[ویکی فقه] دفاع از تشیع (ترجمه الفصول المختاره). این کتاب (مجالس در مناظرات )ترجمه فارسی کتاب الفصول المختارة من العیون و المحاسن اثر شیخ مفید است، پیرامون مناظرات شیخ مفید درباره مباحث امامت، که توسط آقا جمال خوانساری ترجمه گشته است.
[ویکی نور] دفاع از تشیع (ترجمه الفصول المختاره). مجالس در مناظرات، ترجمه فارسی کتاب «الفصول المختارة من العیون و المحاسن» اثر شیخ مفید است، پیرامون مناظرات شیخ مفید درباره مباحث امامت، که توسط آقا جمال خوانساری ترجمه گشته است.
سده چهارم تاریخ اسلام، سده ای پر جوش و خروش بود، پر جوش و خروش در سیاست، و پر جوش و خروش در علم. سیصد سال از ظهور اسلام می گذشت. فلسفه یونان ترجمه شده بود. کتاب هایی دیگر نیز در حوزه علوم مسلمین پا گذاشته بود. پیروان سیاست های گوناگون، سرتاسر ممالک اسلام را میدان تکاپوی خویش قرار داده بودند. در حدیث و تفسیر کتاب هایی تألیف شده بود. محدّثان و مفسران آراء خود را اظهار کرده بودند. کتاب هایی در تاریخ اسلام، و تاریخ خلافت اسلامی، گردآوری شده بود، که پیشینه اسلام را، اگر چه با نقص و جانبداری، پیش چشم ها می گذاشت.
عقایدشناسان و متکلّمان به مکتب های خود شکل داده بودند. پایه های مذاهب فقهی ریخته شده بود، و مردم در پیروی از فقیهان دسته بندی شده بودند.
شهر بغداد در آن روزگار، به عنوان مهم ترین مرکز علمی و سیاسی جهان اسلام به شمار می رفت و از ویژگی های خاصی برخوردار بود. آل بویه و حمدانیان که شیعه مذهب بودند، قدرت یافته و از دانشمندان شیعه حمایت می کردند یا حداقل از آن آزار و اذیت ها که قبلا به شیعیان می رسید، جلوگیری می کردند و این فرصت خوبی بود تا دانشمندان شیعه از حقانیّت مذهب امامیّه دفاع نمایند.
شیخ مفید این مسئولیّت بزرگ را در بغداد به عهده داشت و شاگردان برجسته ای از قبیل شریف رضی ، سیّد مرتضی، شیخ طوسی، ابوالعباس نجاشی، قاضی ابوالفتح کراچی و... را تربیت نمود که هر کدام در دفاع از مبانی شیعه تلاش های چشمگیری انجام دادند و از طرف دیگر شیخ مفید با بزرگان فرقه معتزله و اشاعره و مذاهب گوناگون اهل سنت و حتی فرقه های شیعه از قبیل زیدیه و اسماعیلیه به بحث و مناظره حضوری و شفاهی می پرداخت، که نمونه های آن را در کتاب ارزنده «الفصول المختاره» می بینیم.
سده چهارم تاریخ اسلام، سده ای پر جوش و خروش بود، پر جوش و خروش در سیاست، و پر جوش و خروش در علم. سیصد سال از ظهور اسلام می گذشت. فلسفه یونان ترجمه شده بود. کتاب هایی دیگر نیز در حوزه علوم مسلمین پا گذاشته بود. پیروان سیاست های گوناگون، سرتاسر ممالک اسلام را میدان تکاپوی خویش قرار داده بودند. در حدیث و تفسیر کتاب هایی تألیف شده بود. محدّثان و مفسران آراء خود را اظهار کرده بودند. کتاب هایی در تاریخ اسلام، و تاریخ خلافت اسلامی، گردآوری شده بود، که پیشینه اسلام را، اگر چه با نقص و جانبداری، پیش چشم ها می گذاشت.
عقایدشناسان و متکلّمان به مکتب های خود شکل داده بودند. پایه های مذاهب فقهی ریخته شده بود، و مردم در پیروی از فقیهان دسته بندی شده بودند.
شهر بغداد در آن روزگار، به عنوان مهم ترین مرکز علمی و سیاسی جهان اسلام به شمار می رفت و از ویژگی های خاصی برخوردار بود. آل بویه و حمدانیان که شیعه مذهب بودند، قدرت یافته و از دانشمندان شیعه حمایت می کردند یا حداقل از آن آزار و اذیت ها که قبلا به شیعیان می رسید، جلوگیری می کردند و این فرصت خوبی بود تا دانشمندان شیعه از حقانیّت مذهب امامیّه دفاع نمایند.
شیخ مفید این مسئولیّت بزرگ را در بغداد به عهده داشت و شاگردان برجسته ای از قبیل شریف رضی ، سیّد مرتضی، شیخ طوسی، ابوالعباس نجاشی، قاضی ابوالفتح کراچی و... را تربیت نمود که هر کدام در دفاع از مبانی شیعه تلاش های چشمگیری انجام دادند و از طرف دیگر شیخ مفید با بزرگان فرقه معتزله و اشاعره و مذاهب گوناگون اهل سنت و حتی فرقه های شیعه از قبیل زیدیه و اسماعیلیه به بحث و مناظره حضوری و شفاهی می پرداخت، که نمونه های آن را در کتاب ارزنده «الفصول المختاره» می بینیم.
wikinoor: دفاع_از_تشیع_(ترجمه_الفصول_المختارة)