دریابیگی، علی (بندر انزلی ۱۲۸۲ـ۱۳۷۰ش)
مدرس، نمایش نامه نویس، و کارگردان تئاتر ایران. در ۱۳۱۵ کلاس های آموزش تئاتر شهرداری را بنیاد نهاد. از مؤسسان هنرستان هنرپیشگی تهران (۱۳۱۸) با همکاری عبدالحسین نوشین و معزدیوان فکری بود، و نخستین فیلم دورۀ دوم فیلم سازی با نام طوفان زندگی (۱۳۲۷) را کارگردانی کرد. علی دریابیگی دانش آموختۀ مدرسۀ امریکایی ها در تهران و مدرسۀ هنرپیشگی تئاتر برلین (۱۳۱۳) بود. فعالیتش را در تئاتر از ۱۳۰۵ در جامعۀ باربد آغاز کرد، و در دهۀ ۱۳۴۰ رئیس ادارۀ کل فرهنگ و هنر گیلان بود. دریابیگی در گیلان از بانیان «شرکت سهامی هنر» و «استودیو درام گیلان» بود، و بسیاری از علاقه مندان رشتۀ تئاتر در زادگاهش از تعالیم او بهره مند شدند. او در ۱۳۵۰ فعالیت های هنری اش را کنار گذاشت. نمایش نامه های امان از دست شوهرم، بچه سرفه می کند، فاجعۀ رمضان، بلای قمار، شوخی بی جا، و عذاب روح را با مضامین اجتماعی و اخلاقی نوشت و نمایش نامۀ زارع شیکاگو (مارک تواین) را با نام جریدۀ فلاحت بر روی صحنه برده است. او همچنین فیلم شکار خانگی (۱۳۳۰) را هم با بازی علی اصغر تفکری کارگردانی کرده است.
مدرس، نمایش نامه نویس، و کارگردان تئاتر ایران. در ۱۳۱۵ کلاس های آموزش تئاتر شهرداری را بنیاد نهاد. از مؤسسان هنرستان هنرپیشگی تهران (۱۳۱۸) با همکاری عبدالحسین نوشین و معزدیوان فکری بود، و نخستین فیلم دورۀ دوم فیلم سازی با نام طوفان زندگی (۱۳۲۷) را کارگردانی کرد. علی دریابیگی دانش آموختۀ مدرسۀ امریکایی ها در تهران و مدرسۀ هنرپیشگی تئاتر برلین (۱۳۱۳) بود. فعالیتش را در تئاتر از ۱۳۰۵ در جامعۀ باربد آغاز کرد، و در دهۀ ۱۳۴۰ رئیس ادارۀ کل فرهنگ و هنر گیلان بود. دریابیگی در گیلان از بانیان «شرکت سهامی هنر» و «استودیو درام گیلان» بود، و بسیاری از علاقه مندان رشتۀ تئاتر در زادگاهش از تعالیم او بهره مند شدند. او در ۱۳۵۰ فعالیت های هنری اش را کنار گذاشت. نمایش نامه های امان از دست شوهرم، بچه سرفه می کند، فاجعۀ رمضان، بلای قمار، شوخی بی جا، و عذاب روح را با مضامین اجتماعی و اخلاقی نوشت و نمایش نامۀ زارع شیکاگو (مارک تواین) را با نام جریدۀ فلاحت بر روی صحنه برده است. او همچنین فیلم شکار خانگی (۱۳۳۰) را هم با بازی علی اصغر تفکری کارگردانی کرده است.