ساختار درختی
ارزنده ترین کاربرد درختواره این است که آگاهی و دانش به شیوه ای درست و سامانمند، نگارش، ذخیره و دسته بندی می شود. با جدایی شاخه ها از اصلی به فرعی، کاربر به سوی دانش مورد نیاز رهنمون می شود. اینگونه فرد زود به دانش دسترسی پیدا می کند و لذت یادگیری را بالا می برد. با دسترسی درست و زود، زمان و هزینه از دست نمی رود.
... [مشاهده متن کامل]
شما یک کمد بزرگ را در نظر بگیرید، این کمد شماری کشو دارد. درون این کشوها پَروَندان ( زونکن ) های گوناگونی هست. درون این پروَندانها پرونده هایی با اطلاعات باارزش هست. این همان ساختار زنجیرپایه ای ( سلسله مراتبی ) درخت دانش است. کمد همان تنه درخت ( جستار ( موضوع ) اصلی دانش در سازمان ) ، کشوها شاخه های اصلی ( یکاها یا واحدهای سازمان ) ، پروندانها شاخه های فرعی ( فرایند ها ) و پرونده ها همان دانش های نگارش یافته هستند. با بهره گیری از درخت دانش برچسب پروندانها شناسایی می شود و افراد به پرونده ها دسترسی پیدا خواهند کرد.
این درختواره یک ساختار زنجیرپایه ای و منبع باز از دانش سازمان است و به کارکنان در دسته بندی، ذخیره و اشتراک گذاری دانش کمک می کند. درخت دانش نموداری است که به شیوه نگاره ای پیوندها و وابستگی بخشهای دانشی به هم را در سازمان نشان می دهد. این نمودار به شیوه چند لایه کشیده می شود و دانش های موجود در سازمان را با همه موارد همبسته با آن نشان می دهد. هنگامی که دانش سازمان به یاری روشهای سازماندهی دانش، دارد نگارش و ذخیره سازی می شود، بسیار بایسته است که اطلاعات به شیوه ای سامانمند و آراسته دسته بندی شود. به اینگونه دسترسی به آن آسانتر خواهد بود.
این درختواره جستجوی دانش و بُنمایه ها ( منابع ) را در چارچوبی روشن، ساده می کند و پیوند دانشی میان فرایندها، زمینه ها و بخشهای گوناگون را به ما نشان می دهد. درخت دانش از سه بخش برجسته ساخته شده است:
1 - تنه: تنه بخش اصلی درخت دانش در سازمان است. همان پایگاه داده ای است که ستون مهره سازماندهی دانش در سازمان است.
2 - شاخه ها: شاخه های اصلی وفرعی در درخت دانش همان دسته بندی های دانش است. فرد دانشهای گوناگون سازمان را بسته به موضوع آن در شاخه وابسته به آن پیدا می کند. باید توجه داشت که شاخه های فراوان مایه پراکندگی و شاخه های کم هم مایه کلی گویی و جدا نشدگی دانش در سازمان می شود.
3 - برگ: برگ ها همان نقطه های پایانی دانش هستند که کاربران با دنبال کردن شاخه ها به آن می رسند. برگ ها همان اطلاعات و آگاهی های دانش هستند که کاربر به دنبال آن است.
ارزنده ترین کاربرد درختواره این است که آگاهی و دانش به شیوه ای درست و سامانمند، نگارش، ذخیره و دسته بندی می شود. با جدایی شاخه ها از اصلی به فرعی، کاربر به سوی دانش مورد نیاز رهنمون می شود. اینگونه فرد زود به دانش دسترسی پیدا می کند و لذت یادگیری را بالا می برد. با دسترسی درست و زود، زمان و هزینه از دست نمی رود.
... [مشاهده متن کامل]
شما یک کمد بزرگ را در نظر بگیرید، این کمد شماری کشو دارد. درون این کشوها پَروَندان ( زونکن ) های گوناگونی هست. درون این پروَندانها پرونده هایی با اطلاعات باارزش هست. این همان ساختار زنجیرپایه ای ( سلسله مراتبی ) درخت دانش است. کمد همان تنه درخت ( جستار ( موضوع ) اصلی دانش در سازمان ) ، کشوها شاخه های اصلی ( یکاها یا واحدهای سازمان ) ، پروندانها شاخه های فرعی ( فرایند ها ) و پرونده ها همان دانش های نگارش یافته هستند. با بهره گیری از درخت دانش برچسب پروندانها شناسایی می شود و افراد به پرونده ها دسترسی پیدا خواهند کرد.
این درختواره یک ساختار زنجیرپایه ای و منبع باز از دانش سازمان است و به کارکنان در دسته بندی، ذخیره و اشتراک گذاری دانش کمک می کند. درخت دانش نموداری است که به شیوه نگاره ای پیوندها و وابستگی بخشهای دانشی به هم را در سازمان نشان می دهد. این نمودار به شیوه چند لایه کشیده می شود و دانش های موجود در سازمان را با همه موارد همبسته با آن نشان می دهد. هنگامی که دانش سازمان به یاری روشهای سازماندهی دانش، دارد نگارش و ذخیره سازی می شود، بسیار بایسته است که اطلاعات به شیوه ای سامانمند و آراسته دسته بندی شود. به اینگونه دسترسی به آن آسانتر خواهد بود.
این درختواره جستجوی دانش و بُنمایه ها ( منابع ) را در چارچوبی روشن، ساده می کند و پیوند دانشی میان فرایندها، زمینه ها و بخشهای گوناگون را به ما نشان می دهد. درخت دانش از سه بخش برجسته ساخته شده است:
1 - تنه: تنه بخش اصلی درخت دانش در سازمان است. همان پایگاه داده ای است که ستون مهره سازماندهی دانش در سازمان است.
2 - شاخه ها: شاخه های اصلی وفرعی در درخت دانش همان دسته بندی های دانش است. فرد دانشهای گوناگون سازمان را بسته به موضوع آن در شاخه وابسته به آن پیدا می کند. باید توجه داشت که شاخه های فراوان مایه پراکندگی و شاخه های کم هم مایه کلی گویی و جدا نشدگی دانش در سازمان می شود.
3 - برگ: برگ ها همان نقطه های پایانی دانش هستند که کاربران با دنبال کردن شاخه ها به آن می رسند. برگ ها همان اطلاعات و آگاهی های دانش هستند که کاربر به دنبال آن است.