2. ممکن است مؤلف، نخست رأیی را برگزیند و سپس از آن رأی برگردد و هر دو رأی را در کتاب خود بیاورد (بدون ذکر عدول خود از رأی نخستین).

پیشنهاد کاربران

دلالة الحائرین ( מורה נבוכים ) یکی از سه اثر اصلی ربی موسی بن میمون است. این کتاب به عربی کلاسیک با استفاده از خط عبری ( یهودی - عربی ) به صورت یک نامه سه قسمتی به شاگردش ربی یوسف بن اسحاق السبتی، نوشته شده و منبع اصلی دیدگاه های فلسفی ابن میمون در برابر دیدگاه های او در خصوص شریعت یهود است. اقلیت کوچکی بر این باورند دلالة الحائرین را زندیقی گمنام و نه ابن میمون نوشته که سرشناس ترین در میان اینان دانشور مورد احترام قرن ۱۸ام راب یاعکوو آمدن است.
...
[مشاهده متن کامل]

این کتاب سه بخش/جزء دارد که به تازگی بخش نخست و دومِ آن توسط ناصر عباس پور، زیر عنوان «راهنمایی سرگشتگان»، نشر ورا، ۱۳۹۷و ۱۴۰۱ ترجمه و چاپ شده است. ترجمهٔ ناصر عباس پور بر پایهٔ خط و متن عبری و عربی و با در نظر داشتن پنج ترجمه به زبان های اروپایی از این کتاب صورت گرفته است: لاتین از بوکستُرف، فرانسه از مونک، آلمانی از ادولف وایس، انگلیسی از فریدلِندِر و پینِس. ترجمهٔ فارسی با پژوهش های بسیار در زمینه های ادبی، کلامی، فلسفی، تاریخی، طبی، ریاضی و همهٔ زمینه هایی که موسی بن میمون در طول مباحث خویش بدان اشارت نموده، انجام شده است. می توان گفت که پانوشتهای مترجم، ارزش کتاب را از نهفتگی بدر آورده و در واقع کتاب را بازتولید نموده است. توضیحات مترجم برای مقایسهٔ دو فرهنگ یهود و اسلام نیز بسی مفید است.

دلاله الحائرین
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/دلالة_الحائرین

بپرس