خانه متروکه (شطرنج). خانه متروکه ( انگلیسی: Outpost ) در بازی شطرنج، هر یک از خانه هایی است که توسط یک پیاده خودی حمایت شده و نمی تواند توسط پیاده های حریف تهدید شود. [ ۱] چنین خانه ای یک شکاف در خطوط دفاعی حریف محسوب می شود. . در تصویر سمت چپ، خانه c۴ یک خانه متروکه است؛ زیرا سیاه در ستون d پیاده ای نداشته و پیادهٔ سیاه در ستون b نیز حق عقبگرد ندارد. در نتیجه هیچ پیادهٔ سیاهی قادر نیست اسب سفید مستقر در این خانه که توسط پیادهٔ سفید b۳ حمایت می شود را تهدید کند. [ ۲] خانه های متروکه هدف مطلوبی برای تهاجم، به ویژه توسط اسب هستند. اگر حریف قادر نباشد با یک مهره هم ارزش از این خانه دفاع کند، ارزش چنین خانه ای حتی بیشتر است. برای مثال اگر اسب سفید یک خانه متروکه را اشغال کند و سیاه قادر نباشد با یک مهره هم ارزش مانند اسب یا فیل به مصاف این اسب برود و مجبور شود رخ سیاه را در مقابل اسب سفید بسیج کند، ارزش سوق الجیشی اسب سفید در این خانه متروکه از حالت عادی بیشتر است. [ ۳] در بازی شطرنج، کارایی مهره اسب زمانی بیشتر است که به مهره ها و خطوط دفاعی حریف نزدیک باشد؛ زیرا برخلاف مهره هایی مانند فیل و رخ، بُرد حرکت اسب کوتاه است. به همین دلیل مهره اسب در ستونهای کناری، کارایی کمتری دارد و معمولاً در مرکز صفحه، ارزش بیشتری پیدا می کند. بر همین اساس خانه های متروکه در ستونهای c و d یا f در ردیفهای ۴ و ۵ و ۶ اهداف مطلوبی برای اشغال، به خصوص توسط مهرهٔ اسب هستند. کشف خانه های متروکهٔ حریف و بهره برداری از موقعیت این خانه ها که شامل پیاده های تک افتادهٔ وزیر حریف نیز می شود، نقشی کلیدی در سرنوشت بازی دارد. [ ۴] از طرف دیگر آرون نیمزوویچ، چنین استدلال می کرد که خانه های متروکه در ستونهای کناری، منزل مطلوبی برای استقرار مهرهٔ رخ هستند. چرا که مهرهٔ رخ می تواند از این پایگاه، همهٔ خانه های واقع در ستون و ردیف این خانهٔ متروکه را تحت فشار قرار دهد. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفwiki: خانه متروکه (شطرنج)