خوف و رجا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خوف، به معنای ترس و احساس ناخوشایند ناشی از بروز خطر و رجا ضد یاس بوده و به معنای امید به رحمت خداست. در ادامه در ضمن تفسیر آیه به صورت مبسوط به معنای خوف و رجا پرداخته می شود.
انما یؤمن بایاتنا الذین اذا ذکروا بها خروا سجدا و سبحوا بحمد ربهم و هم لا یستکبرون، تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا و طمعا؛ تنها کسانی که به آیات ما ایمان می آورند که هر وقت این آیات به آنان یادآوری شود به سجده می افتند و تسبیح و حمد پروردگارشان را بجا می آورند، و تکبر نمی کنند. پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور می شود (و بپا می خیزند و رو به درگاه خدا می آورند) و پروردگار خود را با بیم و امید می خوانند.

دانشنامه آزاد فارسی

خَوف و رجا
(یا: بیم و امید) از ارزش های دینی و اخلاقی در اسلام. علمای اسلامی یادآور شده اند که ترس از خدا در واقع ترس از اعمال زشت خود است و از سوی خداوند هیچ شر و بدی متوجه بندگان نمی شود. آنچه موجب عذاب و گرفتاری برای انسان است محرومیت از فیض و کرامت او و نتیجۀ اعمال ناروای خود آدمی است و این، مایۀ بیم و هراس بنده از مقام خداوند عادل و حکیمی است که هرکس را به نتیجۀ اعمال خود می رساند. از سوی دیگر، خداوند صاحب بخشش و رحمت بی انتهاست و توبه و استغفار بندگان خود را می پذیرد و نه تنها از گناهان آنان درمی گذرد، زشتی های آن ها را مبدل به نیکی ها می کند. حسن ظنّ به پروردگار، که از دیگر ارزش های اسلامی است، ایجاب می کند که آدمی هرگز امید خود را به رحمت الهی از دست ندهد و همواره میان بیم و امید در نوسان روحی باشد. نه امیدِ تنها او را به تجرّی و ترک طاعت بکشاند، و نه خوفِ تنها او را به یأس از رحمت خدا و دست کشیدن از عبادت سوق دهد.

پیشنهاد کاربران

بیم و امید است خوف همان بیم و ترس است و رجا امید است پس مومن باید هم از گناه و بزه خود بیمناک ولی در مقابل باید به رحمت بیکران حضرت پروردگار جلت اسمائه امیدوار باشد و هیچگاه از محبت. و لطف جلت عظمته مایوس نباشد که خودش بزرگترین گناه است.
دعا در واقع، توجهی است از سوى انسان به خدا و تقویتی است براى رابطه بندگی. در این رابطه، یک طرف خداى متعال و طرف دیگر بنده گنهکار قرار دارد. در دعا هرگاه بنده به گناهان خود توجه می کند حالت شرمندگی و خجالت
...
[مشاهده متن کامل]
در او پیدا می شود و آنگاه که به رحمت واسعه الهی توجه پیدا می کند امیدوار می گردد و این حالت خوف و رجا است که باید همیشه در انسان وجود داشته باشد. ( برگرفته از سخنان استاد مصباح یزدی )

دواصل بسیار مهم سلوک است. بدون این دو مقام یا "ستون" عمارت تصوف شکل نمی گیرد. راه ، از خوف ( ترس از حق تعالی ) آغاز می شود و به رجا ( امید به رحمت حق ) ختم می شود. باید به مقام رجا حتما رسید. چون وادی ایمن است. هووووووووووووووو
https://www. youtube. com/watch?v=y4suuix2PWU

بپرس