[ویکی فقه] خانه سازی قوم عاد (قرآن). آیاتی از قرآن کریم در باره ی توان خانه سازی قوم عاد است.
قوم عاد، مردمی پیشرفته در فن خانه سازی و معماری بودند."الم تر کیف فعل ربک بعاد• ارم ذات العماد• التی لم یخلق مثلها فی البلـد. آیا ندیدی پروردگارت با قوم «عاد» چه کرد؟! • و با آن شهر «ارم» با عظمت، • همان شهری که مانندش در شهرها آفریده نشده بود! "«ذات العماد» یعنی دارای خیمه ها و ستونها و از این تعابیر خانه داشتن استفاده می شود. ابن عباس گوید: قول خدا ، ذات العماد، یعنی ایشان در بهار اهل چادر و ستونهای سیار بودند، که چون گیاه ها تمام میشود بمنازل خودشان بر می گشتند. . در اینکه" ارم " نام" شخص" یا" قبیله" است، یا محل و شهری است؟در میان مفسران گفتگو است.ولی مناسب با آیه بعد این است که" ارم" نام شهر بی نظیر آنها باشد." عماد" به معنی" ستون" و جمع آن" عمد" (بر وزن شتر).بنا بر تفسیر اول اشاره به اندام نیرومند و پیکرهای ستون مانند قوم عاد است، و بنا بر تفسیر دوم اشاره به ساختمانهای با عظمت و کاخهای رفیع و ستونهای عظیمی است که در این کاخها به کار رفته بود، و در هر دو صورت اشاره ای است به قدرت و قوت قوم عاد .ولی تفسیر دوم (یعنی ستونهای عظیم کاخهای آنها) مناسبتر است.و لذا در آیه بعد می افزاید: " همان شهر و دیاری که مانند آن در بلاد آفریده نشده بود" (التی لم یخلق مثلها فی البلاد).
قوم عاد، مردمی پیشرفته در فن خانه سازی و معماری بودند."الم تر کیف فعل ربک بعاد• ارم ذات العماد• التی لم یخلق مثلها فی البلـد. آیا ندیدی پروردگارت با قوم «عاد» چه کرد؟! • و با آن شهر «ارم» با عظمت، • همان شهری که مانندش در شهرها آفریده نشده بود! "«ذات العماد» یعنی دارای خیمه ها و ستونها و از این تعابیر خانه داشتن استفاده می شود. ابن عباس گوید: قول خدا ، ذات العماد، یعنی ایشان در بهار اهل چادر و ستونهای سیار بودند، که چون گیاه ها تمام میشود بمنازل خودشان بر می گشتند. . در اینکه" ارم " نام" شخص" یا" قبیله" است، یا محل و شهری است؟در میان مفسران گفتگو است.ولی مناسب با آیه بعد این است که" ارم" نام شهر بی نظیر آنها باشد." عماد" به معنی" ستون" و جمع آن" عمد" (بر وزن شتر).بنا بر تفسیر اول اشاره به اندام نیرومند و پیکرهای ستون مانند قوم عاد است، و بنا بر تفسیر دوم اشاره به ساختمانهای با عظمت و کاخهای رفیع و ستونهای عظیمی است که در این کاخها به کار رفته بود، و در هر دو صورت اشاره ای است به قدرت و قوت قوم عاد .ولی تفسیر دوم (یعنی ستونهای عظیم کاخهای آنها) مناسبتر است.و لذا در آیه بعد می افزاید: " همان شهر و دیاری که مانند آن در بلاد آفریده نشده بود" (التی لم یخلق مثلها فی البلاد).
wikifeqh: خانه سازی_قوم_عاد_(قرآن)