[ویکی فقه] خاندان موسی، به خود حضرت موسی و خاندان و پیروان او گفته می شود
در قرآن، یک بار به آل موسی تصریح شده است: «وَ قالَ لَهُم نَبِیُّهُم إِنَّ ءَایَةَ مُلکِهِ أَن یَأتِیَکُمُ التَّابوتَ فیِهِ سَکِینَةٌ مِن رَبِّکُم وَ بَقِیَّهٌ مِمّا تَرکَ ءَالُ مُوسی و ءَالُ هـرُون... = و پیامبرشان بدیشان گفت: در حقیقت، نشانه پادشاهی او (= طالوت ) این است که آن صندوق (عهد) که درآن آرامش خاطری از جانب پروردگارتان، و بازمانده ای از آن چه خاندان موسی و خاندان هارون (در آن) برجای نهاده اند... به سوی شما خواهد آمد». یک بار نیز از دودمان موسی با واژه «ذرّیّه» که به برخی معانی آل نزدیک است، یاد شده: «و وَهَبنا لَهُ إسحقَ و یَعقوبَ... و مُوسی و هـرونَ... وَ مِن ءَابائِهِم وَ ذُرِّیـتِهِم و إِخونِهِم = و به او، اسحاق و یعقوب را بخشیدیم... و موسی و هارون را... و از پدران و فرزندان و برادرانشان.»
مقصود از آل موسی
به سبب گوناگونی معنای آل، مفسّران، در مقصود از آل موسی نیز چند نظر دارند:۱. خاندان موسی و هارون؛ ۲. موسی و خواصّ خاندان او؛ ۳. خود موسی که برای بزرگ داشت و احترام، با چنین تعبیری از او یاد شده است؛ ۴. پیروان او؛ ۵. پیامبران از نسل یعقوب پس از موسی وهارون.
آل هارون
در آیه ۲۴۸ سوره بقره در کنار آل موسی از آل هارون نیز یاد شده و ذرّیّه در آیه ۸۴ و ۸۷ سوره انعام شامل آل هارون نیز می شود، هیچ یک از صاحب نظران، وجود فرزند را برای هارون منکر نشده اند؛ امّا درباره فرزند داشتن موسی اختلاف است. به نظر برخی، حضرت موسی فرزند نداشته؛ از این رو، «آل» را که در آیه پیش آمده است، به خاندان موسی و هارون که از نسل هارون استمرار یافته، تفسیر کرده اند. شاید برخی از کسانی که آل را در آیه به معنایی جز خاندان موسی و هارون تفسیر کرده اند، به این نکته توجّه داشته اند که موسی فرزندی نداشته است. به نقل عهد عتیق، هارون دارای چهار پسر به ترتیب به نام های ناداب، ابیهو، العاذار و ایثامار بوده که همگی از سران خاندان ها و طایفه های لاوی بودند و بنا بر نقل همان کتاب، موسی نیز دارای دو فرزند به نام های جرشوم و ألیعازر (یا ألیعزر) بوده است.
میراث آل موسی و آل هارون
...
در قرآن، یک بار به آل موسی تصریح شده است: «وَ قالَ لَهُم نَبِیُّهُم إِنَّ ءَایَةَ مُلکِهِ أَن یَأتِیَکُمُ التَّابوتَ فیِهِ سَکِینَةٌ مِن رَبِّکُم وَ بَقِیَّهٌ مِمّا تَرکَ ءَالُ مُوسی و ءَالُ هـرُون... = و پیامبرشان بدیشان گفت: در حقیقت، نشانه پادشاهی او (= طالوت ) این است که آن صندوق (عهد) که درآن آرامش خاطری از جانب پروردگارتان، و بازمانده ای از آن چه خاندان موسی و خاندان هارون (در آن) برجای نهاده اند... به سوی شما خواهد آمد». یک بار نیز از دودمان موسی با واژه «ذرّیّه» که به برخی معانی آل نزدیک است، یاد شده: «و وَهَبنا لَهُ إسحقَ و یَعقوبَ... و مُوسی و هـرونَ... وَ مِن ءَابائِهِم وَ ذُرِّیـتِهِم و إِخونِهِم = و به او، اسحاق و یعقوب را بخشیدیم... و موسی و هارون را... و از پدران و فرزندان و برادرانشان.»
مقصود از آل موسی
به سبب گوناگونی معنای آل، مفسّران، در مقصود از آل موسی نیز چند نظر دارند:۱. خاندان موسی و هارون؛ ۲. موسی و خواصّ خاندان او؛ ۳. خود موسی که برای بزرگ داشت و احترام، با چنین تعبیری از او یاد شده است؛ ۴. پیروان او؛ ۵. پیامبران از نسل یعقوب پس از موسی وهارون.
آل هارون
در آیه ۲۴۸ سوره بقره در کنار آل موسی از آل هارون نیز یاد شده و ذرّیّه در آیه ۸۴ و ۸۷ سوره انعام شامل آل هارون نیز می شود، هیچ یک از صاحب نظران، وجود فرزند را برای هارون منکر نشده اند؛ امّا درباره فرزند داشتن موسی اختلاف است. به نظر برخی، حضرت موسی فرزند نداشته؛ از این رو، «آل» را که در آیه پیش آمده است، به خاندان موسی و هارون که از نسل هارون استمرار یافته، تفسیر کرده اند. شاید برخی از کسانی که آل را در آیه به معنایی جز خاندان موسی و هارون تفسیر کرده اند، به این نکته توجّه داشته اند که موسی فرزندی نداشته است. به نقل عهد عتیق، هارون دارای چهار پسر به ترتیب به نام های ناداب، ابیهو، العاذار و ایثامار بوده که همگی از سران خاندان ها و طایفه های لاوی بودند و بنا بر نقل همان کتاب، موسی نیز دارای دو فرزند به نام های جرشوم و ألیعازر (یا ألیعزر) بوده است.
میراث آل موسی و آل هارون
...
wikifeqh: خاندان_موسی