دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها

پیشنهاد کاربران

دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها یکی از زیر مجموعه های معاونت های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. نام این دفتر تا سال ۱۳۸۳ «مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها» بود. این مرکز، در سال ۱۳۸۳ به دنبال سیاست های جدید دولت و با توجه به تغییر و تحولات در حوزه تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، به «دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها» و در سال ۱۳۸۵ به «دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها» تغییر نام داد. دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها در سال ۱۳۶۸ زیر نظر معاونت امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیاد نهاده شد. در سال ۱۳۷۵ براساس سیاست های کلی دولت و به منظور هماهنگی بیشتر بین نهادهای آموزشی و تحقیقاتی، دفتر گسترش آموزش رسانه ها با مرکز مطالعات و توسعه رسانه ها ادغام شد.
...
[مشاهده متن کامل]

این دفتر به منظور تشویق، تحقیق و گسترش آموزش در زمینه ارتباطات اجتماعی با تأکید خاص بر مطبوعات و روزنامه نگاری شکل گرفته است. مدیران این مرکز از گذشته تاکنون هادی خانیکی، رجبعلی مزروعی، محسن اسماعیلی، محمدمهدی فرقانی، شعبانعلی بهرامپور، ابراهیم شمشیری ، محمدمهدی انصاری ، محمد سلطانی فر ، حمید ضیایی پرور و گیتا علی آبادی بوده اند و در حال حاضر محمد آقاسی مدیرکل این دفتر است.
شرح وظایف دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها به شرح زیر است:
• مطالعه و بررسی کمی و کیفی جریان اطلاعات در رسانه های کشور؛
• مطالعه و بررسی میزان تأثیرپذیری رسانه های ایران از جریان بین المللی اطلاعات؛
• مطالعه و بررسی تأثیرات فرهنگی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از جریان بین المللی اطلاعات؛
• نیازسنجی های مستمر از مسئولان، کارشناسان و دست اندرکاران امر رسانه ها به منظور تعیین محورها و موضوعات پژوهشی؛
• پژوهش در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی رسانه ها؛
• پژوهش در زمینه چگونگی ارتقاء سطح کیفی و حرفه ای رسانه ها و جایگاه رسانه ها در فرهنگ عمومی؛
• پژوهش در زمینه چگونگی افزایش اعتماد مردم به رسانه ها؛
• پژوهش در زمینه تکنولوژی های جدید و مورد نیاز، جمع آوری، پردازش، تولید و انتشار اطلاعات در حوزه رسانه ها؛
• تهیه و تنظیم سیر تطور تاریخ مطبوعات ایران و مستندسازی وقایع مربوط؛
• انجام هماهنگی های لازم در زمینه انتشار کتاب، مجموعه مقالات، گزارش های پژوهشی و نشریات تخصصی در حوزه های آموزشی و پژوهشی رسانه؛
• شناخت و تعیین شاخص های ارزیابی رسانه ها؛
• ارتباط مستمر با دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی به منظور شناسایی محققان در زمینه های مطالعاتی و پژوهشی مورد نظر؛
• ارائه راهکارهای لازم به منظور ارتقای دانش عمومی و تخصصی در حوزه ارتباطات و مطبوعات؛
• ایجاد، توسعه و بروز رسانی مرکز اطلاع رسانی ارتباطات با تأکید بر مطبوعات و تبلیغات؛
• حمایت مادی و معنوی از محققان، مراکز و انجمن های تخصصی، طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها در حوزه ارتباطات؛
• برگزاری همایش های علمی و کاربردی به منظور آشنایی با آخرین دستاوردها و تبادل اطلاعات در زمینه رسانه ها؛
• همکاری و حضور در مجامع تحقیقاتی داخلی؛
• گردآوری و بررسی اطلاعات مربوط به امکانات و نیازهای آموزشی در حوزه ارتباطات؛
• برنامه ریزی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و رشد استعدادها در زمینه فعالیت های خبری، مطبوعاتی و اطلاع رسانی، تبلیغاتی؛
• تهیه ضوابط، آیین نامه ها و دستورالعمل های صدور مجوز فعالیت آموزش های آزاد روزنامه نگاری و نظارت بر فعالیت آن ها؛

دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/دفتر_مطالعات_و_برنامه‌ریزی_رسانه‌ها

بپرس