خودروی مفهومی یا خودروی کانسپت، به خودرویی گفته می شود که هدف خودروساز از ساخت آن، نشان دادن توانمندی های خود در تولید یک خودرو با طراحی مدرن، آینده نگرانه و استفاده از قابلیت های فنی فوق العاده حرفه ای و تکنولوژی های جدید است که این گونه خودروها را از سایرین متمایز می سازد. مفهومی ها معمولاً از نظر طراحی به مراتب پیشرفته تر از خودروهای دیگری که به مرحله تولید می رسند هستند. طراحی این گونه خودروها معمولاً آینده نگرانه است، به این معنا که خودروی مفهومی می تواند تفکراتی که یک خودروساز برای چندین سال آینده نمایان کند.
هدف اصلی خودروساز از به نمایش گذاشتن خودروهای مفهومی نمایش قدرت خود در صنعت خودروسازی است؛ بنابراین می توان انتظار هر نوع طراحی شگفت آوری را داشت. برای مثال؛ کمپانی بی ام و خودرویی مفهومی به نام ب ام و جینا تولید کرد که پوشش بیرونی آن از جنسی پارچه مانند بود که قابلیت انعطاف پذیری بالایی را به خودرو می داد.
هر خودروسازی دید متفاوتی نسبت به معرفی خودروی مفهومی خود دارد، اکثر آن ها همان طور که پیش تر به آن اشاره شد به منظور نشان دادن توانمندی ها و قدرت خود در تولید یک خودروی با کیفیت خودرو را به نمایش می گذارند. برخی از خودروسازان هم برای فهمیدن نظر مردم، نویسندگان و اندیشمندان دنیای خودرو نسبت به یک مدل یا حتی نسبت به یک نوع از سبک طراحی جدید اقدام به ساخت خودرو می کنند تا در مراحل بعدی خودروی مورد نظر را با انجام اصلاحاتی و از بین بردن نواقص و عیوب در طراحی و باقی قسمت ها راهی بازار نمایند.
خودروی پروتوتایپ خودرویی است که مانند خودروهای مفهومی توان شرکت سازنده را در تولید خودرو نشان می دهد ولی فرق اساسی آن با مدل های مفهومی، در این است که در خودروی پروتوتایپ می توان این اطمینان را حاصل کرد که تولید آن با تغییراتی جزئی در چند سال بعد آغاز می شود ولی در خودروهای مفهومی نمی توان به این موضوع اطمینان داشت؛ چرا که شاید آنها فقط در حد همان نسخه مفهومی بمانند و اگر هم تولید انبوه شوند شاید تفاوت هایی بسیار اساسی با نسخه مفهومی داشته باشند.
پروتوتایپ را می توان شبیه ساز یا نمونه آزمایشی یک محصول نهایی توصیف کرد. هدف از ساخت پروتوتایپ این است که پیش از اشتراک گذاری ایده های خود، آن ها را آزموده و ارزش سنجی کنید. پروتوتایپ ها برای شناسایی و همینطور برطرف سازی مشکلات رایج کاربران ضروری به حساب می آیند. پروتوتایپ به طراحان این امکان را می دهد که راه حل هایشان را به روشی متفاوت بررسی کنند، همچنین هزینه ی شکست را کاهش می دهد. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهدف اصلی خودروساز از به نمایش گذاشتن خودروهای مفهومی نمایش قدرت خود در صنعت خودروسازی است؛ بنابراین می توان انتظار هر نوع طراحی شگفت آوری را داشت. برای مثال؛ کمپانی بی ام و خودرویی مفهومی به نام ب ام و جینا تولید کرد که پوشش بیرونی آن از جنسی پارچه مانند بود که قابلیت انعطاف پذیری بالایی را به خودرو می داد.
هر خودروسازی دید متفاوتی نسبت به معرفی خودروی مفهومی خود دارد، اکثر آن ها همان طور که پیش تر به آن اشاره شد به منظور نشان دادن توانمندی ها و قدرت خود در تولید یک خودروی با کیفیت خودرو را به نمایش می گذارند. برخی از خودروسازان هم برای فهمیدن نظر مردم، نویسندگان و اندیشمندان دنیای خودرو نسبت به یک مدل یا حتی نسبت به یک نوع از سبک طراحی جدید اقدام به ساخت خودرو می کنند تا در مراحل بعدی خودروی مورد نظر را با انجام اصلاحاتی و از بین بردن نواقص و عیوب در طراحی و باقی قسمت ها راهی بازار نمایند.
خودروی پروتوتایپ خودرویی است که مانند خودروهای مفهومی توان شرکت سازنده را در تولید خودرو نشان می دهد ولی فرق اساسی آن با مدل های مفهومی، در این است که در خودروی پروتوتایپ می توان این اطمینان را حاصل کرد که تولید آن با تغییراتی جزئی در چند سال بعد آغاز می شود ولی در خودروهای مفهومی نمی توان به این موضوع اطمینان داشت؛ چرا که شاید آنها فقط در حد همان نسخه مفهومی بمانند و اگر هم تولید انبوه شوند شاید تفاوت هایی بسیار اساسی با نسخه مفهومی داشته باشند.
پروتوتایپ را می توان شبیه ساز یا نمونه آزمایشی یک محصول نهایی توصیف کرد. هدف از ساخت پروتوتایپ این است که پیش از اشتراک گذاری ایده های خود، آن ها را آزموده و ارزش سنجی کنید. پروتوتایپ ها برای شناسایی و همینطور برطرف سازی مشکلات رایج کاربران ضروری به حساب می آیند. پروتوتایپ به طراحان این امکان را می دهد که راه حل هایشان را به روشی متفاوت بررسی کنند، همچنین هزینه ی شکست را کاهش می دهد. [ ۱]
wiki: خودروی مفهومی