خرم شهر یک برنامه تلویزیونی است که در ماه رمضان ۱۳۹۹، هر روز ساعت ۱۹، از شبکهٔ سلامت ایران به نمایش درآمد. این برنامه با کارگردانی تلویزیونی عمار باستانفرد و اجرای محمدحسین امیدی روی آنتن رفت. در معرفی این برنامه آمده است: «خرم شهر؛ روایت گر قصه آدم هایی که شاید آنها را بشناسید. »
... [مشاهده متن کامل]
این برنامه به صورت یک گفتگوی روایی روی آنتن می رود. هر قسمت از برنامه خرم شهر دو دسته مهمان دارد. مهمان اول، یک چهره شناخته شده از جمع بازیگران، ورزشکاران یا اهالی سیاست و فرهنگ است. در بخش ابتدایی مجری و مهمان گپ و گفتی از شرایط روز جامعه و فعالیت های مهمان در روزهای کرونا می زند و سپس او را به بخشی با نام جزیره خیال برده و او را در موقعیت هایی داستانی قرار می دهد و واکنش میهمان را جویا می شود.
در ادامه، مهمان اجتماعی به این جمع اضافه می شود و گام به گام از اتفاقات خاصی می گوید که در زندگی اش رخ داده است. مخاطبان با ایجاد یک تعلیق داستانی، به تدریج متوجه شباهت رویدادهای فرضی در «جزیره خیال» با اتفاقات شگفت انگیز زندگی مهمان ناشناخته برنامه می شوند. به این ترتیب از واقعی که در گفتگوی اولیه به عنوان موقعیت خیالی و دور از ذهن شناخته می شد، رونمایی می شود.
تیتراژ ابتدایی این برنامه را مصطفی پاشایی بر اساس ملودی از برادرش مرتضی پاشایی خواند. حمید عابدی تیتراژ میانی این برنامه را خواند و تیتراژ پایانی، مناجاتی با صدای محمدحسین پویانفر، بر اساس شعری از ابوسعید ابوالخیر و دعای ماه رمضان است.
روزنامه صبح نو در گزارشی اقدام شبکه سلامت سیما برای ساخت برنامه ویژه افطار مثبت قلمداد کرد و برنامه خرم شهر را سنت شکن، خلاق در اجرا، و دارای جذابی و قصه گویی دراماتیک قلمداد کرد که تاحدی از کلیشه های برنامه سازی رمضانی فاصله گرفته و در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.
روزنامه جام جم با اختصاص یک صفحه خود به این برنامه، خرم شهر را مخاطب پسند عنوان کرد و آیتم ها دردودل مشاغل صدمه دیده در دوره کرونا با خداوند که در ابتدای هر قسمت از برنامه خرم شهر پخش می شد را مورد اقبال دانست. از سوی دیگر خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، این برنامه را روایتگر امید دانست و نوع پرداخت متفاوت به سوژه ها را نقطه قوت آن دانست.
روزنامه خراسان در گزارشی انتقادی، برنامه خرم شهر را از لحاظ فرم اجرایی، شبیه به برنامه اختیاریه دانست و اصل تولید چنین برنامه ای در شبکه سلامت را غیرمفید ارزیابی کرد.
... [مشاهده متن کامل]
این برنامه به صورت یک گفتگوی روایی روی آنتن می رود. هر قسمت از برنامه خرم شهر دو دسته مهمان دارد. مهمان اول، یک چهره شناخته شده از جمع بازیگران، ورزشکاران یا اهالی سیاست و فرهنگ است. در بخش ابتدایی مجری و مهمان گپ و گفتی از شرایط روز جامعه و فعالیت های مهمان در روزهای کرونا می زند و سپس او را به بخشی با نام جزیره خیال برده و او را در موقعیت هایی داستانی قرار می دهد و واکنش میهمان را جویا می شود.
در ادامه، مهمان اجتماعی به این جمع اضافه می شود و گام به گام از اتفاقات خاصی می گوید که در زندگی اش رخ داده است. مخاطبان با ایجاد یک تعلیق داستانی، به تدریج متوجه شباهت رویدادهای فرضی در «جزیره خیال» با اتفاقات شگفت انگیز زندگی مهمان ناشناخته برنامه می شوند. به این ترتیب از واقعی که در گفتگوی اولیه به عنوان موقعیت خیالی و دور از ذهن شناخته می شد، رونمایی می شود.
تیتراژ ابتدایی این برنامه را مصطفی پاشایی بر اساس ملودی از برادرش مرتضی پاشایی خواند. حمید عابدی تیتراژ میانی این برنامه را خواند و تیتراژ پایانی، مناجاتی با صدای محمدحسین پویانفر، بر اساس شعری از ابوسعید ابوالخیر و دعای ماه رمضان است.
روزنامه صبح نو در گزارشی اقدام شبکه سلامت سیما برای ساخت برنامه ویژه افطار مثبت قلمداد کرد و برنامه خرم شهر را سنت شکن، خلاق در اجرا، و دارای جذابی و قصه گویی دراماتیک قلمداد کرد که تاحدی از کلیشه های برنامه سازی رمضانی فاصله گرفته و در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.
روزنامه جام جم با اختصاص یک صفحه خود به این برنامه، خرم شهر را مخاطب پسند عنوان کرد و آیتم ها دردودل مشاغل صدمه دیده در دوره کرونا با خداوند که در ابتدای هر قسمت از برنامه خرم شهر پخش می شد را مورد اقبال دانست. از سوی دیگر خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، این برنامه را روایتگر امید دانست و نوع پرداخت متفاوت به سوژه ها را نقطه قوت آن دانست.
روزنامه خراسان در گزارشی انتقادی، برنامه خرم شهر را از لحاظ فرم اجرایی، شبیه به برنامه اختیاریه دانست و اصل تولید چنین برنامه ای در شبکه سلامت را غیرمفید ارزیابی کرد.