دعای اللهم انصر من نصره در روز غدیر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بنابر آنچه در تاریخ آمده است رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در غدیر خم فرموده: «اللهم من انصر من نصره واخذل من خذله؛ خدایا! یاری کن هر کس علی را یاری کند و خوار کن کسی که علی را خوار کند». برخی ادعا کرده اند از آنجا که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) مستجاب الدعوة است و هر دعائی از آن حضرت به استجابت می رسد و این دعا به اجابت نرسیده و کسانی که با علی جنگیده اند، مغلوب نشده اند و علی (علیه السّلام) نیز پیروز نشده است؛ بنابراین اصل دعای پیامبر دروغ است. این مقاله به بررسی این شبهه می پردازد.
ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه و کتاب مجموع فتاوا اصل دعای پیامبر در روز غدیر خم را دروغ می داند. در ادامه سخن ابن تیمیه در این دو کتاب ذکر می شود.
← در منهاج السنه
این سخن ابن تیمیه که دعای «اللهم من انصر من نصره واخذل من خذله» دروغ است، در حقیقت انکار سنت قطعی و ثابت رسول خدا است؛ چرا که این دعا در حق امیرالمومنین با سندهای معتبر و صحیح در منابع اهل سنت نقل شده است که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:
نسائی از سعید بن وهب
اگر کسی بخواهد با معیارهای ابن تیمیه و همفکران او، مسائل اسلامی و واژه های قرآنی را بررسی کند، اصلا عجیب نیست که بگوید این دعای رسول خدا به اجابت نرسیده است؛ چرا که اساساً معیار ابن تیمیه و همفکران او با معیارهای قرآنی و الهی تفاوت اساسی دارد.از دیدگاه ابن تیمیه، هرکس در میدان جنگ بر دیگری غلبه ظاهری پیدا کرد، سربازان دشمن را کشت و بر امور مردم مسلط شد، پیروز میدان لقب گرفته و خداوند این شخص را نصرت و یاری کرده است.این سخن ابن تیمیه ثابت می کند که او با مفاهیم و معانی قرآن و واژه های سنت نبوی، کاملاً بیگانه است و معنای «نصرت و خذلان» را از دیدگاه قرآن درک نکرده و فقط معنای لغوی آن را که همان پیروزی و غلبه ظاهری، سلطه بر امور مردم، ظلم و ستم، کشتن نیکان و... باشد فهمیده است؛ از این رو، طبیعی است که با معیارهای ابن تیمیه و همفکران او، معاویه پیروز میدان جنگ لقب بگیرد و امیرمؤمنان و پیروان آن حضرت شکست خورده میدان.
← همفکران ابن تیمیه
...

پیشنهاد کاربران

بپرس