[ویکی فقه] خاندان حویزی، خاندانی از عالمان و حاکمان مشعشعی حویزه/ هویزه در دوره صفوی است.
نسب این خاندان به احمد، فرزند امام موسی کاظم، مشهور به شاهچراغ، می رسد.
مشاهیر خاندان
برخی از افراد مشهور خاندان حویزی عبارتند از:
← مطلب بن حیدر
(۱) آقابزرگ طهرانی، الذریعه.(۲) عبداللّه بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.(۳) عبداللّه بن نورالدین جزایری، الاجازة الکبیرة، چاپ محمد سمامی حائری، قم ۱۴۰۹.(۴) نعمت اللّه بن عبداللّه جزایری، الانوارالنعمانیة، بیروت ۱۴۰۴/۱۹۸۴.(۵) محمد بن حسن حرّعاملی، امل الآمل، چاپ احمد حسینی، بغداد (۱۳۸۵)، چاپ افست قم ۱۳۶۲ش.(۶) علی بن خلف حویزی، تاریخ مشعشعیان، نسخه خطی کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری، ش ۱۵۱۳.(۷) خوانساری، روضات الجنات.(۸) محمدعلی رنجبر، مشعشعیان: ماهیت فکری ـ اجتماعی و فرایند تحولات تاریخی، (تهران) ۱۳۸۲ش.(۹) جاسم حسن شُبَّر، تاریخ المشعشعیین و تراجم اعلامهم، نجف ۱۳۸۵/۱۹۶۵.(۱۰) جاسم حسن شُبَّر، مؤسس الدولة المشعشعیة و اعقابه فی عربستان و خارجها، نجف ۱۳۹۲/۱۹۷۲.(۱۱) عبداللطیف بن ابیطالب شوشتری، تحفةالعالم، و، ذیل التحفه، چاپ صمد موحد، تهران ۱۳۶۳ش.(۱۲) ضامن بن شَدقَم، تحفةالازهار و زلال الانهار فی نسب ابناء الائمة الاطهار، چاپ کامل سلمان جبوری، تهران ۱۳۷۸ش.(۱۳) عباس قمی، فوائدالرضویه: زندگانی علمای مذهب شیعه، تهران (۱۳۲۷ش).(۱۴) احمد کسروی، مشعشعیان، تهران ۱۳۵۶ش.(۱۵) مجلسی، بحارالانوار.(۱۶) محمد میرک حسینی، ریاض الفردوس خانی، چاپ ایرج افشار و فرشته صرافان، تهران ۱۳۸۵ش.(۱۷) علی خان بن احمد مدنی، سلافة العصر فی محاسن الشعراء بکل مصر، مصر ۱۳۲۴، چاپ افست تهران (بی تا).(۱۸) حسین بن محمدتقی نوری، خاتمة مستدرک الوسائل، قم ۱۴۱۵ـ۱۴۲۰.
نسب این خاندان به احمد، فرزند امام موسی کاظم، مشهور به شاهچراغ، می رسد.
مشاهیر خاندان
برخی از افراد مشهور خاندان حویزی عبارتند از:
← مطلب بن حیدر
(۱) آقابزرگ طهرانی، الذریعه.(۲) عبداللّه بن عیسی افندی اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱ـ.(۳) عبداللّه بن نورالدین جزایری، الاجازة الکبیرة، چاپ محمد سمامی حائری، قم ۱۴۰۹.(۴) نعمت اللّه بن عبداللّه جزایری، الانوارالنعمانیة، بیروت ۱۴۰۴/۱۹۸۴.(۵) محمد بن حسن حرّعاملی، امل الآمل، چاپ احمد حسینی، بغداد (۱۳۸۵)، چاپ افست قم ۱۳۶۲ش.(۶) علی بن خلف حویزی، تاریخ مشعشعیان، نسخه خطی کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری، ش ۱۵۱۳.(۷) خوانساری، روضات الجنات.(۸) محمدعلی رنجبر، مشعشعیان: ماهیت فکری ـ اجتماعی و فرایند تحولات تاریخی، (تهران) ۱۳۸۲ش.(۹) جاسم حسن شُبَّر، تاریخ المشعشعیین و تراجم اعلامهم، نجف ۱۳۸۵/۱۹۶۵.(۱۰) جاسم حسن شُبَّر، مؤسس الدولة المشعشعیة و اعقابه فی عربستان و خارجها، نجف ۱۳۹۲/۱۹۷۲.(۱۱) عبداللطیف بن ابیطالب شوشتری، تحفةالعالم، و، ذیل التحفه، چاپ صمد موحد، تهران ۱۳۶۳ش.(۱۲) ضامن بن شَدقَم، تحفةالازهار و زلال الانهار فی نسب ابناء الائمة الاطهار، چاپ کامل سلمان جبوری، تهران ۱۳۷۸ش.(۱۳) عباس قمی، فوائدالرضویه: زندگانی علمای مذهب شیعه، تهران (۱۳۲۷ش).(۱۴) احمد کسروی، مشعشعیان، تهران ۱۳۵۶ش.(۱۵) مجلسی، بحارالانوار.(۱۶) محمد میرک حسینی، ریاض الفردوس خانی، چاپ ایرج افشار و فرشته صرافان، تهران ۱۳۸۵ش.(۱۷) علی خان بن احمد مدنی، سلافة العصر فی محاسن الشعراء بکل مصر، مصر ۱۳۲۴، چاپ افست تهران (بی تا).(۱۸) حسین بن محمدتقی نوری، خاتمة مستدرک الوسائل، قم ۱۴۱۵ـ۱۴۲۰.
wikifeqh: خاندان_حویزی
[ویکی شیعه] خاندان حویزی، خاندانی از عالمان و حاکمان مشعشعی حویزه/ هویزه در دوره صفوی که نسب آن به احمد، فرزند امام موسی کاظم(ع)، مشهور به شاهچراغ، می رسد. مطلب بن حیدر، خلف بن مطّلب و سیدعلی خان موسوی از اشخاص بارز این خاندان می باشند.
نسب این خاندان به احمد، فرزند امام موسی کاظم(ع)، مشهور به شاهچراغ، می رسد.
از زندگی او اطلاع چندانی در دست نیست. ظاهراً وی از کودکی با مبانی اعتقادی سید محمد بن فلاح، پایه گذار مشعشعیان، مخالف بود، هرچند آشکارا آن را ابراز نمی داشت. مطّلب با اجازه پدرش نزد یکی از علما رفت و عقاید و احکام صحیح شیعی را از او فراگرفت و برادران و خانواده اش در این راه او را همراهی کردند، به طوری که در میان مشعشعیان به این مسلک شناخته شدند.
نسب این خاندان به احمد، فرزند امام موسی کاظم(ع)، مشهور به شاهچراغ، می رسد.
از زندگی او اطلاع چندانی در دست نیست. ظاهراً وی از کودکی با مبانی اعتقادی سید محمد بن فلاح، پایه گذار مشعشعیان، مخالف بود، هرچند آشکارا آن را ابراز نمی داشت. مطّلب با اجازه پدرش نزد یکی از علما رفت و عقاید و احکام صحیح شیعی را از او فراگرفت و برادران و خانواده اش در این راه او را همراهی کردند، به طوری که در میان مشعشعیان به این مسلک شناخته شدند.
wikishia: خاندان_حویزی