داچیا ساندرو ( به انگلیسی: Dacia Sandero، تلفظ به صورت ساندِه - رو ) یک خودروی کامپکت کوچک/سوپرمینی ( سگمنت بی ) است که به طور مشترک توسط شرکت فرانسوی رنو و زیرمجموعه رومانیایی آن، داچیا از سال ۲۰۰۷ تولید و به بازار عرضه می شود که در حال حاضر در نسل سوم خود قرار دارد. این خودرو همچنین در بازارهای خاصی مانند روسیه، آمریکای جنوبی، ایران، مصر و کشورهای جنوب صحرای آفریقا با نام رنو ساندرو به بازار عرضه شده است.
... [مشاهده متن کامل]
نسل اول رنو ساندرو در مرکز پژوهشی تکنوسنتر رنو و با همکاری مراکز مهندسی برزیل و رومانی طراحی توسعه داده شده است؛ تکنوسنتر ( Technocentere ) نام مرکز تحقیقاتی رنو در نزدیکی پاریس است که خودروهای آینده این شرکت فرانسوی در آن طراحی می شوند.
نسل نخست رنو ساندرو در نمایشگاه بین المللی خودروی آلمان ۲۰۰۷ معرفی شد. ورود رسمی این خودرو به بازار نیز از دسامبر ۲۰۰۷ و با عرضه در کشور برزیل آغاز شد. عرضه ی این خودرو در بازار اروپا نیز در ماه مارس ۲۰۰۸ با برند داچیا و در نمایشگاه خودرو ژنو آغاز شد. رنو تولید ساندرو را در فوریه ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی و در دسامبر ۲۰۰۹ در روسیه آغاز کرد و پس از مدتی واحد تولید آن را در کشور کلمبیا نیز راه اندازی کرد که خودروهای واحد یادشده، در کشورهای کلمبیا و شیلی عرضه می شدند.
فروش نسل نخست رنو ساندرو در کشورهای برزیل، رومانی و کلمبیا، به ترتیب تا سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ ادامه داشت.
با این حال نسل اول رنو ساندرو ( نسخه ی پیش از فیس لیفت ) پس از توقف تولید در کشورهای یادشده، به ایران وارد و تولید آن از نیمه ی دوم سال ۱۳۹۴، توسط شرکت پارس خودرو آغاز شد. این شرکت پس از گذشت مدت کوتاهی، از آذرماه همان سال فروش خودروی یادشده را آغاز کرد. نسل اول ساندرو استپ وی نیز یک سال پس از ساندرو و در سال ۱۳۹۵ وارد بازار کشور شد و فروش آن از نیمه دوم همان سال آغاز شد. آن طور که گفته شده، بنا بود تا این خودرو در سال ۱۳۹۰ در بازار ایران عرضه شود؛ با این حال با آغاز تحریم های علیه صنعت خودروسازی ایران پروژه تولید این خودرو به حالت تعلیق در آمد.
ساندرو از نظر پلت فرم با لوگان مشترک بوده و از همان پلت فرم X90 بنا شده که مشترک با رنو کلیو نسل دو می باشد. کد اتاق آن نیز B90 می باشد اما برخی به اشتباه آن را L90 هاچ بک خطاب می کنند در حالی که کد L90 متعلق به اتاق لوگان است.
... [مشاهده متن کامل]
نسل اول رنو ساندرو در مرکز پژوهشی تکنوسنتر رنو و با همکاری مراکز مهندسی برزیل و رومانی طراحی توسعه داده شده است؛ تکنوسنتر ( Technocentere ) نام مرکز تحقیقاتی رنو در نزدیکی پاریس است که خودروهای آینده این شرکت فرانسوی در آن طراحی می شوند.
نسل نخست رنو ساندرو در نمایشگاه بین المللی خودروی آلمان ۲۰۰۷ معرفی شد. ورود رسمی این خودرو به بازار نیز از دسامبر ۲۰۰۷ و با عرضه در کشور برزیل آغاز شد. عرضه ی این خودرو در بازار اروپا نیز در ماه مارس ۲۰۰۸ با برند داچیا و در نمایشگاه خودرو ژنو آغاز شد. رنو تولید ساندرو را در فوریه ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی و در دسامبر ۲۰۰۹ در روسیه آغاز کرد و پس از مدتی واحد تولید آن را در کشور کلمبیا نیز راه اندازی کرد که خودروهای واحد یادشده، در کشورهای کلمبیا و شیلی عرضه می شدند.
فروش نسل نخست رنو ساندرو در کشورهای برزیل، رومانی و کلمبیا، به ترتیب تا سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ ادامه داشت.
با این حال نسل اول رنو ساندرو ( نسخه ی پیش از فیس لیفت ) پس از توقف تولید در کشورهای یادشده، به ایران وارد و تولید آن از نیمه ی دوم سال ۱۳۹۴، توسط شرکت پارس خودرو آغاز شد. این شرکت پس از گذشت مدت کوتاهی، از آذرماه همان سال فروش خودروی یادشده را آغاز کرد. نسل اول ساندرو استپ وی نیز یک سال پس از ساندرو و در سال ۱۳۹۵ وارد بازار کشور شد و فروش آن از نیمه دوم همان سال آغاز شد. آن طور که گفته شده، بنا بود تا این خودرو در سال ۱۳۹۰ در بازار ایران عرضه شود؛ با این حال با آغاز تحریم های علیه صنعت خودروسازی ایران پروژه تولید این خودرو به حالت تعلیق در آمد.
ساندرو از نظر پلت فرم با لوگان مشترک بوده و از همان پلت فرم X90 بنا شده که مشترک با رنو کلیو نسل دو می باشد. کد اتاق آن نیز B90 می باشد اما برخی به اشتباه آن را L90 هاچ بک خطاب می کنند در حالی که کد L90 متعلق به اتاق لوگان است.