[ویکی فقه] ختم قرآن. ختم قرآن ، قرائت قرآن از ابتدا تا انتها با آدابی خاص می باشد.
در فرهنگ اسلامی فضائل بسیاری برای ختم قرآن ذکر شده است؛ از جمله این که ختم کننده قرآن، گویی نبوت را میان دو پهلوی خود (یعنی در قلبش) جای داده است، اگرچه به وی وحی نمی شود. او یک دعا ی مستجاب دارد و درختی در بهشت نصیبش می گردد.
پیشینه
اصطلاح ختم قرآن به دوران پیامبر اکرم بازمی گردد که براساس حدیثی نبوی، ختم قرآن برای افراد مختلف بسته به میزان آموخته های آنان از قرآن مفهومی متغیر داشته است. همچنین مسئله زمان لازم برای ختم قرآن مورد بحث بوده است. برخی از صحابه بر ختم های مکرر در کمترین زمان اصرار داشته اند اما براساس روایات ، ختم قرآن در کمتر از سه روز یا یک هفته ممدوح نیست، از آن رو که در سنّت اسلامی به ترتیل و تبیین آیات قرآن بیش از تکرار و تعدد تلاوت آیات توجه شده است. از پیامبر اکرم نقل شده کسی که در کمتر از سه روز قرآن را ختم کند به فهم آیات دست نمی یابد و چنین قرائتی به خواندن شتابزده و بی توجه آیات می انجامد. در حدیثی از امام رضا علیه السلام آمده است با این که می توانم قرآن را در کمتر از سه روز ختم کنم، این کار را نمی کنم تا قرائتم بدون تدبر نباشد. در عین حال، سی تا چهل بار ختم قرآن در ماه رمضان به گونه ای ویژه مجاز دانسته شده است.
دیدگاه بزرگان
در برخی از گزارش ها، نقل های خارق العاده ای از ختم قرآن افراد مختلف ذکر شده که از آن جمله ختم قرآن در یک شبانه روز، یک نماز و یک رکوع است. غزالی معتقد است برای عابدان و سالکانِ عملی شایسته نیست که کمتر از دو ختم قرآن در هفته داشته باشد اما سالکان قلبی و نیز مشتغلان به نشر علم می توانند هفته ای یک ختم داشته باشند و افراد اهل تأمل و تفکر می توانند قرآن را در یک ماه ختم کنند تا تأمل و تدبر لازم را در آیات داشته باشند. وی در ادامه، طریقه تقسیم بندی سوره ها را متناسب با هریک از این روش های ختم قرآن تشریح کرده است.
سوره های معادل ختم
...
در فرهنگ اسلامی فضائل بسیاری برای ختم قرآن ذکر شده است؛ از جمله این که ختم کننده قرآن، گویی نبوت را میان دو پهلوی خود (یعنی در قلبش) جای داده است، اگرچه به وی وحی نمی شود. او یک دعا ی مستجاب دارد و درختی در بهشت نصیبش می گردد.
پیشینه
اصطلاح ختم قرآن به دوران پیامبر اکرم بازمی گردد که براساس حدیثی نبوی، ختم قرآن برای افراد مختلف بسته به میزان آموخته های آنان از قرآن مفهومی متغیر داشته است. همچنین مسئله زمان لازم برای ختم قرآن مورد بحث بوده است. برخی از صحابه بر ختم های مکرر در کمترین زمان اصرار داشته اند اما براساس روایات ، ختم قرآن در کمتر از سه روز یا یک هفته ممدوح نیست، از آن رو که در سنّت اسلامی به ترتیل و تبیین آیات قرآن بیش از تکرار و تعدد تلاوت آیات توجه شده است. از پیامبر اکرم نقل شده کسی که در کمتر از سه روز قرآن را ختم کند به فهم آیات دست نمی یابد و چنین قرائتی به خواندن شتابزده و بی توجه آیات می انجامد. در حدیثی از امام رضا علیه السلام آمده است با این که می توانم قرآن را در کمتر از سه روز ختم کنم، این کار را نمی کنم تا قرائتم بدون تدبر نباشد. در عین حال، سی تا چهل بار ختم قرآن در ماه رمضان به گونه ای ویژه مجاز دانسته شده است.
دیدگاه بزرگان
در برخی از گزارش ها، نقل های خارق العاده ای از ختم قرآن افراد مختلف ذکر شده که از آن جمله ختم قرآن در یک شبانه روز، یک نماز و یک رکوع است. غزالی معتقد است برای عابدان و سالکانِ عملی شایسته نیست که کمتر از دو ختم قرآن در هفته داشته باشد اما سالکان قلبی و نیز مشتغلان به نشر علم می توانند هفته ای یک ختم داشته باشند و افراد اهل تأمل و تفکر می توانند قرآن را در یک ماه ختم کنند تا تأمل و تدبر لازم را در آیات داشته باشند. وی در ادامه، طریقه تقسیم بندی سوره ها را متناسب با هریک از این روش های ختم قرآن تشریح کرده است.
سوره های معادل ختم
...
wikifeqh: ختم_قرآن_کریم
[ویکی شیعه] ختم قرآن. ختم قرآن، به معنای قرائت قرآن از ابتدا تا انتهاست. در فرهنگ اسلامی برای ختم قرآن فضائل و اثرات معنوی و مادی بسیاری برشمرده شده و یکی از مواقع استجابت و قبولی دعا، بعد از تلاوت و ختم قرآن معرفی شده است.
این کار به دو شکل انفرادی و گروهی صورت می گیرد و دعاهای فراوانی در پایان این عمل در روایات وارد شده که مهم ترین و جامع ترین آنها دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه است.
ثواب ختم قرآن به عنوان یکی از معیارها در سنجش ثواب سایر کارهای خیر بوده و در روایات مختلفی پاداش اعمال با آن سنجیده شده است. به عنوان نمونه، ثواب قرائت یک آیه در ماه رمضان یا سه بار تلاوت سوره توحید در سایر ماه ها یا نماز خاصی در شب دوشنبه معادل ثواب ختم قرآن دانسته شده است.
این کار به دو شکل انفرادی و گروهی صورت می گیرد و دعاهای فراوانی در پایان این عمل در روایات وارد شده که مهم ترین و جامع ترین آنها دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه است.
ثواب ختم قرآن به عنوان یکی از معیارها در سنجش ثواب سایر کارهای خیر بوده و در روایات مختلفی پاداش اعمال با آن سنجیده شده است. به عنوان نمونه، ثواب قرائت یک آیه در ماه رمضان یا سه بار تلاوت سوره توحید در سایر ماه ها یا نماز خاصی در شب دوشنبه معادل ثواب ختم قرآن دانسته شده است.
wikishia: ختم_قرآن
[ویکی اهل البیت] ختم قرآن. ختم قرآن، قرائت قرآن از ابتدا تا انتها با آدابی خاص.
در فرهنگ اسلامی فضائل بسیاری برای ختم قرآن ذکر شده است؛ از جمله این که رسول الله (ص) فرمودند: «من ختم القرآن فکانما ادرجت النبوه بین جنبیه و لکنه لا یوحی الیه» . ختم کننده قرآن، گویی نبوت را میان دو پهلوی خود (یعنی در قلبش) جای داده است، اگرچه به وی وحی نمی شود. او یک دعای مستجاب دارد و درختی در بهشت نصیبش می گردد.
سفیان بن عیینة عن الزهری ، قال: قلت لعلّی بن الحسین (ع) : اّی الاعمال افضل ؟ قال : «الحالّ المرتحل» . قلت : و ما الحالّ المرتحل ؟ قال: «فتح القرآن و ختمه، کّلما جاء باّوله ارتحل فی آخره» .
حسین بن علی (ع): «من ختم القرآن لیلا صلت علیه الملائکة حتی یصبح، و ان ختمه نهارا صلت علیه الحفظة حتی یمسی و کانت له دعوة مجابة و کان خیرا له مما بین السماء الی الارض» .
علی بن الحسین (ع): «من ختم القرآن بمکة لم یمت حتی یری رسول الله (ص) و یری منزله فی الجنة».
اصطلاح ختم قرآن به دوران پیامبر اکرم بازمی گردد. که بر اساس حدیثی نبوی ، ختم قرآن برای افراد مختلف بسته به میزان آموخته های آنان از قرآن مفهومی متغیر داشته است.
همچنین مسأله زمان لازم برای ختم قرآن مورد بحث بوده است. برخی از صحابه بر ختمهای مکرر در کمترین زمان اصرار داشته اند اما بر اساس روایات، ختم قرآن در کمتر از سه روز یا یک هفته ممدوح نیست. ، از آن رو که در سنت اسلامی به ترتیل و تبیین آیات قرآن بیش از تکرار و تعدد تلاوت آیات توجه شده است.
در فرهنگ اسلامی فضائل بسیاری برای ختم قرآن ذکر شده است؛ از جمله این که رسول الله (ص) فرمودند: «من ختم القرآن فکانما ادرجت النبوه بین جنبیه و لکنه لا یوحی الیه» . ختم کننده قرآن، گویی نبوت را میان دو پهلوی خود (یعنی در قلبش) جای داده است، اگرچه به وی وحی نمی شود. او یک دعای مستجاب دارد و درختی در بهشت نصیبش می گردد.
سفیان بن عیینة عن الزهری ، قال: قلت لعلّی بن الحسین (ع) : اّی الاعمال افضل ؟ قال : «الحالّ المرتحل» . قلت : و ما الحالّ المرتحل ؟ قال: «فتح القرآن و ختمه، کّلما جاء باّوله ارتحل فی آخره» .
حسین بن علی (ع): «من ختم القرآن لیلا صلت علیه الملائکة حتی یصبح، و ان ختمه نهارا صلت علیه الحفظة حتی یمسی و کانت له دعوة مجابة و کان خیرا له مما بین السماء الی الارض» .
علی بن الحسین (ع): «من ختم القرآن بمکة لم یمت حتی یری رسول الله (ص) و یری منزله فی الجنة».
اصطلاح ختم قرآن به دوران پیامبر اکرم بازمی گردد. که بر اساس حدیثی نبوی ، ختم قرآن برای افراد مختلف بسته به میزان آموخته های آنان از قرآن مفهومی متغیر داشته است.
همچنین مسأله زمان لازم برای ختم قرآن مورد بحث بوده است. برخی از صحابه بر ختمهای مکرر در کمترین زمان اصرار داشته اند اما بر اساس روایات، ختم قرآن در کمتر از سه روز یا یک هفته ممدوح نیست. ، از آن رو که در سنت اسلامی به ترتیل و تبیین آیات قرآن بیش از تکرار و تعدد تلاوت آیات توجه شده است.
wikiahlb: ختم_قرآن