جهاندار. پروردگار. کردگار. پزشک بیمار. روزی دهندهء روزه خواری. دانای نهان وآشکار. جهان آفرین. خداوندگار. دانا. توانا. زنده. آفریننده. دهنده. ستاننده. آورنده. برنده. دادار. دادگر. فریادرس. بینیاز. بی انباز. پیوند دهندهء دلها. چاره ساز. بنده نواز. دردو دارو. پزشک ودرمان. رهانندهء گرفتاران. داروی دردمندان. چارهء بیچارگان. خدای جهان. خدای مردمان. خدای زمین. خدای آسمان. خدای کودکان. خدای زنان. خدای مردان. خدای پیران. خدای جوانان. خدای بینا. خدای آگاه. خدای کیهان. خدای آب های روان . خدای بادهای وزان. خدای خاک. خدای دانه.
... [مشاهده متن کامل]
خدای من. خدای تو . خدای او. خدای ما. خدای شما. خدای ایشان. خدای آشکار . خدای نهان. خدای آغاز . خدای پایان. خدای جاودان . خدای فرا زبان.
... [مشاهده متن کامل]
خدای من. خدای تو . خدای او. خدای ما. خدای شما. خدای ایشان. خدای آشکار . خدای نهان. خدای آغاز . خدای پایان. خدای جاودان . خدای فرا زبان.
تقسیم آدم ها به خدا باور و خدا ناباور یک دسته بندی کلاسیک یا قدیمی می باشد. در عصر جدید بخصوص از دوران روشنگری در اروپا خود پدیده باور به دو نوع تقسیم شده است ؛ یکی دینی و دیگری علمی. جامعه موئمنین هم
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
به دو جبهه انشقاق یافته است؛ یکی دینی و دیگری علمی. باور دینی متکی به آیات و روایات و احادیث انبیاء و اولیاء و تفاسیر مختلف و گوناگون آنهاست. باور علمی متکی به شناخت و دانش علوم طبیعی و تجربی و ریاضیات محض و غایت شناسی معقول و منطقی نظریات یا تئوری های علمی. باور دینی بیشتر روی اعمال و مناسک تقدس گرایی ؛ ستایش و پرستش ؛ نیایش و مناجات ؛ طاعت و بندگی ؛ احداث معابد و قربانی حیوانات ؛ اجرای واجبات دینی ؛ زنده نگاه داشتن و بقاء نام و اثر بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سبک و سنگین شرایع دینی - مذهبی در ذهن و زبان و خط انسان و در حافظه و خاطره تاریخ متمرکز بوده و هست و در زمینه شناخت انسان و طبیعت و کیهان و خداوند از خود شاهکار شایان توجهی ارائه نداده است. زیرا اندیشمندان دینی براین باور بوده و هستند که شناخت ذات خداوند توسط ذهن و عقل محدود انسانی محال و غیر ممکن می باشد. اندیشمندان علمی بر این باور اند که شناخت خداوند بدون شناخت کامل انسان ؛ طبیعت و کیهان محال و غیر ممکن است، لذا سعی و کوشش آنها در قدم اول شناخت انسان و طبیعت و کیهان به عنوان مقدمه شناخت خداوند می باشد و آنهم بدون استفاده یا سوء استفاده از مفهوم و نام خداوند. طبق باور این حقیر دانشمندان علوم طبیعی و تجربی که تاکنون بعضی از قوانین حاکم بر طبیعت را کشف نموده و آنها را به زبان ریاضی بیان داشته اند، پیامبران راستین خداوند محسوب می شوند و نه بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سبک و سنگین شرایع دینی - مذهبی در اعصار مختلف باستان در طی زندگی های ایلی ؛ قبیله ای ؛ طایفه ای و قومی و بین اقوام. همچنین دین حقیقی خداوند علم می باشد و نه دین های باستانی. الاهیات ؛ فلسفه و عرفان هم دو نوع اند ؛ یکی دینی و دیگری علمی. در پایان توجه خواننده گرامی را به این نکته مهم جلب می نمایم که تقسیم قدیمی افراد و جوامع انسانی به خدا باور و خدا ناباور صحیح نمی باشد و حقیقت ندارد، بلکه انسان یا خدا باور از طریق دین و مذهب است و یا خدا باور از طریق علم و یا موئمن دینی است و یا موئمن علمی. این حقیر از طریق علم به خداوند باور و امید دارم و نه از طریق دین و مذهب.