خیابان زنده

دانشنامه عمومی

در طراحی شهری، خیابان زنده، خیابان سرزنده یا خیابان زندگی ( به انگلیسی:living street ) خیابانی است که به نفع عابران پیاده و دوچرخه سواران طراحی شده است. خیابان های سرزنده همچنین به عنوان فضاهای اجتماعی عمل می کنند و به کودکان اجازه می دهند بازی کنند و تعاملات اجتماعی را در مقیاس انسانی، ایمن و قانونی تشویق کنند. این جاده ها هنوز برای استفاده وسایل نقلیه موتوری در دسترس هستند. با این حال، هدف طراحی آنها کاهش سرعت و تسلط حمل و نقل موتوری است. این اغلب با استفاده از رویکرد استفاده از فضای مشترک، با کاهش بسیار مرزبندی بین ترافیک وسیله نقلیه و عابران پیاده به دست می آید. پارک خودرو نیز ممکن است به محل های تعیین شده محدود شود. این اصول طراحی خیابان برای اولین بار در هلند و در دهه ۱۹۷۰ میلادی رایج شد و کلمه هلندی «woonerf» ( محوطه های مسکونی ) اغلب به عنوان مترادفی برای خیابان های سرزنده استفاده می شود.
خیابان سرزنده نقش خیابان را با بازنگری در هدفش و اینکه به چه کسی خدمت می کند، دوباره تجسم می کند. در صورت اجرا، خیابان ممکن است مکانی خنک تر، ایمن تر، پیاده راهورتر و جذاب تر باشد. همچنین چنین خیابان هایی سلامت رفاه کاربر را ارتقا می دهند. [ ۱] این نوع خیابان می تواند به عنوان یک فضای تفریحی برای محله عمل کند و کیفیت هوا را از طریق کاهش انتشار کربن و سایر آلاینده های هوا بهبود بخشد و همچنین کمیت و کیفیت آب را بهبود دهد. خیابان های سرزنده می توانند از طریق مدیریت آب طوفانی و استفاده مجدد از فرسایش و سیل جلوگیری کنند. [ ۲] این خیابان ها سه ویژگی اصلی دارند: سبز بودن، خنک بودن و کامل بودن. [ ۳]
همه گیری COVID - 19 پیشنهادهایی را برای تغییر بنیادی در سازمان شهرها ایجاد کرد. مانند مانیفست سازماندهی مجدد شهر پس از COVID19 که در بارسلونا منتشر شد و توسط ۱۶۰ دانشگاه و ۳۰۰ معمار امضا شد. پیاده راه سازی در کل شهر، حمل ونقل مبتنی بر دوچرخه و حمل ونقل عمومی کارآمد و وارونگی مفهوم پیاده رو از عناصر کلیدی این مانیفست است. [ ۴] [ ۵] [ ۶]
عکس خیابان زندهعکس خیابان زندهعکس خیابان زندهعکس خیابان زندهعکس خیابان زندهعکس خیابان زنده
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران