خط ۲ قطار شهری مشهد یکی از خطوط قطارشهری سیستم متروی مشهد است که مسیر آن به طول ۱۴٫۵ کیلومتر از انتهای طبرسی شمالی شروع می شود و به بسیاری از مراکز پرجمعیت آن منطقه سرویس دهی مستقیم دارد.
بعضی از مراکز جمعیتی مجاور که عمدتاً طبقات محروم در آنجا ساکن هستند با طی کمترین فاصله به یکی از ایستگاه های خط ۲ دسترسی خواهند داشت. در ادامه پس از قطع کمربندی صد متری ( بزرگراه شهید بابانظر ) این خط با عبور از بلوار طبرسی جنوبی، چهارراه برق، چهارراه گاز و چهارراه مقدم به میدان راه آهن و سپس به میدان شهدا ادامه مسیر خواهد داد.
این خط سپس با عبور از میدان سعدی و خیابان دانشگاه و میدان تقی آباد ضمن عبور از ایستگاه تقاطعی با خط ۱ دسترسی ویژه ای به مرکز خرید زیست خاور خواهد داشت و در نهایت ایستگاه آخر خط مذکور با عبور از زیر پارک کوهسنگی و میدان تلویزیون و میدان فضل بن شاذان ( جام عسل ) در انتهای بلوار فکوری خواهد بود. در بهمن ماه ۱۳۹۴ حفر تونل این خط به پایان رسید و مقرر گردید تا نیمه دوم سال ۹۵ به بهره برداری برسد.
فاز اول خط ۲ ( شامل ۶ ایستگاه حدفاصل انتهای خیابان طبرسی تا میدان شهدا ) در روز ۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۵ راس ساعت ۹ صبح با حضور مسئولین کشوری و استانی مورد بهره برداری قرار گرفت[ ۱] و سرویس دهی خط دو قطار شهری مشهد از روز ۳ اسفندماه ۱۳۹۵ آغاز گردید. در ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ نیز ایستگاه شهید مفتح از فاز اول خط ۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. در ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ بهره برداری آزمایشی دو ایستگاه سعدی و شریعتی صورت پذیرفت. در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ رئیس جمهور حسن روحانی در مراسم افتتاح رسمی بهره برداری از ایستگاه شریعتی اولین ایستگاه تقاطعی مشهد حضور یافت. [ ۲] در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۸ ایستگاه شهید کاوه، در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ایستگاه الندشت و در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ایستگاه کوهسنگی افتتاح شد. [ ۳] در حال حاضر ساعت بهره برداری خط دو از ساعت ۶ الی ۲۲ و سر فاصله قطارها ۱۰ دقیقه است. [ ۴] طول خط در حال بهره برداری ۱۳٫۸ کیلومتر با ۱۲ ایستگاه می باشد. قطار های استفاده شده در این خط از نوع سنگین بوده و بر خلاف قطار های خط ۱ که سبک شهری هستن هر رام این قطار دارای ۵ واگن است که واگن های ابتدایی و انتهایی قطار ویژه بانوان است به طور کلی فضای بیشتری نسبت به واگن های خط ۱ دارند [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبعضی از مراکز جمعیتی مجاور که عمدتاً طبقات محروم در آنجا ساکن هستند با طی کمترین فاصله به یکی از ایستگاه های خط ۲ دسترسی خواهند داشت. در ادامه پس از قطع کمربندی صد متری ( بزرگراه شهید بابانظر ) این خط با عبور از بلوار طبرسی جنوبی، چهارراه برق، چهارراه گاز و چهارراه مقدم به میدان راه آهن و سپس به میدان شهدا ادامه مسیر خواهد داد.
این خط سپس با عبور از میدان سعدی و خیابان دانشگاه و میدان تقی آباد ضمن عبور از ایستگاه تقاطعی با خط ۱ دسترسی ویژه ای به مرکز خرید زیست خاور خواهد داشت و در نهایت ایستگاه آخر خط مذکور با عبور از زیر پارک کوهسنگی و میدان تلویزیون و میدان فضل بن شاذان ( جام عسل ) در انتهای بلوار فکوری خواهد بود. در بهمن ماه ۱۳۹۴ حفر تونل این خط به پایان رسید و مقرر گردید تا نیمه دوم سال ۹۵ به بهره برداری برسد.
فاز اول خط ۲ ( شامل ۶ ایستگاه حدفاصل انتهای خیابان طبرسی تا میدان شهدا ) در روز ۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۵ راس ساعت ۹ صبح با حضور مسئولین کشوری و استانی مورد بهره برداری قرار گرفت[ ۱] و سرویس دهی خط دو قطار شهری مشهد از روز ۳ اسفندماه ۱۳۹۵ آغاز گردید. در ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ نیز ایستگاه شهید مفتح از فاز اول خط ۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. در ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ بهره برداری آزمایشی دو ایستگاه سعدی و شریعتی صورت پذیرفت. در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ رئیس جمهور حسن روحانی در مراسم افتتاح رسمی بهره برداری از ایستگاه شریعتی اولین ایستگاه تقاطعی مشهد حضور یافت. [ ۲] در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۸ ایستگاه شهید کاوه، در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ایستگاه الندشت و در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ایستگاه کوهسنگی افتتاح شد. [ ۳] در حال حاضر ساعت بهره برداری خط دو از ساعت ۶ الی ۲۲ و سر فاصله قطارها ۱۰ دقیقه است. [ ۴] طول خط در حال بهره برداری ۱۳٫۸ کیلومتر با ۱۲ ایستگاه می باشد. قطار های استفاده شده در این خط از نوع سنگین بوده و بر خلاف قطار های خط ۱ که سبک شهری هستن هر رام این قطار دارای ۵ واگن است که واگن های ابتدایی و انتهایی قطار ویژه بانوان است به طور کلی فضای بیشتری نسبت به واگن های خط ۱ دارند [ ۵]
wiki: خط ۲ متروی مشهد