[ویکی فقه] دراسات فنیة فی القرآن الکریم (کتاب). «دراسات فنیة فی القرآن الکریم» تالیف دکتر احمد یاسوف به زبان عربی که در شناخت زیبائیهای فنی قرآن به رشته تحریر در آمده است.
کتاب در چهار فصل تدوین شده که تفصیل آن در فهرست محتویات آمده است، شامل مباحث ادبی نوینی است که در آن سعی در بیان مباحث جدید و جمع بین روشهای بلاغی قدیمی و روشهای ادبی معاصر شده و مباحث موضوعی توصیفی جهت تحلیل نصوص ادبی با تکیه بر ارتکازات دینی و مؤلفه های زیبا شناختی می باشد. از امتیازات بحث جمع بین ثنائیات متعدد در بحوث ادبی، معارف بلاغتی قدیمی و معاصر است. در خلال به نظریات اندیشمندان و نقاد عرب و غیر عرب در دستیابی به بهترین راه خدمت به نصوص قرآنی اشاره و در صدد اثبات شمول کلمات قرآنی بر عقل و عاطفه، شکل و مضمون زیبا هستند.
کتاب در چهار فصل تدوین شده که تفصیل آن در فهرست محتویات آمده است، شامل مباحث ادبی نوینی است که در آن سعی در بیان مباحث جدید و جمع بین روشهای بلاغی قدیمی و روشهای ادبی معاصر شده و مباحث موضوعی توصیفی جهت تحلیل نصوص ادبی با تکیه بر ارتکازات دینی و مؤلفه های زیبا شناختی می باشد. از امتیازات بحث جمع بین ثنائیات متعدد در بحوث ادبی، معارف بلاغتی قدیمی و معاصر است. در خلال به نظریات اندیشمندان و نقاد عرب و غیر عرب در دستیابی به بهترین راه خدمت به نصوص قرآنی اشاره و در صدد اثبات شمول کلمات قرآنی بر عقل و عاطفه، شکل و مضمون زیبا هستند.
[ویکی نور] دراسات فنیه فی القرآن الکریم. دراسات فنیة فی القرآن الکریم تألیف دکتر احمد یاسوف به زبان عربی که در شناخت زیبائیهای فنی قرآن به رشته تحریر در آمده است.
کتاب در چهار فصل تدوین شده که تفصیل آن در فهرست محتویات آمده است، شامل مباحث ادبی نوینی است که در آن سعی در بیان مباحث جدید و جمع بین روشهای بلاغی قدیمی و روشهای ادبی معاصر شده و مباحث موضوعی توصیفی جهت تحلیل نصوص ادبی با تکیه بر ارتکازات دینی و مؤلفه های زیبا شناختی می باشد. از امتیازات بحث جمع بین ثنائیات متعدد در بحوث ادبی، معارف بلاغتی قدیمی و معاصر است. در خلال به نظریات اندیشمندان و نقاد عرب و غیر عرب در دستیابی به بهترین راه خدمت به نصوص قرآنی اشاره و در صدد اثبات شمول کلمات قرآنی بر عقل و عاطفه، شکل و مضمون زیبا هستند.
فصل اول، در تبیین مؤلفه های زیبا شناختی، در دلالت مفردات قرآنی دارد. غرض الحاق کلمات قرآن به قوانین علمی و ادبی بشر نمی باشد.در بیان فرق نوشتاری علمی و ادبی، نوشتار ادبی را یک بنای لغوی زیبا دانسته که زاییده ی ارتباط مفردات است. نگارنده بر این باور است که مقصود قرآن ارائه فنون ادبی نیست بلکه این فنون ادبی به خاطر اعجاز و تکامل تفکر دینی قرآن و تبدیل آن به صورتی زیبا می باشد به علاوه مفردات قرآن مضاف بر توضیح احکام فقهی، مطابق بر موسیقی، سازگار با سیاق ترکیبهای آیات قرآنی بوده و از آنجا که جمالیات مفردات قرآن از مصدر الهی است، در بین نصوص الهی به جستجوی آنها پرداخته و قبل از ارائه کلام در ارتباط بین مفردات و نظم قرآن، مروری گذرا بر روشهای بررسی قدما در مفردات قرآنی دارند و پس از تبیین نظریه بناء و وحدت کلمات قرآنی در کلام علمای معاصر و پیشین، وارد بحث توازی و تباین می شوند.
«توازی» همان ترادف است که مؤلف وجود آن در قرآن را امری بعید و اقرار به ترادف در قرآن را امکان تداخل بشری در تبدیل کلمات نصوص مقدس و منافی با مسأله اعجاز قرآن می داند و بر این باورند هر لفظی از الفاظ قرآن رساننده ی معنای خاص و جدیدی است. اکثر معاصرین بجز صبحی صالح ترادف در آیات را منتفی دانسته اند.
بعضی مباحث قدما که پیرامون بحثهای قرآنی و اسلوب بیانی هستند مطرح میشوند و بازگشت بحث به تفاسیر بیانی، که در آن بحثهایی از جمالیات قرآن آورده شده میباشد مانند تفسیر کشاف، اسرار البلاغه، دلائل الاعجاز، المثل السّائر. در روش این تفاسیر، سه مطلب به چشم می خورد؛بحث از اسلوب جمالی، استعانت از ادبیات قرآن و مستند کردن مباحث.
در تجلیات بصری بر این باورند که خداوند برای فهم بسیاری از معانی دینی، آنها را برای ما مجسّم کرده و بواسطه استعاره از محدوده ی مجردات ذهنی به محسوسات مادی منتقل کرده است، بدین جهت که نفس از طریق حواس، مخصوصاً حواس بینایی، شناخت بهتری از گستره ی موجودات و مفاهیم پیدا می کند. اسلوب حسی به جهت ارتباطی که با حواس، طبع و حیثیات بشری دارد از عوامل استمرار تأثیر صورتهای قرآنی در نفوس است. تجسیم روشی تخصصی در گسترش صفات آدمی بر مجردات در جائیکه عبارات توانایی رساندن حقیقت مطلب را ندارند بوده و اگر چه اصطلاحی جدید است ولی در افکار بلاغی قدیمی هم به آن اشاراتی شده است.
کتاب در چهار فصل تدوین شده که تفصیل آن در فهرست محتویات آمده است، شامل مباحث ادبی نوینی است که در آن سعی در بیان مباحث جدید و جمع بین روشهای بلاغی قدیمی و روشهای ادبی معاصر شده و مباحث موضوعی توصیفی جهت تحلیل نصوص ادبی با تکیه بر ارتکازات دینی و مؤلفه های زیبا شناختی می باشد. از امتیازات بحث جمع بین ثنائیات متعدد در بحوث ادبی، معارف بلاغتی قدیمی و معاصر است. در خلال به نظریات اندیشمندان و نقاد عرب و غیر عرب در دستیابی به بهترین راه خدمت به نصوص قرآنی اشاره و در صدد اثبات شمول کلمات قرآنی بر عقل و عاطفه، شکل و مضمون زیبا هستند.
فصل اول، در تبیین مؤلفه های زیبا شناختی، در دلالت مفردات قرآنی دارد. غرض الحاق کلمات قرآن به قوانین علمی و ادبی بشر نمی باشد.در بیان فرق نوشتاری علمی و ادبی، نوشتار ادبی را یک بنای لغوی زیبا دانسته که زاییده ی ارتباط مفردات است. نگارنده بر این باور است که مقصود قرآن ارائه فنون ادبی نیست بلکه این فنون ادبی به خاطر اعجاز و تکامل تفکر دینی قرآن و تبدیل آن به صورتی زیبا می باشد به علاوه مفردات قرآن مضاف بر توضیح احکام فقهی، مطابق بر موسیقی، سازگار با سیاق ترکیبهای آیات قرآنی بوده و از آنجا که جمالیات مفردات قرآن از مصدر الهی است، در بین نصوص الهی به جستجوی آنها پرداخته و قبل از ارائه کلام در ارتباط بین مفردات و نظم قرآن، مروری گذرا بر روشهای بررسی قدما در مفردات قرآنی دارند و پس از تبیین نظریه بناء و وحدت کلمات قرآنی در کلام علمای معاصر و پیشین، وارد بحث توازی و تباین می شوند.
«توازی» همان ترادف است که مؤلف وجود آن در قرآن را امری بعید و اقرار به ترادف در قرآن را امکان تداخل بشری در تبدیل کلمات نصوص مقدس و منافی با مسأله اعجاز قرآن می داند و بر این باورند هر لفظی از الفاظ قرآن رساننده ی معنای خاص و جدیدی است. اکثر معاصرین بجز صبحی صالح ترادف در آیات را منتفی دانسته اند.
بعضی مباحث قدما که پیرامون بحثهای قرآنی و اسلوب بیانی هستند مطرح میشوند و بازگشت بحث به تفاسیر بیانی، که در آن بحثهایی از جمالیات قرآن آورده شده میباشد مانند تفسیر کشاف، اسرار البلاغه، دلائل الاعجاز، المثل السّائر. در روش این تفاسیر، سه مطلب به چشم می خورد؛بحث از اسلوب جمالی، استعانت از ادبیات قرآن و مستند کردن مباحث.
در تجلیات بصری بر این باورند که خداوند برای فهم بسیاری از معانی دینی، آنها را برای ما مجسّم کرده و بواسطه استعاره از محدوده ی مجردات ذهنی به محسوسات مادی منتقل کرده است، بدین جهت که نفس از طریق حواس، مخصوصاً حواس بینایی، شناخت بهتری از گستره ی موجودات و مفاهیم پیدا می کند. اسلوب حسی به جهت ارتباطی که با حواس، طبع و حیثیات بشری دارد از عوامل استمرار تأثیر صورتهای قرآنی در نفوس است. تجسیم روشی تخصصی در گسترش صفات آدمی بر مجردات در جائیکه عبارات توانایی رساندن حقیقت مطلب را ندارند بوده و اگر چه اصطلاحی جدید است ولی در افکار بلاغی قدیمی هم به آن اشاراتی شده است.
wikinoor: دراسات_فنیة_فی_القرآن_الکریم
[ویکی فقه] دراسات فنیه فی القرآن الکریم (کتاب). «دراسات فنیة فی القرآن الکریم» تالیف دکتر احمد یاسوف به زبان عربی که در شناخت زیبائیهای فنی قرآن به رشته تحریر در آمده است.
کتاب در چهار فصل تدوین شده که تفصیل آن در فهرست محتویات آمده است، شامل مباحث ادبی نوینی است که در آن سعی در بیان مباحث جدید و جمع بین روشهای بلاغی قدیمی و روشهای ادبی معاصر شده و مباحث موضوعی توصیفی جهت تحلیل نصوص ادبی با تکیه بر ارتکازات دینی و مؤلفه های زیبا شناختی می باشد. از امتیازات بحث جمع بین ثنائیات متعدد در بحوث ادبی، معارف بلاغتی قدیمی و معاصر است. در خلال به نظریات اندیشمندان و نقاد عرب و غیر عرب در دستیابی به بهترین راه خدمت به نصوص قرآنی اشاره و در صدد اثبات شمول کلمات قرآنی بر عقل و عاطفه، شکل و مضمون زیبا هستند.
گزارش محتوا
فصل اول، در تبیین مؤلفه های زیبا شناختی، در دلالت مفردات قرآنی دارد. غرض الحاق کلمات قرآن به قوانین علمی و ادبی بشر نمی باشد. در بیان فرق نوشتاری علمی و ادبی، نوشتار ادبی را یک بنای لغوی زیبا دانسته که زاییده ارتباط مفردات است.
← ارائه فنون ادبی
فهرست آیات، احادیث نبوی، اعلام، مصادر و مراجع و محتویات در پایان کتاب آمده و در پاورقی آدرس منابع اشاره شده است.
کتاب در چهار فصل تدوین شده که تفصیل آن در فهرست محتویات آمده است، شامل مباحث ادبی نوینی است که در آن سعی در بیان مباحث جدید و جمع بین روشهای بلاغی قدیمی و روشهای ادبی معاصر شده و مباحث موضوعی توصیفی جهت تحلیل نصوص ادبی با تکیه بر ارتکازات دینی و مؤلفه های زیبا شناختی می باشد. از امتیازات بحث جمع بین ثنائیات متعدد در بحوث ادبی، معارف بلاغتی قدیمی و معاصر است. در خلال به نظریات اندیشمندان و نقاد عرب و غیر عرب در دستیابی به بهترین راه خدمت به نصوص قرآنی اشاره و در صدد اثبات شمول کلمات قرآنی بر عقل و عاطفه، شکل و مضمون زیبا هستند.
گزارش محتوا
فصل اول، در تبیین مؤلفه های زیبا شناختی، در دلالت مفردات قرآنی دارد. غرض الحاق کلمات قرآن به قوانین علمی و ادبی بشر نمی باشد. در بیان فرق نوشتاری علمی و ادبی، نوشتار ادبی را یک بنای لغوی زیبا دانسته که زاییده ارتباط مفردات است.
← ارائه فنون ادبی
فهرست آیات، احادیث نبوی، اعلام، مصادر و مراجع و محتویات در پایان کتاب آمده و در پاورقی آدرس منابع اشاره شده است.
wikifeqh: دراسات_فنیة_فی_القرآن_الکریم_(کتاب)