دف کان ۵ (بازی ویدئویی). " دِف کان ۵ " ( به انگلیسی: Defcon 5 ) یک بازی ماجراجویی تیراندازی اول شخص که توسط شرکت انگلیسی "میلنیوم اینتراکتیو" تولید و در سال ۱۹۹۵ برای رایانه های سازگار با آی بی ام منتشر شد. یک سال بعد در ۱۹۹۶ میلادی نیز برای کنسول های پلی استیشن، سگا ساترن و ۳دی او پورت گردید. نام بازی متأثر از defense readiness condition به معنی «سیستم وضعیت آمادگی دفاعی ارتش» می باشد، که البته در بین عموم به اشتباه به وضعیت اورژانسی گفته می شود. [ ۳]
داستان بازی در مورد فردی است که برای یک شرکت تخیلی به نام تایفون کار می کند. وظیفه بازیباز به عنوان آن فرد نصب یک سیستم نرم افزار دفاع خودکار در معادن اعماق فضا به نام MRP - 6F می باشد. هدف اصلی محافظت از تأسیسات معدن در مقابل حمله مهاجمان است به همین منظور شش اسلحه قوی در محل نصب گردیده که توسط هزاران سیستم نیروبخش برای زرادخانه های اسلحه و مهمات پشتیبانی می شوند.
مدت کوتاهی پس از رسیدن قهرمان بازی به تأسیسات MRP - 6F، از طرف نیروی ناشناسی مورد حمله قرار می گیرند. بازیباز باید با نیروهای مهاجم که وارد پایگاه شده اند رودرو شود. هدف اصلی فرار از تأسیسات همراه با مدارکی است که در آنجا بدست آمده.
گیم پلی بازی بسیار شبیه به بازی «سیستم شاک» ( System Shock ) محصول ۱۹۹۴ می باشد. بازیباز باید در پایگاه جستجو کرده و با یافتن آیتم های مورد نیاز برای ساخت خط دفاعی و در نهایت فرار از تأسیسات، به هدف اصلی بازی برسد. ترکیب مبارزات به صورت چینش صحیح اسلحه های دفاعی برای بهره بردن از حداکثر کارایی آن ها و استفاده از ترمینال های رایانه ای تأسیسات ( به اختصار ترمینال های VOS ) برای جلوگیری از پیشروی دشمنان می باشد.
ترمینال های کامپیوتری کارایی های وسیع و مؤثری در گیم پلی بازی دارند، بازیباز می تواند از راه دور آن ها را کنترل نموده و جهت استفاده از اسلحه های دفاعی، خشاب گذاری و پرکردن مهمات یا بررسی خسارت های وارده به اسلحه های محیط پایگاه از ترمینال ها بهره ببرد. همچنین امکان کنترل درب های پایگاه از طریق ترمینال های کامپیوتری نیز وجود دارد و بازیباز با استفاده از این قابلیت می تواند نیروهای مهاجم دشمن را در منطقه مورد نظر خود حبس نماید. [ ۴]
بازیباز همچنین توانایی مبارزه مستقیم و رودرو با دشمنان را دارد و می تواند بطور مستقیم به آن ها شلیک نموده و نابودشان کند، البته با نابودی آن ها دشمنان جدید بطور متوالی توسط سفینه های فضایی دشمن به محیط آورده می شوند. ضمن آنکه با نابودی هر دشمن سیستم هوای موجود در محیط از نظر کیفیت افت پیدا می کند که کامپیوترهای هوشمند پایگاه مجبور به بستن محل های مورد نظر شده و گاهی اوقات حتی باعث به دام افتادن بازیباز می شود. بازیباز با باز کردن درب های تنظیم هوا در مناطق مختلف می تواند آلودگی ها را برطرف کرده و میزان آلودگی را در سیستم مانیتورینگ ترمینال های پایگاه رصد کند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفداستان بازی در مورد فردی است که برای یک شرکت تخیلی به نام تایفون کار می کند. وظیفه بازیباز به عنوان آن فرد نصب یک سیستم نرم افزار دفاع خودکار در معادن اعماق فضا به نام MRP - 6F می باشد. هدف اصلی محافظت از تأسیسات معدن در مقابل حمله مهاجمان است به همین منظور شش اسلحه قوی در محل نصب گردیده که توسط هزاران سیستم نیروبخش برای زرادخانه های اسلحه و مهمات پشتیبانی می شوند.
مدت کوتاهی پس از رسیدن قهرمان بازی به تأسیسات MRP - 6F، از طرف نیروی ناشناسی مورد حمله قرار می گیرند. بازیباز باید با نیروهای مهاجم که وارد پایگاه شده اند رودرو شود. هدف اصلی فرار از تأسیسات همراه با مدارکی است که در آنجا بدست آمده.
گیم پلی بازی بسیار شبیه به بازی «سیستم شاک» ( System Shock ) محصول ۱۹۹۴ می باشد. بازیباز باید در پایگاه جستجو کرده و با یافتن آیتم های مورد نیاز برای ساخت خط دفاعی و در نهایت فرار از تأسیسات، به هدف اصلی بازی برسد. ترکیب مبارزات به صورت چینش صحیح اسلحه های دفاعی برای بهره بردن از حداکثر کارایی آن ها و استفاده از ترمینال های رایانه ای تأسیسات ( به اختصار ترمینال های VOS ) برای جلوگیری از پیشروی دشمنان می باشد.
ترمینال های کامپیوتری کارایی های وسیع و مؤثری در گیم پلی بازی دارند، بازیباز می تواند از راه دور آن ها را کنترل نموده و جهت استفاده از اسلحه های دفاعی، خشاب گذاری و پرکردن مهمات یا بررسی خسارت های وارده به اسلحه های محیط پایگاه از ترمینال ها بهره ببرد. همچنین امکان کنترل درب های پایگاه از طریق ترمینال های کامپیوتری نیز وجود دارد و بازیباز با استفاده از این قابلیت می تواند نیروهای مهاجم دشمن را در منطقه مورد نظر خود حبس نماید. [ ۴]
بازیباز همچنین توانایی مبارزه مستقیم و رودرو با دشمنان را دارد و می تواند بطور مستقیم به آن ها شلیک نموده و نابودشان کند، البته با نابودی آن ها دشمنان جدید بطور متوالی توسط سفینه های فضایی دشمن به محیط آورده می شوند. ضمن آنکه با نابودی هر دشمن سیستم هوای موجود در محیط از نظر کیفیت افت پیدا می کند که کامپیوترهای هوشمند پایگاه مجبور به بستن محل های مورد نظر شده و گاهی اوقات حتی باعث به دام افتادن بازیباز می شود. بازیباز با باز کردن درب های تنظیم هوا در مناطق مختلف می تواند آلودگی ها را برطرف کرده و میزان آلودگی را در سیستم مانیتورینگ ترمینال های پایگاه رصد کند.

wiki: دف کان ۵ (بازی ویدئویی)