خدا در مسیحیت، یک ذات عالی ابدی است که همه چیز را خلق کرده و نگه می دارد. [ ۱] [ ۲] [ ۳] مسیحیان به خدای یکتاپرستی معتقدند که هم متعالی است ( کاملاً غیروابسطه و مجزا از عالم مادی ) و هم در همه جا حاضر ( در جهان مادی ) . تعالیم مسیحیت در مورد تعالی، همه جا حاضر بودن پروردگار و عشق او به بشر، این عقیده که خدا از همان ماده که کائنات را آفریده، ساخته شده است را مستثنی ساخته ( رد همه خدایی ) ولی این که ماهیت ملکوتی خدا در یک واقعه بنام تجسد، [ ب] در شخص عیسی مسیح با جوهر انسانی عجین شده است را می پذیرد. [ ۱]
دیدگاه های مسیحیت اولیه در نامه های پائولین و کیش های مسیحی[ پ] بیان شده اند که در آن وجود خدای واحد و الوهیت عیسی هر دو در یک جا در نامه اول به قرنتیان ( 8:5 - 6 ) بیان می شوند: «چرا که حتی اگر خدایان بسیاری در آسمان و زمین باشند ( واقعاً 'خدایان' یا 'اربابان' زیادی وجود دارند ) ، برای ما فقط یک خدا، یعنی خدای پدر وجود دارد که تمام چیزها را آفریده و ما را نیز بوجود آورده تا از آن او باشیم. همچنین می دانیم که فقط یک سرور و خداوند وجود دارد، یعنی عیسی مسیح، که همه چیز به وسیلهٔ او آفریده شده و حیات ما از اوست. »[ ۴] [ ۵] [ ۶] «با وجود این که شاخه یهودی و عیسوی ابیونی ها در مخالفت با این ایزدانگاری عیسی اعتراض کردند، [ ۷] در حالی که خیل عظیمی از مسیحیان پولسی آنرا پذیرفتند. »[ ۸] اینجا بود که دیدگاه مسیحیت پولسی در رابطه با خدا از تعالیم سنتی یهودیت آن زمان جدا شد. [ ۴]
الهیات مربوط به صفات و ماهیت خدا، از اولین روزهای عیسویت مورد بحث بود، ایرنئوس در قرن دوم چنین می نویسد: «در بزرگی او هیچ کاستی وجود ندارد، اوست که شامل همه چیزاست». [ ۹] در قرن هشتم میلادی، یوحنای دمشق ۱۸ صفت خداوند را فهرست کرد که تا امروز به صورت گسترده قابل پذیرش است. [ ۱۰] با گذشت زمان، دانشمندان خداشناسی، قهرست های نظام مندی در مورد این صفات را ایجاد نمودند که برخی از آنها براساس نوشته های انجیل بوده ( مثلاً، دعای ربانی بیان می دارد که پدر در بهشت است ) و برخی دیگر براساس منطق خداشناسی ایجاد گردیده اند. [ ۱۱] [ ۱۲] پادشاهی خدا یک اصطلاح برجسته در انجیل های هم نوا است، در حالی که تقریباً هیچ توافق متفق القولی میان دانشمندان وجود ندارد که نشان دهد این یک عنصر کلیدی تعالیم عیسی بوده باشد و جهت تفسیر آن توافق اندک آکادمیک وجود دارد. [ ۱۳] [ ۱۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدیدگاه های مسیحیت اولیه در نامه های پائولین و کیش های مسیحی[ پ] بیان شده اند که در آن وجود خدای واحد و الوهیت عیسی هر دو در یک جا در نامه اول به قرنتیان ( 8:5 - 6 ) بیان می شوند: «چرا که حتی اگر خدایان بسیاری در آسمان و زمین باشند ( واقعاً 'خدایان' یا 'اربابان' زیادی وجود دارند ) ، برای ما فقط یک خدا، یعنی خدای پدر وجود دارد که تمام چیزها را آفریده و ما را نیز بوجود آورده تا از آن او باشیم. همچنین می دانیم که فقط یک سرور و خداوند وجود دارد، یعنی عیسی مسیح، که همه چیز به وسیلهٔ او آفریده شده و حیات ما از اوست. »[ ۴] [ ۵] [ ۶] «با وجود این که شاخه یهودی و عیسوی ابیونی ها در مخالفت با این ایزدانگاری عیسی اعتراض کردند، [ ۷] در حالی که خیل عظیمی از مسیحیان پولسی آنرا پذیرفتند. »[ ۸] اینجا بود که دیدگاه مسیحیت پولسی در رابطه با خدا از تعالیم سنتی یهودیت آن زمان جدا شد. [ ۴]
الهیات مربوط به صفات و ماهیت خدا، از اولین روزهای عیسویت مورد بحث بود، ایرنئوس در قرن دوم چنین می نویسد: «در بزرگی او هیچ کاستی وجود ندارد، اوست که شامل همه چیزاست». [ ۹] در قرن هشتم میلادی، یوحنای دمشق ۱۸ صفت خداوند را فهرست کرد که تا امروز به صورت گسترده قابل پذیرش است. [ ۱۰] با گذشت زمان، دانشمندان خداشناسی، قهرست های نظام مندی در مورد این صفات را ایجاد نمودند که برخی از آنها براساس نوشته های انجیل بوده ( مثلاً، دعای ربانی بیان می دارد که پدر در بهشت است ) و برخی دیگر براساس منطق خداشناسی ایجاد گردیده اند. [ ۱۱] [ ۱۲] پادشاهی خدا یک اصطلاح برجسته در انجیل های هم نوا است، در حالی که تقریباً هیچ توافق متفق القولی میان دانشمندان وجود ندارد که نشان دهد این یک عنصر کلیدی تعالیم عیسی بوده باشد و جهت تفسیر آن توافق اندک آکادمیک وجود دارد. [ ۱۳] [ ۱۴]
wiki: خدا در مسیحیت