خرده لاستیک

پیشنهاد کاربران

*جاده های لاستیکی؛ ایده ای که می تواند دوام آسفالت ایران را دو برابر کند*
‏✍️ عبداله باباخانی
‏در سال های اخیر، در برخی کشورها مانند چین، تعدادی از کشورهای اروپایی، هند و آمریکا، از لاستیک های فرسوده خودرو برای افزایش عمر آسفالت استفاده می شود.
...
[مشاهده متن کامل]

‏اما پرسش این است: آیا واقعاً قرار دادن لاستیک در زیر آسفالت استحکام جاده را بیشتر می کند؟
‏🔹 پاسخ کوتاه: بله، اما فقط اگر درست استفاده شود
‏در فناوری نوین راه سازی، لاستیک ها را بعد از جدا کردن سیم های فولادی درون بافت انها، به صورت پودر ( یا خرده لاستیک، Crumb Rubber ) یا لایه مهندسی شده ( Rubber Mat ) در ترکیب قیر یا زیر لایه آسفالت به کار می روند.
‏این کار باعث می شود:
‏•مقاومت جاده در برابر ترک و فرسایش افزایش یابد،
‏•صدای عبور خودروها کاهش پیدا کند،
‏•و دوام آسفالت در برابر گرما و سرما بیشتر شود.
‏اما اگر لاستیک ها به شکل خام یا فشرده، صرفاً زیر آسفالت دفن شوند، نه تنها کمکی نمی کنند، بلکه می توانند باعث ناپایداری و نشست جاده شوند.
‏🔹 تجربه جهانی
‏در آمریکا و هند، استفاده از قیر لاستیکی ( Rubberized Bitumen ) باعث شده عمر مفید جاده ها تا ۵۰ درصد بیشتر شود و هزینه تعمیر و نگهداری تا ۲۰ درصد کاهش یابد.
‏همچنین این روش هر سال میلیون ها حلقه لاستیک را از دفن یا سوزاندن نجات می دهد، یعنی هم فناوری اقتصادی است و هم زیست محیطی.
‏🔹 فرصت برای ایران
‏ایران سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن لاستیک فرسوده تولید می کند، اما بازیافت مؤثر کمتر از ۲۰ درصد است.
‏اگر بخشی از این لاستیک ها در پروژه های راه سازی به صورت علمی استفاده شود،
‏کشور می تواند در عین کاهش آلودگی، هزینه نگهداری جاده ها را نیز کاهش دهد.

منابع• https://t.me/Kourp