[ویکی فقه] خبر محفوف به قرینه قطعی به خبر واحدِ دارای قرینه قطعی بر صدق اطلاق می شود.
خبر محفوف به قرینه قطعی، مقابل خبر محفوف به قرینه ظنی بوده و به خبری گفته می شود که به حد تواتر نرسیده است (واحد یا غیر مستفیض یا مستفیض است) اما به سبب همراهی با قراین و شواهد قطعی، به درستی مضمون آن علم پیدا می شود، مانند خبر واحدی که دلالت دارد زید از دنیا رفته است، در صورتی که همراه با بلند شدن صدای شیون و گریه از خانه زید باشد و پس از گذشت زمان اندکی، جنازه ای نیز از خانه وی بیرون آورده شود؛ در این جا، هر چند خبری که بر مرگ زید دلالت داشت، واحد است، اما چون با قراین قطعی همراه شده، به مضمون آن علم پیدا می شود.
برخی قرائن قزعی
برخی از قراین قطعی عبارت اند از:۱. موافقت خبر با دلالت عقلی قطعی؛۲. موافقت خبر با نص کتاب؛۳. موافقت خبر با سنت قطعی؛۴. موافقت خبر با اجماع.
حجیت
از آن جا که علم نزد اصولی ها حجیت ذاتی دارد و خبر واحد محفوف به قرینه قطعی نیز علم آور است، همه آنها بر حجیت آن اتفاق کرده اند.
خبر محفوف به قرینه قطعی، مقابل خبر محفوف به قرینه ظنی بوده و به خبری گفته می شود که به حد تواتر نرسیده است (واحد یا غیر مستفیض یا مستفیض است) اما به سبب همراهی با قراین و شواهد قطعی، به درستی مضمون آن علم پیدا می شود، مانند خبر واحدی که دلالت دارد زید از دنیا رفته است، در صورتی که همراه با بلند شدن صدای شیون و گریه از خانه زید باشد و پس از گذشت زمان اندکی، جنازه ای نیز از خانه وی بیرون آورده شود؛ در این جا، هر چند خبری که بر مرگ زید دلالت داشت، واحد است، اما چون با قراین قطعی همراه شده، به مضمون آن علم پیدا می شود.
برخی قرائن قزعی
برخی از قراین قطعی عبارت اند از:۱. موافقت خبر با دلالت عقلی قطعی؛۲. موافقت خبر با نص کتاب؛۳. موافقت خبر با سنت قطعی؛۴. موافقت خبر با اجماع.
حجیت
از آن جا که علم نزد اصولی ها حجیت ذاتی دارد و خبر واحد محفوف به قرینه قطعی نیز علم آور است، همه آنها بر حجیت آن اتفاق کرده اند.
wikifeqh: خبر_محفوف_به_قرینه_قطعی