خط ۳ مترو تهران یک خط درون شهری در ۳۳٫۷ کیلومتر با ۳۱ ایستگاه ( ۲۵ ایستگاه فعال ) است که ایستگاه مترو قائم در شمال شرقی تهران را به ایستگاه مترو آزادگان در جنوب غربی تهران می رساند.
طرح توسعه خط فرعی از ایستگاه نوبنیاد تا خیابان باهنر ( ایستگاه نیاوران و شهید باهنر ) موجب اتصال کامل شمال شهر تهران از قائم تا تجریش به خطوط مترو می گردید که با فروش زمین ایستگاه های این مسیر فرعی ( به مجموعه اطلس مال ) این طرح توسعه پیش از آغاز به حفاری تونل ها منتفی گردید.
... [مشاهده متن کامل]
این خط در ایستگاه مترو شهید بهشتی با خط ۱، در ایستگاه مترو میدان ولیعصر با خط ۶، در ایستگاه مترو تئاتر شهر با خط ۴ و در ایستگاه مترو مهدیه با خط ۷ تقاطع دارد. این خط از ایستگاه مترو شهید بهشتی در درازا این خیابان به سوی غرب ادامه مسیر داده و سپس وارد خیابان حضرت ولی عصر ( عج ) شده و در درازا این خیابان به سوی جنوب تا میدان راه آهن ادامه مسیر یافته و سپس به سمت بوستان ولایت و بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران متمایل می شود.
عملیات ساخت خط ۳ مترو تهران از سال ۱۳۸۶ در جنوب غرب تهران آغاز شده است که بخش اول آن در قسمت مرکزی و حد فاصل ایستگاه مترو شهید بهشتی و ایستگاه مترو تئاتر شهر در آذر ماه ۱۳۹۱ و بخش دوم آن از ایستگاه مترو تئاتر شهر تا ایستگاه مترو آزادگان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید. در نهایت در ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۴ نیمه شمالی خط از ایستگاه مترو شهید بهشتی تا انتهای شمالی خط یعنی ایستگاه مترو قائم افتتاح شد. توسعه این خط به سمت شمال شرقی و جنوب غربی در حال انجام است در بخش توسعه شمال شرقی، این خط از ایستگاه مترو شهید بهشتی به سمت شرق خیابان شهید بهشتی امتداد مسیر داده و در محل میدان سبلان به سمت شمال متمایل می شود و با گذر از زیر بزرگراه صیاد شیرازی به میدان نوبنیاد می رسد و پس از آن به دو شاخه تقسیم می شود. شاخه اول به سمت اقدسیه و شهرک قائم ادامه یافته و در نهایت به میدان قائم می رسد و شاخه دوم در طول خیابان نیاوران ادامه یافته و پس از عبور از جنوب پارک نیاوران به ابتدای خیابان شهید باهنر می رسد. در بخش توسعه جنوب و جنوب غربی این خط از ایستگاه مترو آزادگان به سمت اسلامشهر امتداد مسیر داده و در نهایت به شهر جدید پرند می رسد. لازم است ذکر شود که طبق طراحی نخستین، خط ۳ در ابتدا قرار بود در امتداد خیابان مجیدیه ساخته شود و با بازنگری در طراحی ها مسیر این خط از خیابان مجیدیه به بزرگراه شهید صیاد شیرازی تغییر یافت.
طرح توسعه خط فرعی از ایستگاه نوبنیاد تا خیابان باهنر ( ایستگاه نیاوران و شهید باهنر ) موجب اتصال کامل شمال شهر تهران از قائم تا تجریش به خطوط مترو می گردید که با فروش زمین ایستگاه های این مسیر فرعی ( به مجموعه اطلس مال ) این طرح توسعه پیش از آغاز به حفاری تونل ها منتفی گردید.
... [مشاهده متن کامل]
این خط در ایستگاه مترو شهید بهشتی با خط ۱، در ایستگاه مترو میدان ولیعصر با خط ۶، در ایستگاه مترو تئاتر شهر با خط ۴ و در ایستگاه مترو مهدیه با خط ۷ تقاطع دارد. این خط از ایستگاه مترو شهید بهشتی در درازا این خیابان به سوی غرب ادامه مسیر داده و سپس وارد خیابان حضرت ولی عصر ( عج ) شده و در درازا این خیابان به سوی جنوب تا میدان راه آهن ادامه مسیر یافته و سپس به سمت بوستان ولایت و بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران متمایل می شود.
عملیات ساخت خط ۳ مترو تهران از سال ۱۳۸۶ در جنوب غرب تهران آغاز شده است که بخش اول آن در قسمت مرکزی و حد فاصل ایستگاه مترو شهید بهشتی و ایستگاه مترو تئاتر شهر در آذر ماه ۱۳۹۱ و بخش دوم آن از ایستگاه مترو تئاتر شهر تا ایستگاه مترو آزادگان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید. در نهایت در ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۴ نیمه شمالی خط از ایستگاه مترو شهید بهشتی تا انتهای شمالی خط یعنی ایستگاه مترو قائم افتتاح شد. توسعه این خط به سمت شمال شرقی و جنوب غربی در حال انجام است در بخش توسعه شمال شرقی، این خط از ایستگاه مترو شهید بهشتی به سمت شرق خیابان شهید بهشتی امتداد مسیر داده و در محل میدان سبلان به سمت شمال متمایل می شود و با گذر از زیر بزرگراه صیاد شیرازی به میدان نوبنیاد می رسد و پس از آن به دو شاخه تقسیم می شود. شاخه اول به سمت اقدسیه و شهرک قائم ادامه یافته و در نهایت به میدان قائم می رسد و شاخه دوم در طول خیابان نیاوران ادامه یافته و پس از عبور از جنوب پارک نیاوران به ابتدای خیابان شهید باهنر می رسد. در بخش توسعه جنوب و جنوب غربی این خط از ایستگاه مترو آزادگان به سمت اسلامشهر امتداد مسیر داده و در نهایت به شهر جدید پرند می رسد. لازم است ذکر شود که طبق طراحی نخستین، خط ۳ در ابتدا قرار بود در امتداد خیابان مجیدیه ساخته شود و با بازنگری در طراحی ها مسیر این خط از خیابان مجیدیه به بزرگراه شهید صیاد شیرازی تغییر یافت.