دربارهٔ نفس ( انگلیسی: On the Soul ) ( به لاتین: De anima ) رسالهٔ مهمی از ارسطو است.
ابن سینا: «قوای نفس ناطقه به دو قوه عامله و عالمه تقسیم می شود و هر دو قوه، به اشتراک لفظی عقل نامیده می شود. »
قوه عامله همان عقل عملی است و قوه عالمه، قوّه نظری یا عقل نظری است. وی هر جا از قوّه عاقله نام برده؛ عنوان جوهر بدان اطلاق می کند. و جوهری را که از هر جهت دور از ماده باشد عقل می نامد و این همان «نفس ناطقه» است که هر کس با لفظ «من» بدان اشاره می کند.
قول به جوهریت عقل در بیشتر نوشته های فیلسوفان موجود است. فارابی گوید: قوّه عاقله «جوهر بسیط مقارن ماده است که بعد از مرگ بدن باقی می ماند و جوهری یگانه است و حقیقت انسان است. »
احسن تقویم، در «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ( تین / ۴ ) »؛ نفس ناطقه و روح مجرد است. [ ۱] [ ۲] [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفابن سینا: «قوای نفس ناطقه به دو قوه عامله و عالمه تقسیم می شود و هر دو قوه، به اشتراک لفظی عقل نامیده می شود. »
قوه عامله همان عقل عملی است و قوه عالمه، قوّه نظری یا عقل نظری است. وی هر جا از قوّه عاقله نام برده؛ عنوان جوهر بدان اطلاق می کند. و جوهری را که از هر جهت دور از ماده باشد عقل می نامد و این همان «نفس ناطقه» است که هر کس با لفظ «من» بدان اشاره می کند.
قول به جوهریت عقل در بیشتر نوشته های فیلسوفان موجود است. فارابی گوید: قوّه عاقله «جوهر بسیط مقارن ماده است که بعد از مرگ بدن باقی می ماند و جوهری یگانه است و حقیقت انسان است. »
احسن تقویم، در «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ( تین / ۴ ) »؛ نفس ناطقه و روح مجرد است. [ ۱] [ ۲] [ ۳]

wiki: دربارهٔ نفس