دانشنامه عمومی

خط ۱ سامانه اتوبوس تندرو تهران با نام خلاصه خط ۱ بی آرتی تهران، یک خط درون شهری به طول ۱۷٫۸ کیلومتر کیلومتر با ۲۶ ایستگاه است که ایستگاه چهارراه تهرانپارس در تقاطع خیابان دماوند و بزرگراه دوران و بلوار خوشوقت را به ایستگاه پایانه آزادی در گوشه جنوبی پایانه آزادی می رساند.
این خط در ایستگاه آیت با خط ۳، در ایستگاه چهارراه ولیعصر با خط ۷، ایستگاه نواب با خط ۴ و در ایستگاه پایانه آزادی با خط ۲ و خط ۱۰ تقاطع دارد. ۱۷٫۸ کیلومتر ( ۱۱٫۱ مایل ) و شمار ایستگاه های آن در مسیر حرکت از مبدأ ( چهارراه تهران پارس ) ۲۶ ایستگاه و شمار ایستگاه های مسیر برگشت ۲۷ ایستگاه است، این خط در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ آغاز به کار و مسافرگیری شهروندان کرد. [ ۱] این خط شمال شرق تهران را به غرب آن متصل می کند. این خط چهارراه تهرانپارس تا میدان امام حسین را در خیابان دماوند با راهی مایل طی می کند و پس از آن، از میدان امام حسین تا پایانه آزادی در میدان آزادی را در خیابان انقلاب و خیابان آزادی با راهی راست به سوی غرب تهران طی می کند. کل این راه به طور عادی ۴۵ دقیقه به درازا می انجامد.
خطوط حذف شده برای ایجاد این خط که باعث ازدحام مسافران در این مسیرها ، کاهش رغبت شهروندان به حمل و نقل عمومی ، فشار جمعیت ، درگیری ، جیب بری و . . . شده عبارتند از  : ۱ - خط ۱ برقی ( دپوی شرق - میدان امام حسین ) ۲ - خط ۱۱۲ ( میدان امام حسین - پایانه آزادی ) ۳ - خط ۱۱۴ ( میدان امام حسین - میدان انقلاب ) ۴ - خط ۱۱۶ ( میدان امام حسین - میدان ولیعصر ) ۵ - خط ۲۱۷ ( میدان امام حسین - میدان امام خمینی ) ۶ - خط ۲۲۰ ( چهارراه تهرانپارس - میدان انقلاب ) ۷ - خط ۲۲۴ ( میدان نبوت - میدان انقلاب ) ۸ - خط ۲۲۶ ( چهارراه تهرانپارس - میدان ولیعصر ) ۹ - خط ۲۲۸ ( خاقانی - میدان امام خمینی ) ۱۰ - خط ۴۳۶ ( میدان امام حسین - میدان راه آهن ) ۱۱ - خط ۵۱۱ ( فرودگاه - میدان انقلاب ) ۱۲ - خط ۵۳۲ ( پایانه آزادی - پایانه فیاض بخش ) ۱۳ - خط ۵۳۳ ( پایانه آزادی - میدان ولیعصر ) ۱۴ - خط ۸۲۱ ( شهرک اکباتان - میدان ولیعصر ) ۱۵ - خط ۸۲۳ ( شهرک اکباتان - میدان انقلاب ) ۱۶ - خط ۸۲۵ ( شهرک اکباتان - ایستگاه مترو سهرورد )
این مسیر دارای چند تقاطع است که برای رفع آن ها شهرداری تصمیم به ساخت دو پل نموده بود.
پل بهبودی: این پل که پس از چند ماه از آغاز کار و تا پیش از ساخت کامل به علت این که ساخت آن به نمای شهر آسیب می رساند، تخریب گردید. این پل قرار بود بر روی تقاطع خیابان بهبودی قرار بگیرد.
عکس خط ۱ سامانه اتوبوس تندرو تهرانعکس خط ۱ سامانه اتوبوس تندرو تهرانعکس خط ۱ سامانه اتوبوس تندرو تهرانعکس خط ۱ سامانه اتوبوس تندرو تهرانعکس خط ۱ سامانه اتوبوس تندرو تهرانعکس خط ۱ سامانه اتوبوس تندرو تهران
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس