[ویکی نور] دستورالاعقاب رساله ای است، به زبان فارسی که در آن نویسنده، ضمن انتقاد از حاج میرزا آغاسی صدر اعظم محمدشاه از اوضاع نابسامان ایران دراین دوره تاریخی سخن به میان آورده است.
این رساله در سال 1260ق1844/م. به رشته تحریر درآمده است.
کتاب؛ مشتمل بر مقدمه ای به قلم مصحح و محقق آقای سید علی آل داود و دو بخش است:
بخش نخست متن دستورالاعقاب و بخش دوم ذیل رساله دستور الاعقاب.
دستور الاعقاب را شاید بتوان نخستین اثر سیاسی و انتقادی مستقل دانست که در عهد قاجاریه تألیف شده و متضمن مطاعن و مثالب حاج میرزا آقاسی است. و البته مؤلف در آن خیلی هم بی طرف نیست و دشمنی او با حاجی مسلم است. او گذشته از لقب هادم الانجاب که به وی داده و مکرر آن را به کار برده و نیز مطالبی که بر طعن و لعن حاجی نوشته، در پاره ای گزارش ها و حکایات راه افراط پوئیده است. او از میان نویسندگان عهد قاجار تنها کسی است که همه اقدامات حاج میرزا آقاسی را تخطئه کرده است و به نکوهش او در همه زمینه ها پرداخته است. غیر از درگیری های شخصی علت اصلی نارضایتی مؤلف این اثر و سایر روشنفکران آن روزگار از حاجی این بود که وی چون بر مسند صدارت قرار گرفت، همه کارگزاران دولتی را که ایرانی بودند، از کار بر کنار کرد و مقامات دیوانی را به مهاجرین ایروانی که هم وطنان او بودند، واگذار کرد. نگارنده دستورالاعقاب هم در سراسر کتاب بارها به این موضوع اشاره کرده است.
این رساله در سال 1260ق1844/م. به رشته تحریر درآمده است.
کتاب؛ مشتمل بر مقدمه ای به قلم مصحح و محقق آقای سید علی آل داود و دو بخش است:
بخش نخست متن دستورالاعقاب و بخش دوم ذیل رساله دستور الاعقاب.
دستور الاعقاب را شاید بتوان نخستین اثر سیاسی و انتقادی مستقل دانست که در عهد قاجاریه تألیف شده و متضمن مطاعن و مثالب حاج میرزا آقاسی است. و البته مؤلف در آن خیلی هم بی طرف نیست و دشمنی او با حاجی مسلم است. او گذشته از لقب هادم الانجاب که به وی داده و مکرر آن را به کار برده و نیز مطالبی که بر طعن و لعن حاجی نوشته، در پاره ای گزارش ها و حکایات راه افراط پوئیده است. او از میان نویسندگان عهد قاجار تنها کسی است که همه اقدامات حاج میرزا آقاسی را تخطئه کرده است و به نکوهش او در همه زمینه ها پرداخته است. غیر از درگیری های شخصی علت اصلی نارضایتی مؤلف این اثر و سایر روشنفکران آن روزگار از حاجی این بود که وی چون بر مسند صدارت قرار گرفت، همه کارگزاران دولتی را که ایرانی بودند، از کار بر کنار کرد و مقامات دیوانی را به مهاجرین ایروانی که هم وطنان او بودند، واگذار کرد. نگارنده دستورالاعقاب هم در سراسر کتاب بارها به این موضوع اشاره کرده است.
wikinoor: دستور_الاعقاب
[ویکی فقه] دستور الاعقاب (کتاب). دستورالاعقاب رساله ای است، به زبان فارسی که در آن نویسنده، ضمن انتقاد از حاج میرزا آغاسی صدر اعظم محمدشاه از اوضاع نابسامان ایران دراین دوره تاریخی سخن به میان آورده است.این رساله در سال ۱۲۶۰ ق/ ۱۸۴۴ م. به رشته تحریر درآمده است.
کتاب؛ مشتمل بر مقدمه ای به قلم مصحح و محقق آقای سید علی آل داود و دو بخش است: بخش نخست متن دستورالاعقاب و بخش دوم ذیل رساله دستور الاعقاب.
گزارش محتوا
دستور الاعقاب را شاید بتوان نخستین اثر سیاسی و انتقادی مستقل دانست که در عهد قاجاریه تالیف شده و متضمن مطاعن و مثالب حاج میرزا آقاسی است. و البته مؤلف در آن خیلی هم بی طرف نیست و دشمنی او با حاجی مسلم است. او گذشته از لقب هادم الانجاب که به وی داده و مکرر آن را به کار برده و نیز مطالبی که بر طعن و لعن حاجی نوشته، در پاره ای گزارش ها و حکایات راه افراط پوئیده است. او از میان نویسندگان عهد قاجار تنها کسی است که همه اقدامات حاج میرزا آقاسی را تخطئه کرده است و به نکوهش او در همه زمینه ها پرداخته است. غیر از درگیری های شخصی علت اصلی نارضایتی مؤلف این اثر و سایر روشنفکران آن روزگار از حاجی این بود که وی چون بر مسند صدارت قرار گرفت، همه کارگزاران دولتی را که ایرانی بودند، از کار بر کنار کرد و مقامات دیوانی را به مهاجرین ایروانی که هم وطنان او بودند، واگذار کرد. نگارنده دستورالاعقاب هم در سراسر کتاب بارها به این موضوع اشاره کرده است. دستور الاعقاب در حقیقت نه تاریخ است و نه تذکره احوال شخصی، بلکه رساله ای سیاسی است. برای اولین بار بود که مؤلفی در زبان فارسی رساله ای با این اسلوب پرداخت. بعد از او میرزا محمدخان مجدالملک رساله مجدیه را در سال ۱۲۸۷ ق/ ۱۸۷۰ م نوشت؛ اما محتملا او در نگارش رساله خود گوشه چشمی به دستور الاعقاب داشته است.
← اسلوب نگار ش
کتاب؛مشتمل بر پاورقی های به قلم مصحح و فهرست مآخذ و اعلام و فاقد فهرست مطالب می باشد.
منبع
...
کتاب؛ مشتمل بر مقدمه ای به قلم مصحح و محقق آقای سید علی آل داود و دو بخش است: بخش نخست متن دستورالاعقاب و بخش دوم ذیل رساله دستور الاعقاب.
گزارش محتوا
دستور الاعقاب را شاید بتوان نخستین اثر سیاسی و انتقادی مستقل دانست که در عهد قاجاریه تالیف شده و متضمن مطاعن و مثالب حاج میرزا آقاسی است. و البته مؤلف در آن خیلی هم بی طرف نیست و دشمنی او با حاجی مسلم است. او گذشته از لقب هادم الانجاب که به وی داده و مکرر آن را به کار برده و نیز مطالبی که بر طعن و لعن حاجی نوشته، در پاره ای گزارش ها و حکایات راه افراط پوئیده است. او از میان نویسندگان عهد قاجار تنها کسی است که همه اقدامات حاج میرزا آقاسی را تخطئه کرده است و به نکوهش او در همه زمینه ها پرداخته است. غیر از درگیری های شخصی علت اصلی نارضایتی مؤلف این اثر و سایر روشنفکران آن روزگار از حاجی این بود که وی چون بر مسند صدارت قرار گرفت، همه کارگزاران دولتی را که ایرانی بودند، از کار بر کنار کرد و مقامات دیوانی را به مهاجرین ایروانی که هم وطنان او بودند، واگذار کرد. نگارنده دستورالاعقاب هم در سراسر کتاب بارها به این موضوع اشاره کرده است. دستور الاعقاب در حقیقت نه تاریخ است و نه تذکره احوال شخصی، بلکه رساله ای سیاسی است. برای اولین بار بود که مؤلفی در زبان فارسی رساله ای با این اسلوب پرداخت. بعد از او میرزا محمدخان مجدالملک رساله مجدیه را در سال ۱۲۸۷ ق/ ۱۸۷۰ م نوشت؛ اما محتملا او در نگارش رساله خود گوشه چشمی به دستور الاعقاب داشته است.
← اسلوب نگار ش
کتاب؛مشتمل بر پاورقی های به قلم مصحح و فهرست مآخذ و اعلام و فاقد فهرست مطالب می باشد.
منبع
...
wikifeqh: دستورالاعقاب_(کتاب)
[ویکی فقه] دستورالاعقاب (کتاب). دستورالاعقاب رساله ای است، به زبان فارسی که در آن نویسنده، ضمن انتقاد از حاج میرزا آغاسی صدر اعظم محمدشاه از اوضاع نابسامان ایران دراین دوره تاریخی سخن به میان آورده است. این رساله در سال ۱۲۶۰ ق/ ۱۸۴۴ م. به رشته تحریر درآمده است.
کتاب؛ مشتمل بر مقدمه ای به قلم مصحح و محقق آقای سید علی آل داود و دو بخش است: بخش نخست متن دستورالاعقاب و بخش دوم ذیل رساله دستور الاعقاب.
کتاب؛ مشتمل بر مقدمه ای به قلم مصحح و محقق آقای سید علی آل داود و دو بخش است: بخش نخست متن دستورالاعقاب و بخش دوم ذیل رساله دستور الاعقاب.