دانی عثمان بن سعید

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] ابوعمرودانی، عثمان بن سعید بن عثمان اموی قرطبی دانی (371-شوال 444 ق981/-فوریۀ 1053 م)، مقری و محدث بزرگ اندلس.خاندان وی که از موالی حاکمان اموی اندلس بودند، از روستای قوته راشه واقع در حومۀ قرطبه برخاستند(نک:ابن بشکوال، 405/2؛ذهبی، معرفة،325/1).ابوعمرو به ابن صیرفی نیز شهرت داشته است(حمیدی،483/2).
اطلاعات اندکی که از شرح حال ابوعمرو داریم برگرفته از نوشته ای به قلم خود اوست که یاقوت آن را نقل کرده است(125/12-127).بنابر این گزارش و دیگر منابع، ابوعمرو در 14 سالگی تحصیل علم را آغاز کرد.نخست سالیانی به حلقۀ درس عالمان و محدثان بزرگ قرطبه پیوست، تا آنکه در محرم 397 راهی مشرق شد(حمیدی، همانجا؛ابن بشکوال،405/2،407).وی 4 ماه در قیروان اقامت کرد و نزد جمعی از شیوخ آن دیار حدیث فرا گرفت(همو،406/2؛یاقوت، 126/12؛ذهبی، تاریخ،384/11).در شوال همان سال به مصر در آمد و تا موسم حج 398ق در آنجا ماندگار شد(یاقوت،ذهبی، همانجاها).
در همین سال حج گزارد و در مکه اقامت کرد و از محدثان برجستۀ حجاز حدیث،فقه، ادبیات و دانشهای دیگر آموخت(ابن بشکوال، همانجا؛یاقوت،127/12).آنگاه از مکه به مصر بازگشت و پس از اندک زمانی راهی مغرب شد و در مسیر سفر چند ماهی در قیروان اقامت گزید(همانجا).
بازگشت ابوعمرو به قرطبه در 399ق با آغاز شورش بربرها بر زمامداران اموی-که به انقراض سلسلۀ آنان انجامید-همزمان گردید(ابن بشکوال،407/2).حدود 4 سال در زادگاهش به سر برد و پس از آن 7 سال در سر قسطه اقامت کرد.سپس به وطّه و در 409ق به دانیه سفر کرد و همان سال به میورقه رفت و 8 سال در آنجا بماند.
سرانجام ابوعمرو در 417ق به دانیه رفت و تا آخر عمر در همانجا زیست و به تعلیم و تدریس و تألیف روزگار سپری ساخت(یاقوت، همانجا).
ابوعمرو در نیمۀ شوال 444 در گذشت و بنا به وصیت خود او، ابومحمد عبدالله بن خمیس انصاری بر او نماز گزارد و در مقبرۀ باب انداره به خاک سپرده شد(ابن بشکوال، همانجا؛یاقوت،127/12- 128؛ ابن ابار،801/2).

دانشنامه آزاد فارسی

دانی، عثمان بن سعید (قرطبه ۳۷۱ـ دانیه ۴۴۴ق)
فقیه مالکی و قرآن پژوه که در حدیث، تفسیر، ادبیات و تراجم نیز استاد بود. در ۳۹۷ق رهسپار قاهره شد. حج گزارد و در ۳۹۹ به قرطبه بازگشت. در ۴۱۷ق در دانیه سکنی گزید. ابومسلم کاتب، احمد بن فراس، و عبدالرحمن قشیری زاهد از اساتید او، و ابوداود سلیمان بن نجاح از شاگردان او بودند. بین او و عالم معاصرش ابن حزم دشمنی سختی بود. عمدۀ شهرتش به سبب تبحر ویژه اش در قرائات قرآنی بود. در این زمینه، التیسیر فی القرائات السبع از بهترین آثار نزد همه فرقه های اسلامی به شمار می رود. النقط و الشکل یا المحکم فی نقط المصاحف، المقنع فی رسم المصاحف، و المکتفی فی الوقف و الابتدا نیز از او در دست است. بیش از ۱۰۰ اثر به او نسبت می دهند که بیشتر آن ها به صورت خطی در کتابخانه های برلین، وین، پاریس، الجزایر و مصر نگهداری می شود. از دیگر آثار اوست: طبقات القراء، المفردات السبع، جامع البیان فی القراآت القرآن، التهذیب، الاشارة؛ التجدید فی الاتقان و التجوید.

پیشنهاد کاربران

بپرس