خودروی چهارچرخ محرک

دانشنامه عمومی

سامانه چهارچرخ محرِک یا تمام چرخ ( 4x4 ) خودرویی است که قابلیت گشتاوری نیروی محرکه تولید شده موتور را به بر روی چهار چرخ به صورت همزمان دارد. بنا بر عقیده بسیاری از مردم این نوع خودرو خودروی بیابانگرد است. همچنین این نوع خودرو نقش مهمی در بازی های رالی دارد. اینگونه خودروها کنترل بهتری در حرکات نمایشی و سر پیچ ها دارند. همچنین نیرو بیشتری به زمین وارد می کنند در نتیجه ازشتاب بیشتری برخوردارند. برای مثال از اینگونه خودروها، می توان به خودروهای امروزی اشاره کرد از جمله مدل های زیادی از سوبارو، لامبورگینی، فورد و غیره.
سیستم 4WD مدت مدیدی است که ابداع شده و انواع متنوعی از آن به بازار آمده است که همه آنها با همین نام شناخته می شوند، اما در واقع موارد استفاده آنها متفاوت است.
چهار چرخ محرک نیمه وقت ، سیستمی است که در آن، فقط می توان برای مدتی معین از چهار چرخ محرک استفاده کرد. این نوع سیستم 4WD برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در وسائل نقلیه برای حمل بارهای سنگین تر یا حرکت در شرایط نامساعد جاده ای ساخته شده است. از این سیستم، فقط می توان در شرایط نامساعد جاده ای و نه در جاده های مسطح و خشک بهره برداری کرد، لذا واضح است که این سیستم برای انجام کارهای سخت و سنگین ساخته شده است. در جاده های هموار، می توان وسیله نقلیه را در حالت 4WD قرار داد. حالات قرار گرفتن دنده عبارتند از: 4WD Hi, 2WD و 4WD LO. این سیستم برای استفاده در مکان های بدون جاده عالی است و هنگامی که همزمان با قفل دیفرانسیل به کار گرفته شود، بیشترین کارایی را خواهد داشت. قفل دیفرانسیل  در این سیستم ها از لغزش یک چرخ در صورت وجود کشش چرخ دیگر جلوگیری می کند. ( جیب ویلیز ۱۹۴۲ ) .
از سیستم چهارچرخ محرک تمام وقت، می توان همیشه و در تمامی مسیرها از جمله آسفالته استفاده کرد. این سیستم 4WD برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در وسیله نقلیه و کارآمدتر کردن 4WD برای استفاده روزمره ساخته شده است. به این سیستم، 4WD دائم نیز می گویند. استقرار دیفرانسیل اضافی در مجموعه انتقال قدرت وسیله نقلیه، امکان بهره برداری دائمی از 4WD را فراهم می سازد. در این سیستم، حالت 2WD وجود ندارد. با وجود این سیستم، شما اسبی قدرتمند در اختیار خواهید داشت. مزیت استفاده از Full Time 4WD در جاده های نامساعد، استحکام بیشتر در حرکت به عنوان یک نکته ایمنی در رانندگی روزانه است. انواع حالت های قرار گرفتن دنده در این سیستم، عبارتند از: 4WD Hi و 4WD LO. این سیستم در خارج از جاده و در صورت قابلیت قفل شدن بسیار خوب عمل می کند، اما همزمان با قفل محور دیفرانسیل، بهترین عملکرد را دارد ( رنجرور ۱۹۶۹ ) . [ ۱]
عکس خودروی چهارچرخ محرک
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس