[ویکی نور] دروس فی علوم القرآن. دروس فی علوم القرآن، تألیف نذیر الحسنی، از جمله آثار معاصر در زمینه علوم قرآنی است. این کتاب مشتمل بر مجموعه کاملی از مباحث علوم قرآنی است که به شیوه جدید و روشی منظم به زبان عربی تألیف شده است.
کتاب، مشتمل بر مقدمه ناشر، مقدمه تحقیقی نویسنده و پنجاه ودو درس است. نویسنده هر درس را به شیوه آموزشی با اشاره به موضوع درس پیشین آغاز کرده و پس از طرح درس با ارائه خلاصه و سؤالاتی پیرامون درس به پایان برده است.
نویسنده منابع خود را در نگارش دروس، اعم از مصادر لغوی، حدیثی، کلامی، تفسیری و تاریخی جدید و قدیم دانسته است.
نویسنده در ابتدای مقدمه کتاب، نوشتن پیرامون قرآن کریم و علوم قرآنی را از والاترین و شریف ترین کارها دانسته که مؤلف در انجام آن مسئولیت بزرگی را متحمل می شود و نیازمند است به تلاش و وقت و رعایت دقت و بی طرفی در آنچه بحث و تدوین می کند. وی سپس این دروس را حاصل تدریس سال های طولانی در حوزه علمیه دانسته که به صورت روزمره و مستمر مورد مناقشه و مذاکره طلاب قرار گرفته است.
این اثر برای دانشجویان فوق لیسانس تهیه شده است؛ لذا مفاهیم مطرح شده در آن مبسوط بیان شده است. برای این منظور شیوه های مختلفی در توضیح اطلاعات به کار گرفته شده است. نویسنده، معتقد است با این روش روزنه هایی برای کسانی که مشتاق به دریافت معلومات بیشتر یا تعمیق معلومات در سطح بالا هستند، گشوده می شود.
برخی از ویژگی های کتاب عبارتند از:
کتاب، مشتمل بر مقدمه ناشر، مقدمه تحقیقی نویسنده و پنجاه ودو درس است. نویسنده هر درس را به شیوه آموزشی با اشاره به موضوع درس پیشین آغاز کرده و پس از طرح درس با ارائه خلاصه و سؤالاتی پیرامون درس به پایان برده است.
نویسنده منابع خود را در نگارش دروس، اعم از مصادر لغوی، حدیثی، کلامی، تفسیری و تاریخی جدید و قدیم دانسته است.
نویسنده در ابتدای مقدمه کتاب، نوشتن پیرامون قرآن کریم و علوم قرآنی را از والاترین و شریف ترین کارها دانسته که مؤلف در انجام آن مسئولیت بزرگی را متحمل می شود و نیازمند است به تلاش و وقت و رعایت دقت و بی طرفی در آنچه بحث و تدوین می کند. وی سپس این دروس را حاصل تدریس سال های طولانی در حوزه علمیه دانسته که به صورت روزمره و مستمر مورد مناقشه و مذاکره طلاب قرار گرفته است.
این اثر برای دانشجویان فوق لیسانس تهیه شده است؛ لذا مفاهیم مطرح شده در آن مبسوط بیان شده است. برای این منظور شیوه های مختلفی در توضیح اطلاعات به کار گرفته شده است. نویسنده، معتقد است با این روش روزنه هایی برای کسانی که مشتاق به دریافت معلومات بیشتر یا تعمیق معلومات در سطح بالا هستند، گشوده می شود.
برخی از ویژگی های کتاب عبارتند از:
wikinoor: دروس_فی_علوم_القرآن
[ویکی نور] دروس فی علوم القرآن (تعریب). دروس فی علوم القرآن تعریب «درسنامه علوم قرآنی» اثر حسین جوان آراسته است. این کتاب از جمله آثار معاصر در زمینه علوم قرآنی است که با استفاده از منابع مختلف شیعه و سنی نگارش شده است. خلیل عصامی مترجم پرکار عرب این کتاب را به عربی ترجمه کرده است.
کتاب شناسی اصل اثر با نام «درسنامه علوم قرآنی» انجام شده است؛ لذا در این نوشتار مطالبی درباره تعریب ذکر می شود.
کتاب درسنامه علوم قرآنی پیش ازاین در دو سطح (ابتدا سطح2 و پس ازآن سطح1 به صورت مختصرتر) به زبان فارسی منتشر گردید. در مقایسه تعریب با هر دو سطح کتاب مشاهده شد اگرچه تعریب همانند آن دو مشتمل بر ده فصل است اما با هر دو متن اختلاف هایی دارد و نمی توان آن را تعریب یکی از این آثار دانست؛ مثلاً در سطح1، بخش سوم از شش فصل به پنج فصل کاهش یافته و فصل سوم با عنوان اسباب نزول به طور کامل حذف شده بود اما در تعریب، این فصل ترجمه شده است.
نکته جالب آن که در مقایسه اولین درس از باب سوم با عنوان نزول قرآن با فصل سوم از کتاب های مذکور مشاهده شد که درس اول در دوم ادغام و با نام نزول قرآن آمده است. مباحث این درس با سه آیه مذکور در فصل سوم آن ها آغاز و پس ازآن توضیحی پیرامون نزول دفعی و تدریجی قرآن کریم ذکر شده که در ابتدای فصل دوم از کتب مذکور با اندک اختلافی ذکر شده و به کلام جلال الدین سیوطی در این رابطه استناد شده است.
نکته دیگر آنکه در تعریب، گاه از ذکر برخی روایات بدون اشاره به دلیل آن صرف نظر شده است؛ به عنوان مثال در تبیین محوری بودن مبحث محکم و متشابه، در سطح2 در مقدمه این مبحث به سه حدیث اشاره شده است که در سطح1 به دو حدیث و در تعریب به یک حدیث تقلیل یافته است. با مراجعه به مبحث پایانی باب ششم کتاب که پیرامون شبهات قائلین به تحریف قرآن کریم است نیز مشاهده می شود که بخشی از مطالب - که در رابطه با وجود قائلین به نسخ در تلاوت قرآن و یا روایات تحریف قرآن در کتب اهل سنت است- در تعریب حذف شده است. این مطالب در سطح2 در حدود دو صفحه است و در سطح1 در چند سطر خلاصه شده و پیش از طرح شبهات میرزای نوری آمده است. خلاصه مباحث این باب از کتاب نیز در هفت شماره ذکر شده که با سطح1 مطابقت دارد.
فهرست مطالب همانند متن فارسی کتاب در ابتدا و فهرست منابع در انتهای آن ذکر شده است.
درس نامه علوم قرآنی سطح 2
مطالعه کتاب دروس فی علوم القرآن (تعریب) در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
نکته جالب آن که در مقایسه اولین درس از باب سوم با عنوان نزول قرآن با فصل سوم از کتاب های مذکور مشاهده شد که درس اول در دوم ادغام و با نام نزول قرآن آمده است. مباحث این درس با سه آیه مذکور در فصل سوم آن ها آغاز و پس ازآن توضیحی پیرامون نزول دفعی و تدریجی قرآن کریم ذکر شده که در ابتدای فصل دوم از کتب مذکور با اندک اختلافی ذکر شده و به کلام جلال الدین سیوطی در این رابطه استناد شده است.
نکته دیگر آنکه در تعریب، گاه از ذکر برخی روایات بدون اشاره به دلیل آن صرف نظر شده است؛ به عنوان مثال در تبیین محوری بودن مبحث محکم و متشابه، در سطح2 در مقدمه این مبحث به سه حدیث اشاره شده است که در سطح1 به دو حدیث و در تعریب به یک حدیث تقلیل یافته است. با مراجعه به مبحث پایانی باب ششم کتاب که پیرامون شبهات قائلین به تحریف قرآن کریم است نیز مشاهده می شود که بخشی از مطالب - که در رابطه با وجود قائلین به نسخ در تلاوت قرآن و یا روایات تحریف قرآن در کتب اهل سنت است- در تعریب حذف شده است. این مطالب در سطح2 در حدود دو صفحه است و در سطح1 در چند سطر خلاصه شده و پیش از طرح شبهات میرزای نوری آمده است. خلاصه مباحث این باب از کتاب نیز در هفت شماره ذکر شده که با سطح1 مطابقت دارد.
فهرست مطالب همانند متن فارسی کتاب در ابتدا و فهرست منابع در انتهای آن ذکر شده است.
درس نامه علوم قرآنی سطح 2
مطالعه کتاب دروس فی علوم القرآن (تعریب) در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
wikinoor: دروس_فی_علوم_القرآن_(تعریب)