خیام عمر بن ابراهیم

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «غیاث الدین، ابوالفتح، عمر بن ابراهیم خیام»، در سال 439ق / 1048م، در شهر نیشابور و در زمانی به دنیا آمد که ترکان سلجوقی بر خراسان، ناحیه ای وسیع در شرق ایران، تسلط داشتند. وی در زادگاه خویش به آموختن علم پرداخت و نزد عالمان و استادان برجسته آن شهر، از جمله امام موفق نیشابوری، علوم زمانه خویش را فراگرفت و چنان که گفته اند بسیار جوان بود که در فلسفه و ریاضیات تبحر یافت. خیام در سال 461ش، به قصد سمرقند، نیشابور را ترک کرد و در آنجا تحت حمایت ابوطاهر، عبد الرحمن بن احمد، قاضی القضات سمرقند اثر برجسته خود را در جبر تألیف کرد.
خیام سپس به اصفهان رفت و مدت 18 سال در آنجا اقامت گزید و با حمایت ملک شاه سلجوقی و وزیرش نظام الملک، به همراه جمعی از دانشمندان و ریاضی دانان معروف زمانه خود، در رصدخانه ای که به دستور ملک شاه تأسیس شده بود، به انجام تحقیقات نجومی پرداخت. حاصل این تحقیقات، اصلاح تقویم رایج در آن زمان و تنظیم تقویم جلالی (لقب سلطان ملک شاه سلجوقی) بود.
در تقویم جلالی، سال شمسی تقریباً برابر با 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 45 ثانیه است. سال، دوازده ماه دارد. 6 ماه نخست هر ماه، 31 روز و 5 ماه بعد هر ماه، 30 روز و ماه آخر، 29 روز است. هر چهارسال، یک سال را کبیسه می خوانند که ماه آخر آن 30 روز است و آن سال، 366 روز است. در تقویم جلالی هر پنج هزار سال، یک روز اختلاف زمان وجود دارد؛ درصورتی که در تقویم گریگوری هر ده هزار سال، سه روز اشتباه دارد.
بعد از کشته شدن نظام الملک و سپس ملک شاه، در میان فرزندان ملک شاه بر سر تصاحب سلطنت اختلاف افتاد.
به دلیل آشوب ها و درگیری های ناشی از این امر، مسائل علمی و فرهنگی که قبلا از اهمیت خاصی برخوردار بود، به فراموشی سپرده شد. عدم توجه به امور علمی و دانشمندان و رصدخانه، خیام را بر آن داشت که اصفهان را به قصد خراسان ترک کند. وی باقی عمر خویش را در شهرهای مهم خراسان، به ویژه نیشابور و مرو که پایتخت فرمانروایی سنجر (پسر سوم ملک شاه) بود، گذراند. در آن زمان، مرو، یکی از مراکز مهم علمی و فرهنگی دنیا به شمار می رفت و دانشمندان زیادی در آن حضور داشتند؛ بیشتر کارهای علمی خیام، پس از مراجعت از اصفهان، در این شهر، جامه عمل به خود گرفت.
دستاوردهای علمی خیام برای جامعه بشری، متعدد و بسیار درخور توجه بوده است. وی برای نخستین بار در تاریخ ریاضی، به نحو تحسین برانگیزی معادله های درجه اول تا سوم را دسته بندی کرد و سپس با استفاده از ترسیمات هندسی مبتنی بر مقاطع مخروطی توانست برای تمامی آنها راه حلی کلی ارائه کند. بااین همه، تقریباً چهار قرن قبل از دکارت توانست به یکی از مهم ترین دستاوردهای بشری در تاریخ جبر، بلکه علوم دست یابد و راه حلی را که دکارت بعدها (به صورت کامل تر) بیان کرد، پیش نهد.

دانشنامه آزاد فارسی

خیّام، عمر بن ابراهیم (نیشابور ۴۳۹ـ۵۲۶ق)
خیّام، عمر بن ابراهیم
خیّام، عمر بن ابراهیم
خیّام، عمر بن ابراهیم
خیّام، عمر بن ابراهیم
خیّام، عمر بن ابراهیم
خیّام، عمر بن ابراهیم
خیّام، عمر بن ابراهیم
شاعر، ریاضی دان، منجم، فیلسوف و طبیب ایرانی. او را یکی از سه یار دبستانی (با حسن صباح و خواجه نظام الملک) دانسته اند که با هم پیمان بسته بودند هرکدام به مقامی رسید، آن دو دیگر را نیز برکشد؛ اما این مطلب داستان گونه ای بیش نیست، چه این سه نفر تفاوت سنی بسیار داشته اند. همچنین او را یکی از دانشمندانی دانسته اند که برای سلطان ملکشاه سلجوقی در ۴۶۷ق در اصفهان زیج جلالی را ترتیب دادند. معاصران او وی را در حکمت، تالی ابن سینا می شمردند. ظاهراً به عراق و خراسان سفر کرده و بیشتر عمر به تدریس حکمت و پژوهش در ریاضیات سرگرم بوده است. زمخشری مفسر و لغوی نامدار در الزاجر للصغار از مشاجرۀ کوتاهی که در لغت با وی داشته با فخر یاد کرده و وی را «حکیم الدنیا و فیلسوف ها» خوانده است. به گفتۀ ابن فندق در تدریس گشاده دست نبوده است. در حکمت، طب، قرائت، ادب و ریاضیات و نجوم تبحر داشته است. اهمیت اندیشه ها و نوشته های علمی او چندان است که او را نسبت به عهدی که در آن می زیسته چند قرن جلوتر می برد. کار خیام در جبر بیشتر به روزگار دکارت، پاسکال و نیوتون تعلق دارد. در حقیقت شهرت رباعیات خیام چنان در اطراف جهان پیچیده که خیام دانشمند و فیلسوف را کم رنگ کرده است. درحالی که در منابع قدیم از وی بیشتر در ردیف دانشمندان، ستاره شناسان و ریاضی دانان یاد شده است. حتی نظامی عروضی در چهار مقاله نام وی را در مقالۀ سوم که در نجوم است، آورده است. شهرزوری تنها به فارسی سرایی او اشاره کرده، اما فخر رازی در التنبیه یک رباعی فارسی از او آورده است. در سندبادنامه پنج رباعی بدون نام سراینده اش نقل شده که در مستندات معتبر بعدی از خیام آورده شده است. پس از آن معتبرترین و موثق ترین کتابی که دو رباعی به نام خیام آورده مرصادالعباد نجم دایه است که در ۶۱۹/۶۲۰ق نوشته شده است. نجم دایه به خیام تاخته و او را دهری و گمراه دانسته است. از دیگر مأخذ رباعیات خیام می توان به تاریخ جهانگشا، تاریخ گزیده، تاریخ وصاف، فردوس التواریخ، مونس الاحرار، نزهة المجالس و اقطارالقطبیه اشاره کرد. از قرن ۸ق شمار رباعیات منسوب به خیام افزایش یافت. در نتیجه، تذکره نویسان هر رباعی که اندیشۀ خیامی داشته به نام او آورده اند. ژوکوفسکی این رباعیات را «رباعیات سرگردان» خواند. شهرت عالم گیر خیام مرهون کوشش و پشتکار شاعر انگلیسی فیتز جرالد است که رباعیات منسوب به او را در ۱۸۹۵ به انگلیسی برگرداند. به یقین اگر ترجمۀ او نبود نه تنها خیام در دنیا دارای این شهرت نبود، بلکه ایرانی ها نیز مانند امروز او را نمی شناختند. رباعیات خیام به بیشتر زبان ها از جمله به انگلیسی، فرانسوی، روسی، آلمانی، ترکی، ارمنی و عربی ترجمه شده است. ژوکوفسکی، فریدریش روزن، کریستنسن و ژان بابتیست نیکلا چاپ های انتقادی منزهی از رباعیات خیام منتشر کرده اند. درون مایۀ رباعیات خیام توجه به نیستی، دم غنیمت دانستن، شک و حیرانی است و گویا با افکار ابوالعلای معری، شاعر بدبین عرب، آشنایی داشته است. از آثارش: رسالۀ جبر و مقابله (تهران، ۱۳۱۷ش) به عربی؛ رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات اقلیدس (تهران، ۱۳۱۴ش)؛ مختصری در طبیعیات؛ رسالۀ زیج ملکشاهی؛ رساله ای در علم کلیات (۱۳۰۹ش)؛ رساله ای در کون و تکلیف (مصر، ۱۳۳۵ق) نوروزنامه (تهران، ۱۳۱۲ش) که منسوب به خیام است؛ ترجمۀ فارسی خطبۀ ابن سینا از عربی (۱۳۱۰ش)؛ دو تقریر فارسی و عربی در وجود (۱۳۱۰ش)؛ رسالۀ شرح المشکل من کتاب الموسیقی؛ مجمع القوانین نجوم.

پیشنهاد کاربران

بپرس