خوارزمی محمد بن موسی

دانشنامه آزاد فارسی

خوارزمی، محمّد بن موسی (پیش از ۱۸۵ـ پیش از ۲۳۲ق)
ریاضی دان، منجم، مورخ و جغرافی دان ایرانی تبار. در مورد جزئیات زندگی او، دانسته های قابل اتکای چندانی وجود ندارد. در پاره ای از موارد از محمد بن موسی سخن به میان آمده، ولی روشن نیست که منظور همان خورازمی است یا محمد بن موسی شاکر (← بنوموسی). بدون شک خوارزمی در خوارزم یا خیوۀ کنونی در جنوب دریای آرال متولد شد. نخستین کتاب های حساب، جبر و نجوم به زبان عربی را تألیف کرد. بدین ترتیب خوارزمی نخستین ریاضی دان و منجم دورۀ اسلامی است که آثارش برجای مانده. کتاب جبر و مقابلۀ او کهن ترین کتاب جهان در موضوع جبر است. در سال های خلافت مأمون (۱۹۸ـ۲۱۸ق) در تختگاه خلیفه (بغداد) به شکوفایی رسید و مورد توجه او قرار گرفت. به نظر می رسد خوارزمی یکی از دست اندرکاران رصدهای معروف به مأمونی بوده است، در بیت الحکمه بغداد کار می کرده و در اندازه گیری طول یک درجۀ نصف النهار شرکت داشته است. دو لفظ الگوریسم و الگوریتم، که در زبان های اروپایی برای فن حساب عملی با ارقام هندی رواج یافت، تحریفی است که از نام الخوارزمی پدید آمد. همچنین، واژۀ جبر در زبان های اروپایی برگرفته از نام عربی کتاب الجبر و المقابلۀ اوست. این کتاب که خوارزمی خود آن را «مختصر» می داند، قرن ها مرجع و مأخذ ریاضی دانان اروپایی بود. دو ترجمۀ لاتینی آن را به یوهانس هیسپالنسیس (دش ۱۱۳۵ـ۱۱۵۳م) و ژرار کرمونایی (ح ۱۱۱۴ـ۱۱۸۷م) نسبت داده اند. رابرتِ چستری نیز این کتاب را به لاتینی برگرداند (۱۱۴۵م) که ترجمۀ اخیر را می توان آغازگر دانش جبر در اروپا دانست. کتاب الجمع و التفریق (بحساب الهندی) اثر دیگر اوست که متن عربی آن از میان رفته و اهمیت این کتاب در آن است که مسلمانان و بعدها اروپاییان را با سامانۀ شمار (رقم ) های هندی آشنا ساخت و نخستین بار مفهوم صفر و ارزش مکانی ده دهی را به شکلی منظم شرح داد. از خوارزمی رسالۀ کوچکی دربارۀ گاه شماری (تقویم) برجای مانده است. از این گذشته ابن ندیم دو زیج به نام او ثبت کرده که هر دو به زیج السند هند معروف اند. زیج او علاوه بر فهرست های نجومی و مثلثاتی، در بردارندۀ مقدمه ای به نسبت مفصل در خصوص نجوم نظری است. ابوریحان بیرونی به زیج خوارزمی توجه داشت و در کتاب های خود از آن سخن گفته است. آدلارد باثی پیش از ۱۱۲۶م، فهرست های نجومی و مثلثاتی خوارزمی را که مسلمۀ مجریطی در آن ها اصلاحاتی کرده بود به لاتینی ترجمه کرد. این فهرست ها گذشته از حبیب (سینوس)، شامل ظل (تانژانت) نیز می شوند که شاید مورد دوم را مجریطی به اصل اثر وارد کرده باشد. خوارزمی دو کتاب هم در مورد اسطرلاب داشته است. یکی عمل اصطرلاب دربارۀ چگونگی ساختن این وسیله و دیگری کتاب العمل بالاصطرلاب دربارۀ نحوۀ کار با اسطرلاب. از این دو کتاب و اثر دیگری با نام الرخاصه که موضوع آن به ظاهر در مورد ساعت آفتابی افقی بوده، نسخه یا ترجمه ای باقی نمانده است. گفته اند که به تشویق مأمون، اطلسی از نقشه های آسمان و زمین گردآورد و در کتاب صورة الارض تدوین کرد.

پیشنهاد کاربران

جواب شما ها
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
▪️انسان کور را می توان درمان کرد اما نادان متعصب را هرگز. . . !
تعصب کور کورانه انسان بینا را کودن می کند. تعصب یک امر اشتباه است، حال فرقی نمی کند که این تعصب نسبت به دین، مذهب، نژاد، قوم، رنگ و حتی فردی باشد. تعصب، تعصب نام دارد. انسان متعصب برای مخفی کردن ضعف اجتماعی خود همواره در حال فرافکنی، تهمت، افترا، دروغ پردازی و جعل سازی نسبت به منتقدان خویش است.
...
[مشاهده متن کامل]

غافل از اینکه برجسته ترین راه شناخت یک انسان بزرگ، اعتراف شجاعانه او به اشتباهات گذشته ی خویش است. از تعصب بپرهیزیم؛ تعصب، بیجا و بجا ندارد. تعصب، تعصب است. هر کس به وسعت تفکرش آزاد است. . . !
✍کریستوفر هیچنز

.
❇️ ابوریحان در کتاب دیگر خود � الصیدنه � اشاره میکند که زبان مادری اش � خوارزمی � است و تازه زبان عربی و فارسی را یاد گرفته است ( کوچکترین اشاره ای به ترکی نمیکند )
🔺 ابوریحان که یک اسلام گرا بود و نسبت به اسلام و زبان عربی تعصب زیادی داشت ؛ زبان های خوارزمی و فارسی را مناسب نوشتن کتاب های علمی نمی دانست. هرچند بعدها کتاب علمی التفهیم را به فارسی نوشت
...
[مشاهده متن کامل]

🔺 در همین کتاب الصیدنه بیش از ۲۰۰ بار به زبان فارسی اشاره میکند و برابر پارسی گیاهان را ذکر میکند. ولی فقط ۵ بار به زبان ترکی اشاره میکند
🆔 @iranzamin777

خوارزمی محمد بن موسی
❌ ابوریحان بیرونی، در کتاب پارسی خود � التفهیم � میگوید : و اندر اقلیم هفتم بس آبادانی نیست. و بوی اندر سوی مشرق مردمانی اند وحشی گونه اندر کوه و بیشه ها ازجمله ترکان. و به کوه های باشخرت رسد و حدهای غز و بجناک و . . . .
...
[مشاهده متن کامل]

🔺 و در کتاب آثار الباقیه که به زبان عربی است، میگوید : ملوک خوارزم هنگام فرا رسیدن فصل سرما � اتراک غز � را از سرحدات خود بیرون می نمودند و اطراف کشور خویش را از وجود آنان پاک می ساختند
🔺 ابوریحان در همین کتاب ؛ قوم بدنام � یاجوج و ماجوج � را � صنفی از اتراک شرقی � میداند که زبانی میان � خزری و ترکی � دارند.
🆔 @iranzamin777

خوارزمی محمد بن موسیخوارزمی محمد بن موسیخوارزمی محمد بن موسیخوارزمی محمد بن موسی
🔴 ابوریحان بیرونی ( سده ۴ - ۵ ق ) : از دیگر پروژه های کشورهای تازه تاسیس ازبکستان و ترکیه در تصاحب میراث ایرانیان !
🔷 ابوریحان بیرونی ؛ اندیشمند بزرگی ایرانی در حومه شهر کاث در منطقه خوارزم زاده شد و به همین دلیل به � بیرونی � معروف گشت
...
[مشاهده متن کامل]

🔷 زبان مادری او اصالتا خوارزمی بود، یک زبان کهن از شاخه شرقی زبان های ایرانی ؛ با این وجود او آثاری همچون التفهیم را به زبان پارسی نوشته است
❇️ ابوریحان در کتاب آثار الباقیه، خودش میگوید که : � مردم خوارزم شاخه ای از درخت استوار ایرانیان ( الفرس، پارسیان ) و چشمه ای جوشان از کوهسار ایشان بودند . . . �. هیچ سندی بالاتر از این در تایید ایرانی بودن ابوریحان و مردم خوارزم نیست
🔥 از طرفی ابوریحان در جای جای آثار خود به � زرتشتی � بودن مردم � سغذ و خوارزم � اشاره میکند. همان سرزمینی که گفته میشود خاستگاه دین زرتشتی و اوستا بوده است
🆔 @iranzamin777

خوارزمی محمد بن موسیخوارزمی محمد بن موسیخوارزمی محمد بن موسیخوارزمی محمد بن موسی
✔️خوارزمیِ مجوسی پدر الگوریتم و جبر
✍یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی که در جهان شهره است و خدمات بسیاری به دانش بشری کرده تا جایی که نام الگوریتم از او گرفته شده است
شاید اگر الگوریتم خوارزمی نبود بسیاری از علوم تا این حد به پیشرفت نمی رسیدند
...
[مشاهده متن کامل]

👈جریان های هیچ ندار و دزد اعم از پانعربیسم و پانترکیسم که احتمالا از کمبود مفاخر رنج می برند، با دلایل واهی سعی در دزدیدن و تصاحب دانشمندان و مفاخر ایرانی را دارند گاها می بینیم در مورد خوارزمی هم ادعاهایی خنده دار مطرح می کنند
❇️ یکی از کهن ترین و مهم ترین منابع درباره خوارزمی ؛ گفته طبری است که او را � مجوسی � خوانده است ☝️ تاریخ طبری، چ بیروت، جلد ۹، ص ۱۵۱
✍🏻https://t. me/KarnameGozashtegan

خوارزمی محمد بن موسیخوارزمی محمد بن موسی

بپرس