جام خارج شمرد زمزمه قلقل را
بَلبَلی گر نبود دلکش مینا در باغ.
طغرا ( از آنندراج ).
گرچه نوای جهان خارج پرده رودچون تو در این مجلسی با همه دم ساختن.
خاقانی.
دست جزین پرده بجائی مزن خارج از این پرده نوائی مزن.
نظامی.
|| خارج در مقابل ذوالید است و ذوالید متصرف در چیزی را می نامند که از آن چیز بنحوی از انحاء استفادت میبرد پس خارج در این مورد خارج از تصرف است. این معنی از جامعالرموز در کتاب دعوی مستفاد میشود و نیز به این معنی در عرف فقهابسیار استعمال می گردد. ( کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 447 ). || ( اصطلاح ریاضی ) خارج در عرف محاسبین اطلاق بر خارج قسمت عددی مر عدد دیگر می شود ( کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 447 ). و رجوع به خارج قسمت شود. || ( اصطلاح فلسفه ) خارج اطلاق بر عَرَضی می شودو عرضی آن چیز است که نه جزء ماهیت است و نه خود ماهیت. خارج به این معنی مقابل ذاتی می باشد و ذاتی اموری است که خارج از شی نبوده بلکه جزء شی یا عین شی است. با این تعریف جنس و فصل و نوع از ذاتیاتند. ذاتی طبق این تعبیر خلاف آن چیزی است که گفته شده چه مطابق آن گفته تعریف ذاتی فقط شامل جزو شی میشد و بالنتیجه نوع از تعریف خارج می ماند. ( کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 447 ). || خارج مقابل ذهن است. ( کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 447 ). رجوع به ذهن شود. || خارج آن چیزی است که بنام واقع مصطلح میباشدو واقع بر اموری اطلاق میشود که خارج از تعقل بوده وبستگی به آن ندارد. خارجی که مدار صدق و کذب قضایاست همین خارج است نه خارج مقابل ذهن چه اگر مراد در اینجا خارج مقابل ذهن باشد صدق و کذبهای ذهنی بدون ملاک و مدار میشود. صاحب اطول در مبحث صدق خبر به این امر تصریح کرده است. ( کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 447 ). || گاه خارج می گویند و از آن به حس تعبیرمیکنند این معنی در وقت بیان لفظ ماهیت خواهد آمد. ( کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 447 ). || دیگر از معانی لفظ خارج معنی مصطلح اهل رمل است و در لفظ شکل بیان آن خواهد آمد. ( کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 447 ). || در نزد اهل هیأت خارج که بنام خارج مرکز نیز موسوم است اطلاق بر فلک جزئی میشود که شامل زمین است و مرکزش خارج از مرکز عالم میباشد. تحدب سطحی آن در نقطه موسوم به اوج مماس با تحدب سطحی فلک دیگری می باشد که در تحت آن قرار دارد و تقعر سطحیش نیز در نقطه مقابل نقطه اوج مسماة بنقطه حضیض با تقعر سطحی همان فلک مماس است. ( کشاف اصطلاحات الفنون ج 1 ص 447 ).