دستگاه جیک جیک ( به آلمانی: Die Zwitscher - Maschine ) نقاشی آبرنگ و خودکار و جوهری از پل کله است که در سال ۱۹۲۲ کشیده شده است. این تابلو اکنون در موزه هنر مدرن نیویورک نگهداری می شود. دستگاه جیک جیک در سال ۱۹۳۷ در نمایشگاه ضد هنر مدرن «هنر فاسد» که توسط حزب نازی در مونیخ برگزار شده بود به نمایش درآمد. دستگاه جیک جیک در سال ۱۹۳۹ به قیمت نازل ۱۲۰ دلار به یک دلال آثار هنری در برلین فروخته شد. موزه هنر مدرن نیویورک در همان سال تابلو را خریداری کرد.
... [مشاهده متن کامل]
در ژوئیهٔ ۱۹۳۷ حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان نمایشگاهی را به نام «هنر فاسد» در شهر مونیخ سازماندهی کرد. در این نمایشگاه بیش از ۲۰٬۰۰۰ تابلو از هنرمندان پیرو جنبش های کوبیسم، دادا، امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم و . . . که نازی ها آن ها را یهودی و بلشویک می نامیدند، از موزه های سرتاسر آلمان جمع آوری شد. دستگاه جیک جیک همراه با چندین اثر دیگر از پل کله هم در میان این تابلوها به نمایش درآمد. هدف نمایشگاه شناساندن «هنر ناسالم» و «بی ارزش» به مردم آلمان بود. این نمایشگاه بعدها در سرتاسر آلمان و اتریش برگزار شد که استقبال از آن بسیار زیاد بود و تنها در مونیخ در حدود ۲ میلیون نفر از آن بازدید کردند.
همزمان با نمایشگاه «هنر فاسد» نمایشگاهی به نام «نمایشگاه هنر آلمان بزرگ» برگزار شد که در آن کارهای منتخب هیتلر و سران حزب نازی به نمایش درآمدند. بیشتر این کارها متعلق به هنرمندان واقع گرا بودند. در میان آن ها پیکره هایی از مردان عضلانی برهنه وجود داشت. این نمایشگاه قرار بود روح آلمانی به اصطلاح سالم را نشان دهد.
نمایشگاه هنر فاسد برای بسیاری از هنرمندانی که کارهایشان جمع آوری شده بود، شوکه کننده بود. بسیاری از آن ها آلمان را ترک کردند. در این میان ارنست لودویگ کیرشنر که بسیاری از کارهایش توسط نازی ها نابود شده بود، دست به خودکشی زد. کله نیز پس از این نمایشگاه به سوئیس بازگشت.
پس از نمایشگاه هنر فاسد بسیاری از آثار به نمایش درآمده در آن از بین رفته یا فروخته شدند. از سرنوشت برخی از این آثار هنوز هم اطلاعاتی در دست نیست. دستگاه جیک جیک نیز به قیمت نازل ۱۲۰ دلار به دلال آثار هنری آلمانی به نام کارل بوخهلتس فروخته شد. موزه هنر مدرن نیویورک در سال ۱۹۳۹ آن را خریداری کرد.

... [مشاهده متن کامل]
در ژوئیهٔ ۱۹۳۷ حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان نمایشگاهی را به نام «هنر فاسد» در شهر مونیخ سازماندهی کرد. در این نمایشگاه بیش از ۲۰٬۰۰۰ تابلو از هنرمندان پیرو جنبش های کوبیسم، دادا، امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم و . . . که نازی ها آن ها را یهودی و بلشویک می نامیدند، از موزه های سرتاسر آلمان جمع آوری شد. دستگاه جیک جیک همراه با چندین اثر دیگر از پل کله هم در میان این تابلوها به نمایش درآمد. هدف نمایشگاه شناساندن «هنر ناسالم» و «بی ارزش» به مردم آلمان بود. این نمایشگاه بعدها در سرتاسر آلمان و اتریش برگزار شد که استقبال از آن بسیار زیاد بود و تنها در مونیخ در حدود ۲ میلیون نفر از آن بازدید کردند.
همزمان با نمایشگاه «هنر فاسد» نمایشگاهی به نام «نمایشگاه هنر آلمان بزرگ» برگزار شد که در آن کارهای منتخب هیتلر و سران حزب نازی به نمایش درآمدند. بیشتر این کارها متعلق به هنرمندان واقع گرا بودند. در میان آن ها پیکره هایی از مردان عضلانی برهنه وجود داشت. این نمایشگاه قرار بود روح آلمانی به اصطلاح سالم را نشان دهد.
نمایشگاه هنر فاسد برای بسیاری از هنرمندانی که کارهایشان جمع آوری شده بود، شوکه کننده بود. بسیاری از آن ها آلمان را ترک کردند. در این میان ارنست لودویگ کیرشنر که بسیاری از کارهایش توسط نازی ها نابود شده بود، دست به خودکشی زد. کله نیز پس از این نمایشگاه به سوئیس بازگشت.
پس از نمایشگاه هنر فاسد بسیاری از آثار به نمایش درآمده در آن از بین رفته یا فروخته شدند. از سرنوشت برخی از این آثار هنوز هم اطلاعاتی در دست نیست. دستگاه جیک جیک نیز به قیمت نازل ۱۲۰ دلار به دلال آثار هنری آلمانی به نام کارل بوخهلتس فروخته شد. موزه هنر مدرن نیویورک در سال ۱۹۳۹ آن را خریداری کرد.
