*جاده های لاستیکی؛ ایده ای که می تواند دوام آسفالت ایران را دو برابر کند*
✍️ عبداله باباخانی
در سال های اخیر، در برخی کشورها مانند چین، تعدادی از کشورهای اروپایی، هند و آمریکا، از لاستیک های فرسوده خودرو برای افزایش عمر آسفالت استفاده می شود.
... [مشاهده متن کامل]
اما پرسش این است: آیا واقعاً قرار دادن لاستیک در زیر آسفالت استحکام جاده را بیشتر می کند؟
🔹 پاسخ کوتاه: بله، اما فقط اگر درست استفاده شود
در فناوری نوین راه سازی، لاستیک ها را بعد از جدا کردن سیم های فولادی درون بافت انها، به صورت پودر ( یا خرده لاستیک، Crumb Rubber ) یا لایه مهندسی شده ( Rubber Mat ) در ترکیب قیر یا زیر لایه آسفالت به کار می روند.
این کار باعث می شود:
•مقاومت جاده در برابر ترک و فرسایش افزایش یابد،
•صدای عبور خودروها کاهش پیدا کند،
•و دوام آسفالت در برابر گرما و سرما بیشتر شود.
اما اگر لاستیک ها به شکل خام یا فشرده، صرفاً زیر آسفالت دفن شوند، نه تنها کمکی نمی کنند، بلکه می توانند باعث ناپایداری و نشست جاده شوند.
🔹 تجربه جهانی
در آمریکا و هند، استفاده از قیر لاستیکی ( Rubberized Bitumen ) باعث شده عمر مفید جاده ها تا ۵۰ درصد بیشتر شود و هزینه تعمیر و نگهداری تا ۲۰ درصد کاهش یابد.
همچنین این روش هر سال میلیون ها حلقه لاستیک را از دفن یا سوزاندن نجات می دهد، یعنی هم فناوری اقتصادی است و هم زیست محیطی.
🔹 فرصت برای ایران
ایران سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن لاستیک فرسوده تولید می کند، اما بازیافت مؤثر کمتر از ۲۰ درصد است.
اگر بخشی از این لاستیک ها در پروژه های راه سازی به صورت علمی استفاده شود،
کشور می تواند در عین کاهش آلودگی، هزینه نگهداری جاده ها را نیز کاهش دهد.
✍️ عبداله باباخانی
در سال های اخیر، در برخی کشورها مانند چین، تعدادی از کشورهای اروپایی، هند و آمریکا، از لاستیک های فرسوده خودرو برای افزایش عمر آسفالت استفاده می شود.
... [مشاهده متن کامل]
اما پرسش این است: آیا واقعاً قرار دادن لاستیک در زیر آسفالت استحکام جاده را بیشتر می کند؟
🔹 پاسخ کوتاه: بله، اما فقط اگر درست استفاده شود
در فناوری نوین راه سازی، لاستیک ها را بعد از جدا کردن سیم های فولادی درون بافت انها، به صورت پودر ( یا خرده لاستیک، Crumb Rubber ) یا لایه مهندسی شده ( Rubber Mat ) در ترکیب قیر یا زیر لایه آسفالت به کار می روند.
این کار باعث می شود:
•مقاومت جاده در برابر ترک و فرسایش افزایش یابد،
•صدای عبور خودروها کاهش پیدا کند،
•و دوام آسفالت در برابر گرما و سرما بیشتر شود.
اما اگر لاستیک ها به شکل خام یا فشرده، صرفاً زیر آسفالت دفن شوند، نه تنها کمکی نمی کنند، بلکه می توانند باعث ناپایداری و نشست جاده شوند.
🔹 تجربه جهانی
در آمریکا و هند، استفاده از قیر لاستیکی ( Rubberized Bitumen ) باعث شده عمر مفید جاده ها تا ۵۰ درصد بیشتر شود و هزینه تعمیر و نگهداری تا ۲۰ درصد کاهش یابد.
همچنین این روش هر سال میلیون ها حلقه لاستیک را از دفن یا سوزاندن نجات می دهد، یعنی هم فناوری اقتصادی است و هم زیست محیطی.
🔹 فرصت برای ایران
ایران سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن لاستیک فرسوده تولید می کند، اما بازیافت مؤثر کمتر از ۲۰ درصد است.
اگر بخشی از این لاستیک ها در پروژه های راه سازی به صورت علمی استفاده شود،
کشور می تواند در عین کاهش آلودگی، هزینه نگهداری جاده ها را نیز کاهش دهد.