لغت نامه دهخدا
دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] خاتم الأنبیاء. خاتم الأنبیاء به معنای پایان بخش پیامبران و مُهر ختام پیامبران است.
وصف رسول گرامی اسلام در قرآن کریم:
«ما کان محمد ابا احد من رجالکم ولکن رسول الله و خاتم النبیین و کان الله بکل شیء علیما»؛ محمد صلی الله علیه و آله پدر هیچیک از مردان شما نبوده (اشاره به داستان زید بن حارثه که در آیات پیش سخن از آن به میان آمده) بلکه فرستاده خدا و پایان بخش پیامبران است.
خاتمیت پیامبر اسلام از عقاید مسلّمه مسلمانان بوده و از قرآن و حدیث ـ جز ادله عقلیه که در کتب کلامیه آمده است ـ شواهد بسیار بر آن است، از جمله این آیه مبارکه سابق الذکر.
کتب لغت، اعم از لغت نگاران اسلامی و یا غیراسلامی مانند لویس معلوف مسیحی صاحب «المنجد» و غیره، «خاتم» به کسر تاء و فتح آن به معنی پایان بخش معنی کرده اند و خاتم در این آیه همه قرّاء معروف جز عاصم به کسر تاء خوانده اند، مهر نامه را بدین جهت خاتم گویند که پایان بخش نامه است و انگشتر را خاتم خوانند که در گذشته نام صاحب آن در آن منقوش بوده و از آن برای مهر ختام نامه استفاده می شده است.
جابر بن عبدالله از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت کند که فرمود: «موضع من در میان پیامبران بدین می ماند که کسی خانه ای بنا کرده و آن را بسی زیبا و کامل ساخته جز اینکه یک خشت آن که جای بارزی دارد ننهاده باشد آنچنان که هر که وارد آن شود، بگوید: چه نیکو خانه ای است اگر این جای خالی خشت نمی بود. سپس فرمود: من اینک جای آن خشت را پرکرده ام».
وصف رسول گرامی اسلام در قرآن کریم:
«ما کان محمد ابا احد من رجالکم ولکن رسول الله و خاتم النبیین و کان الله بکل شیء علیما»؛ محمد صلی الله علیه و آله پدر هیچیک از مردان شما نبوده (اشاره به داستان زید بن حارثه که در آیات پیش سخن از آن به میان آمده) بلکه فرستاده خدا و پایان بخش پیامبران است.
خاتمیت پیامبر اسلام از عقاید مسلّمه مسلمانان بوده و از قرآن و حدیث ـ جز ادله عقلیه که در کتب کلامیه آمده است ـ شواهد بسیار بر آن است، از جمله این آیه مبارکه سابق الذکر.
کتب لغت، اعم از لغت نگاران اسلامی و یا غیراسلامی مانند لویس معلوف مسیحی صاحب «المنجد» و غیره، «خاتم» به کسر تاء و فتح آن به معنی پایان بخش معنی کرده اند و خاتم در این آیه همه قرّاء معروف جز عاصم به کسر تاء خوانده اند، مهر نامه را بدین جهت خاتم گویند که پایان بخش نامه است و انگشتر را خاتم خوانند که در گذشته نام صاحب آن در آن منقوش بوده و از آن برای مهر ختام نامه استفاده می شده است.
جابر بن عبدالله از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت کند که فرمود: «موضع من در میان پیامبران بدین می ماند که کسی خانه ای بنا کرده و آن را بسی زیبا و کامل ساخته جز اینکه یک خشت آن که جای بارزی دارد ننهاده باشد آنچنان که هر که وارد آن شود، بگوید: چه نیکو خانه ای است اگر این جای خالی خشت نمی بود. سپس فرمود: من اینک جای آن خشت را پرکرده ام».
[ویکی اهل البیت] خاتم الأنبیاء به معنای پایان بخش پیامبران و مُهر ختام پیامبران است.
وصف رسول گرامی اسلام در قرآن کریم:
«ما کان محمد ابا احد من رجالکم ولکن رسول الله و خاتم النبیین و کان الله بکل شیء علیما»؛ محمد صلی الله علیه و آله پدر هیچیک از مردان شما نبوده (اشاره به داستان زید بن حارثه که در آیات پیش سخن از آن به میان آمده) بلکه فرستاده خدا و پایان بخش پیامبران است.
خاتمیت پیامبر اسلام از عقاید مسلّمه مسلمانان بوده و از قرآن و حدیث ـ جز ادله عقلیه که در کتب کلامیه آمده است ـ شواهد بسیار بر آن است، از جمله این آیه مبارکه سابق الذکر.
کتب لغت، اعم از لغت نگاران اسلامی و یا غیراسلامی مانند لویس معلوف مسیحی صاحب «المنجد» و غیره، «خاتم» به کسر تاء و فتح آن به معنی پایان بخش معنی کرده اند و خاتم در این آیه همه قرّاء معروف جز عاصم به کسر تاء خوانده اند، مهر نامه را بدین جهت خاتم گویند که پایان بخش نامه است و انگشتر را خاتم خوانند که در گذشته نام صاحب آن در آن منقوش بوده و از آن برای مهر ختام نامه استفاده می شده است.
جابر بن عبدالله از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت کند که فرمود: «موضع من در میان پیامبران بدین می ماند که کسی خانه ای بنا کرده و آن را بسی زیبا و کامل ساخته جز اینکه یک خشت آن که جای بارزی دارد ننهاده باشد آنچنان که هر که وارد آن شود، بگوید: چه نیکو خانه ای است اگر این جای خالی خشت نمی بود. سپس فرمود: من اینک جای آن خشت را پرکرده ام».
نیز از آن حضرت رسیده که فرمود: «ای مردم پس از من پیغمبری نباشد پس هر که بعد از من دعوی نبوت کند دعوی و بدعتش در آتش خواهد بود و هر که چنین ادعائی کند او را بکشید و کسی که از او پیروی نماید، اهل دوزخ است». خطبه آن حضرت در حجة الوداع که بدین مضمون و با تفاصیل گسترده ای آمده معروف است.
وصف رسول گرامی اسلام در قرآن کریم:
«ما کان محمد ابا احد من رجالکم ولکن رسول الله و خاتم النبیین و کان الله بکل شیء علیما»؛ محمد صلی الله علیه و آله پدر هیچیک از مردان شما نبوده (اشاره به داستان زید بن حارثه که در آیات پیش سخن از آن به میان آمده) بلکه فرستاده خدا و پایان بخش پیامبران است.
خاتمیت پیامبر اسلام از عقاید مسلّمه مسلمانان بوده و از قرآن و حدیث ـ جز ادله عقلیه که در کتب کلامیه آمده است ـ شواهد بسیار بر آن است، از جمله این آیه مبارکه سابق الذکر.
کتب لغت، اعم از لغت نگاران اسلامی و یا غیراسلامی مانند لویس معلوف مسیحی صاحب «المنجد» و غیره، «خاتم» به کسر تاء و فتح آن به معنی پایان بخش معنی کرده اند و خاتم در این آیه همه قرّاء معروف جز عاصم به کسر تاء خوانده اند، مهر نامه را بدین جهت خاتم گویند که پایان بخش نامه است و انگشتر را خاتم خوانند که در گذشته نام صاحب آن در آن منقوش بوده و از آن برای مهر ختام نامه استفاده می شده است.
جابر بن عبدالله از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت کند که فرمود: «موضع من در میان پیامبران بدین می ماند که کسی خانه ای بنا کرده و آن را بسی زیبا و کامل ساخته جز اینکه یک خشت آن که جای بارزی دارد ننهاده باشد آنچنان که هر که وارد آن شود، بگوید: چه نیکو خانه ای است اگر این جای خالی خشت نمی بود. سپس فرمود: من اینک جای آن خشت را پرکرده ام».
نیز از آن حضرت رسیده که فرمود: «ای مردم پس از من پیغمبری نباشد پس هر که بعد از من دعوی نبوت کند دعوی و بدعتش در آتش خواهد بود و هر که چنین ادعائی کند او را بکشید و کسی که از او پیروی نماید، اهل دوزخ است». خطبه آن حضرت در حجة الوداع که بدین مضمون و با تفاصیل گسترده ای آمده معروف است.
wikiahlb: خاتم_الأنبیاء
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید