[ویکی نور] «کتاب ختم الاولیاء»، به زبان عربی، اثر عرفانی شیخ ابوعبدالله، محمد بن علی بن حسن حکیم ترمذی است.
ترمذی، کتاب را در پاسخ به پرسش های برخی از مریدان املا کرده است.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و 29 فصل است.
مؤلف، در برخورد با مخالفانش، بسیار خشن و تندزبان است و از هیچ تعبیری برای تحقیر و خُرد کردن آنان فرو نمی گذارد؛ تعابیری همچون احمق، ابله، منافق، حسود، فریب کار و...
به نظر ترمذی، نخستین پرسشی که ممکن است به ذهن برسد این است که با وجود اینکه پیامبران از سوی خداوند، هادی و راهنمای مردم هستند، چه نیازی به وجود کسانی به نام اولیا وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت، خداوند، ولی را برمی گزیند و به این مقامات می رساند تا حجتی در برابر خلق باشد و نادرستی سخن فرشتگان را که آفرینش انسان را به صلاح نمی دانستند نشان دهد.
ترمذی، کتاب را در پاسخ به پرسش های برخی از مریدان املا کرده است.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و 29 فصل است.
مؤلف، در برخورد با مخالفانش، بسیار خشن و تندزبان است و از هیچ تعبیری برای تحقیر و خُرد کردن آنان فرو نمی گذارد؛ تعابیری همچون احمق، ابله، منافق، حسود، فریب کار و...
به نظر ترمذی، نخستین پرسشی که ممکن است به ذهن برسد این است که با وجود اینکه پیامبران از سوی خداوند، هادی و راهنمای مردم هستند، چه نیازی به وجود کسانی به نام اولیا وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت، خداوند، ولی را برمی گزیند و به این مقامات می رساند تا حجتی در برابر خلق باشد و نادرستی سخن فرشتگان را که آفرینش انسان را به صلاح نمی دانستند نشان دهد.
wikinoor: ختم_الاولیاء
[ویکی فقه] ختم الاولیاء (کتاب). «کتاب ختم الاولیاء»، به زبان عربی ، اثر عرفانی شیخ ابو عبدالله، محمد بن علی بن حسن حکیم ترمذی است. ترمذی، کتاب را در پاسخ به پرسش های برخی از مریدان املا کرده است.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و ۲۹ فصل است. مؤلف، در برخورد با مخالفانش، بسیار خشن و تندزبان است و از هیچ تعبیری برای تحقیر و خرد کردن آنان فرو نمی گذارد؛ تعابیری همچون احمق ، ابله، منافق ، حسود، فریب کار و...
گزارش محتوا
به نظر ترمذی، نخستین پرسشی که ممکن است به ذهن برسد این است که با وجود اینکه پیامبران از سوی خداوند ، هادی و راهنمای مردم هستند، چه نیازی به وجود کسانی به نام اولیا وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت، خداوند، ولی را برمی گزیند و به این مقامات می رساند تا حجتی در برابر خلق باشد و نادرستی سخن فرشتگان را که آفرینش انسان را به صلاح نمی دانستند نشان دهد. پرسش دیگر این است که مطابق پاره ای از احادیث، دوران پیامبر ، بهترین دوران است و بهترین مردم، به جز رسول خدا ، کسانی هستند که با او و بلافاصله پس از او زندگی می کردند و هرچه از آن دوران دور می شویم، زمانه بدتر می شود؛ چگونه ممکن است با این اوضاع و احوال، در دوره ما اولیایی وجود داشته باشند؟ در پاسخ باید گفت که ولایت ، به هیچ وجه به زمان بستگی ندارد. در واقع، اولیا، حجت خدا بر خلق و یاور مردمان و امان آنهایند، پس باید در وقت نیاز؛ یعنی همه زمان ها وجود داشته باشند.
← اثبات لزوم اولیا در همه زمان ها
نرم افزار عرفان۳، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و ۲۹ فصل است. مؤلف، در برخورد با مخالفانش، بسیار خشن و تندزبان است و از هیچ تعبیری برای تحقیر و خرد کردن آنان فرو نمی گذارد؛ تعابیری همچون احمق ، ابله، منافق ، حسود، فریب کار و...
گزارش محتوا
به نظر ترمذی، نخستین پرسشی که ممکن است به ذهن برسد این است که با وجود اینکه پیامبران از سوی خداوند ، هادی و راهنمای مردم هستند، چه نیازی به وجود کسانی به نام اولیا وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت، خداوند، ولی را برمی گزیند و به این مقامات می رساند تا حجتی در برابر خلق باشد و نادرستی سخن فرشتگان را که آفرینش انسان را به صلاح نمی دانستند نشان دهد. پرسش دیگر این است که مطابق پاره ای از احادیث، دوران پیامبر ، بهترین دوران است و بهترین مردم، به جز رسول خدا ، کسانی هستند که با او و بلافاصله پس از او زندگی می کردند و هرچه از آن دوران دور می شویم، زمانه بدتر می شود؛ چگونه ممکن است با این اوضاع و احوال، در دوره ما اولیایی وجود داشته باشند؟ در پاسخ باید گفت که ولایت ، به هیچ وجه به زمان بستگی ندارد. در واقع، اولیا، حجت خدا بر خلق و یاور مردمان و امان آنهایند، پس باید در وقت نیاز؛ یعنی همه زمان ها وجود داشته باشند.
← اثبات لزوم اولیا در همه زمان ها
نرم افزار عرفان۳، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
wikifeqh: ختم_الاولیاء_(کتاب)