[ویکی فقه] خانه های بنی قریظه (قرآن). آیاتی از قرآن کریم گویای تصرف خانه های بنی قریظه توسط مسلمانان است.
قلعه ها و خانه های بنی قریظه، به دست مسلمانان مدینه تمک شد."وانزل الذین ظـهروهم من اهل الکتـب من صیاصیهم... • واورثکم ارضهم ودیـرهم.. و خداوند گروهی از اهل کتاب
" صیاصی" جمع" صیصیه" به معنی قلعه های محکم است سپس به هر وسیله دفاعی نیز اطلاق شده است، مانند شاخ گاو و شاخکی که در پای خروس است.اینجا روشن می شود که یهود قلعه های خود را در کنار مدینه در نقطه مرتفعی ساخته بودند و بر فراز برجهای آنها به دفاع از خویشتن مشغول می شدند. تعبیر به انزل" پائین آورد" نیز ناظر به همین معنی است.این چند جمله فشرده ای از تمام نتائج غزوه" بنی قریظه" است که گروهی از این خیانتکاران به دست مسلمانان کشته شدند، و گروهی به اسارت در آمدند و غنائم فراوانی از جمله زمینها و خانه و اموالشان به مسلمانان رسید.تعبیر به"ارث" از این غنائم به خاطر آنست که مسلمانان زحمت چندانی برای آن نکشیدند، و به آسانی آن همه غنیمت که نتیجه سالیان دراز ظلم و بیدادگری یهود و استثمار آنها در مدینه بود به دست مسلمین افتاد.
منظور از سرزمین
در اینکه منظور از" ارضا لم تطؤها" کدام سرزمین است؟ در میان مفسران گفتگو است:بعضی آن را اشاره به سرزمین"خیبر" دانسته اند که بعدا به دست مسلمانان فتح شد.بعضی اشاره به سرزمین مکه.بعضی آن را سرزمین"روم" و"ایران" می دانند.و بعضی آن را اشاره به تمام سرزمینهایی می دانند که از آن روز به بعد تا روز قیامت در قلمرو مسلمین قرار گرفت.ولی هیچیک از این احتمالات با ظاهر آیه سازگار نیست، چرا که آیه به قرینه فعل ماضی که در آن آمده (اورثکم) شاهد بر این است که این زمین در همین ماجرای جنگ بنی قریظه به تصرف مسلمین در آمد، بعلاوه سرزمین مکه که یکی از تفاسیر است سرزمینی نبود که مسلمانان در آن گام ننهاده باشند در حالی که قرآن می گوید: زمینی را در اختیارتان گذارد که در آن گام ننهاده بودید.ظاهرا این جمله اشاره به باغات و اراضی مخصوصی است که در اختیار" بنی قریظه" بود و احدی حق ورود به آن را نداشت، چرا که یهود در حفظ و انحصار اموال خود سخت می کوشیدند.و اگر از ماضی بودن این فتح و پیروزی صرف نظر کنیم، تناسب بیشتری با سرزمین"خیبر" دارد که به فاصله نه چندان زیادی از طایفه یهود گرفته شد و در اختیار مسلمین قرار گرفت (جنگ خیبر در سال هفتم هجرت واقع شد).
زمینه سازی الهی
...
قلعه ها و خانه های بنی قریظه، به دست مسلمانان مدینه تمک شد."وانزل الذین ظـهروهم من اهل الکتـب من صیاصیهم... • واورثکم ارضهم ودیـرهم.. و خداوند گروهی از اهل کتاب
" صیاصی" جمع" صیصیه" به معنی قلعه های محکم است سپس به هر وسیله دفاعی نیز اطلاق شده است، مانند شاخ گاو و شاخکی که در پای خروس است.اینجا روشن می شود که یهود قلعه های خود را در کنار مدینه در نقطه مرتفعی ساخته بودند و بر فراز برجهای آنها به دفاع از خویشتن مشغول می شدند. تعبیر به انزل" پائین آورد" نیز ناظر به همین معنی است.این چند جمله فشرده ای از تمام نتائج غزوه" بنی قریظه" است که گروهی از این خیانتکاران به دست مسلمانان کشته شدند، و گروهی به اسارت در آمدند و غنائم فراوانی از جمله زمینها و خانه و اموالشان به مسلمانان رسید.تعبیر به"ارث" از این غنائم به خاطر آنست که مسلمانان زحمت چندانی برای آن نکشیدند، و به آسانی آن همه غنیمت که نتیجه سالیان دراز ظلم و بیدادگری یهود و استثمار آنها در مدینه بود به دست مسلمین افتاد.
منظور از سرزمین
در اینکه منظور از" ارضا لم تطؤها" کدام سرزمین است؟ در میان مفسران گفتگو است:بعضی آن را اشاره به سرزمین"خیبر" دانسته اند که بعدا به دست مسلمانان فتح شد.بعضی اشاره به سرزمین مکه.بعضی آن را سرزمین"روم" و"ایران" می دانند.و بعضی آن را اشاره به تمام سرزمینهایی می دانند که از آن روز به بعد تا روز قیامت در قلمرو مسلمین قرار گرفت.ولی هیچیک از این احتمالات با ظاهر آیه سازگار نیست، چرا که آیه به قرینه فعل ماضی که در آن آمده (اورثکم) شاهد بر این است که این زمین در همین ماجرای جنگ بنی قریظه به تصرف مسلمین در آمد، بعلاوه سرزمین مکه که یکی از تفاسیر است سرزمینی نبود که مسلمانان در آن گام ننهاده باشند در حالی که قرآن می گوید: زمینی را در اختیارتان گذارد که در آن گام ننهاده بودید.ظاهرا این جمله اشاره به باغات و اراضی مخصوصی است که در اختیار" بنی قریظه" بود و احدی حق ورود به آن را نداشت، چرا که یهود در حفظ و انحصار اموال خود سخت می کوشیدند.و اگر از ماضی بودن این فتح و پیروزی صرف نظر کنیم، تناسب بیشتری با سرزمین"خیبر" دارد که به فاصله نه چندان زیادی از طایفه یهود گرفته شد و در اختیار مسلمین قرار گرفت (جنگ خیبر در سال هفتم هجرت واقع شد).
زمینه سازی الهی
...
wikifeqh: خانه های_بنی_قریظه_(قرآن)