دانشسرای عالی

لغت نامه دهخدا

دانشسرای عالی. [ ن ِ س َ ی ِ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) دارالمعلمین عالی . دوره فوق دیپلم و معادل دانشکده است خاص آموزش وپرورش دبیران. || ( اِخ ) مؤسسه خاص آموزش و پرورش دبیران هم اکنون در طهران دائر است و در حقیقت جانشین دارالمعلمین عالی سابق است بدین شرح که از سال 1313 هَ. ش. که قانون تأسیس دانشگاه بتصویب مجلس شورای ملی رسید طبق قسمت اخیر ماده دوم قانون مذکور از مؤسسات دانشگاه محسوب شد و تا مدتی با دانشکده های علوم و ادبیات توأم بود. در سال تحصیلی 22-1321 که دانشکده علوم مجزی شد دانشجویان شعبه های مختلف علمی در آن دانشکده تحصیلات خود را تعقیب می نمودند و دانشسرایعالی ضمیمه دانشکده ادبیات گشت و پس از مهر ماه 1334 بر طبق قانونی که از تصویب مجلس سناو شورای ملی گذشت دانشسرای عالی به صورت واحد مستقلی در دانشگاه تهران درآمد که رشته های مختلف آن عبارت بودند از: ریاضی ، فیزیک ، شیمی ، طبیعی ، ادبیات فارسی ، زبان خارجه ، فلسفه و علوم تربیتی ، تاریخ و جغرافیا، تربیت بدنی ، خانه داری. بفارغ التحصیلان رشته های فوق در رشته تخصصی آنان ، لیسانس داده میشد. دانشسرای عالی علاوه بر کلاسهای روزانه در ضمن کلاسهای شبانه برای تربیت آموزگاران ترتیب داد و از سال تحصیلی 40-1339 یک دوره فوق لیسانس شبانه برای تربیت دبیر بموجب قانون اعطای دانشنامه معلمی دایر کرد و از سال تحصیلی 41-1340 نیز برای تربیت دبیر یکدوره فوق لیسانس روزانه بموجب قانون اعطای دانشنامه معلمی برای رشته های گوناگون باز کرد که مدت تحصیل آن یکسال بود. وضع دانشسرای عالی و توسعه و بسط آن تا شهریور ماه سال 1342 ادامه داشت و در این تاریخ بنا بتصویب وزارت فرهنگ منحل شد و «سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی » جایگزین آن گردید. و اینک نام دانشگاه تربیت معلم دارد.

پیشنهاد کاربران

دانشسرای عالی، مؤسسهٔ تربیت دبیر برای دبیرستان های کشور بود که در سال ۱۳۵۳ ش به دانشگاه تربیت معلم ( دانشگاه خوارزمی فعلی ) ، تغییر نام یافت
پیشینه دانشسرای عالی به دارالمعلمین مرکزی بر می گردد که در سال ۱۲۹۸ خورشیدی در تهران برای تربیت معلم مدارس تأسیس شد. از مهر ۱۳۰۷ در دوران وزارت یحیی قراگوزلو دوره عالی به آن افزوده شد و دارالمعلمین عالی نام گرفت. دارالمعلمین عالی دارای دو قسمت علمی ( رشته های ریاضیات، طبیعیات، فیزیک و شیمی ) و ادبی ( ادبیات، فلسفه، تاریخ و جغرافی ) بود، و معلمان ایرانی و فرانسوی در آن تدریس می کردند.
...
[مشاهده متن کامل]

استقبال از دارالمعلمین عالی کم بود چون در آن زمان سالیانه نزدیک به دویست نفر برای تحصیل به اروپا اعزام می شد و دیپلمه ای برای تحصیل در دارالمعلمین باقی نمی ماند؛ بنابراین، وزارت معارف برای جذب دانشجو تصمیم گرفت امتیازاتی قائل شود و از سال ۱۳۰۸ به پانزده دانشجو، کمک هزینه می داد و دانش آموختگان دارالمعلمین می توانستند بدون امتحان برای ادامه تحصیل به خارج اعزام شوند. همچنین وزارت معارف مکلف شد دانش آموختگان دارالمعلمین عالی را در مدارس دولتی به خدمت معلمی استخدام کند.
در فروردین ۱۳۱۱ عیسی صدیق به ریاست دارالمعلمین عالی انتخاب شد و درصدد برآمد محل مناسب و ثابتی برای دارالمعلمین تعیین کند، با شرایطی که بتوان آزمایشگاه، کتابخانه و کلاس کافی برای تحقق هدفهای دارالمعلمین عالی در آن به وجود آورد. به همین جهت به پیشنهاد او و تصویب وزارت معارف، از تیر ۱۳۱۱ دارالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل شد.
در ۲۹ بهمن ۱۳۱۲ علی اصغر حکمت کفیل ( سرپرست ) وزارت معارف لایحه ای در مجلس شورای ملی به شور گذاشت تا برای برپایی ۲۵ «دارالمعلمین و دارالمعلمات» در سراسر کشور بودجه تأمین کند. در همان جلسه، محمدهاشم میرزا افسر نایب رئیس مجلس و نماینده سبزوار پیشنهاد داد که به جای دارالمعلمین و دارالمعلمات، کلمه آموزشگاه به کار رود که هم فارسی است و هم آسان. پیشنهاد او با مخالفت نمایندگان روبرو شد؛ مثلاً طاهری نماینده یزد گفت که آموزشگاه کار را سخت تر می کند چون باید به جای دارالمعلمین بگوییم آموزشگاه مردانه و به جای دارالمعلمات، آموزشگاه زنانه. شاهزاده افسر به او پاسخ داد که زبان فارسی مانند عربی مذکر و مؤنث ندارد و آموزشگاه برای هر دو نوع دارالمعلمین بدون هیچ پسوندی می تواند به کار رود. سرانجام پیشنهاد شاهزاده افسر رأی نیاورد.

دانشسرای عالی
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/دانشسرای_عالی

بپرس