خط یک متروی بوداپست ( به مجاری: Millenniumi Földalatti Vasút یا Kisföldalatti ) قدیمی ترین خط متروی بوداپست، جزء میراث جهانی یونسکو در مجارستان و دومین متروی قدیمی جهان پس از متروی لندن است. این خط به مناسبت هزارمین سال وطن گیری مجارها در ۳ مه ۱۸۹۶ توسط امپراتور اتریش - مجارستان، فرانتس یوزف افتتاح شد و در آن زمان اولین خط ریلی زیرزمینی در اروپا بود.
عبارت فولدآلاتی[ الف] یا زیرزمینی فقط به خط ۱ اطلاق و به خط های دیگر ( ۲، ۳ و ۴ ) مترو گفته می شود.
یکی از کارهای برجستهٔ توسعهٔ شهری در دهه های آخر قرن نوزدهم طراحی خیایان آندراشی بود که طرح دقیق آن در تابستان ۱۸۷۰ آغاز و در پایان سال بودجهٔ آن توسط پارلمان تصویب شد. مدیریت شهر با برهم زدن ظاهر کلاسیک خیابان بر اثر راه اندازی تراموا مخالف بود و ایدهٔ خط ریلی زیرزمینی با طرح مور بالاژ[ ب] رئیس وقت ادارهٔ تراموای بوداپست به اجرا درآمد. قرارداد ساخت این خط به زیمنس و هالسکه سپرده شد تا برای نمایشگاه بین المللی ۱۸۹۶ بوداپست به مناسبت هزارمین سال ورود مجارها به حوضه پانونی آماده شود. [ ۱]
↑ földallati ↑ ( به مجاری: Balázs Mór )





این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفعبارت فولدآلاتی[ الف] یا زیرزمینی فقط به خط ۱ اطلاق و به خط های دیگر ( ۲، ۳ و ۴ ) مترو گفته می شود.
یکی از کارهای برجستهٔ توسعهٔ شهری در دهه های آخر قرن نوزدهم طراحی خیایان آندراشی بود که طرح دقیق آن در تابستان ۱۸۷۰ آغاز و در پایان سال بودجهٔ آن توسط پارلمان تصویب شد. مدیریت شهر با برهم زدن ظاهر کلاسیک خیابان بر اثر راه اندازی تراموا مخالف بود و ایدهٔ خط ریلی زیرزمینی با طرح مور بالاژ[ ب] رئیس وقت ادارهٔ تراموای بوداپست به اجرا درآمد. قرارداد ساخت این خط به زیمنس و هالسکه سپرده شد تا برای نمایشگاه بین المللی ۱۸۹۶ بوداپست به مناسبت هزارمین سال ورود مجارها به حوضه پانونی آماده شود. [ ۱]
↑ földallati ↑ ( به مجاری: Balázs Mór )






wiki: خط یک متروی بوداپست