[ویکی فقه] حیوانات در حرم (قرآن). از امتیازات اسلام آن است که یک منطقه از زمین را منطقه امن قرار داده است؛ بگونه ای که نه تنها انسان ها بلکه حیوانات نیز در منطقه حرم از ایمنی و امنیت برخوردار هستند.
لزوم امنیت حیوانات در حرم و عدم جواز آزار آنها:• «... ومن دخله کان ءامنـا...؛ در آن نشانه هایی روشن (از توحید و حکمت و رحمت خداوند است و از آن جمله) مقام ابراهیم است و هر که به آن جا وارد شود در امان است (باید در امان باشد)، و خدا را بر عهده مردم (این حق) است که آن خانه را قصد کنند و اعمال حج آنجا را به جا آورند البته بر کسی که بتواند به سوی آن راه یابد؛ و هر که کفران نماید (بداند که) حتما خداوند بی نیاز از جهانیان است.»• «وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً...؛ و (به یاد آرید) هنگامی که ابراهیم گفت: پروردگارا، این (سرزمین) را شهری امن قرار ده...»
مفهوم شناسی
برای فهم بهتر از آیه باید به دو اصطلاح توجه بیشتری شود: ۱- حرم ۲- امن
← حرم
حضرت ابراهیم (علیه السّلام) بعد از بنای خانه کعبه امنیت شهر مکه را از خداوند درخواست نمود و خدا دعای ابراهیم (علیه السّلام) را اجابت کرد و آن را یک مرکز امن قرار داد که هم مایه آرامش روح و امنیت اجتماع مردمی است که به آن می آیند و از آن الهام می گیرند و هم از نظر قوانین مذهبی، امنیت آن چنان محترم شمرده شده که هر گونه جنگ و مبارزه در آن ممنوع است. مخصوصا در اسلام کعبه بعنوان یک مامن و پناهگاه شناخته شده، و حتی حیوانات این سرزمین از هر نظر باید در امنیت باشند و کسی مزاحم آنها نشود، افراد انسانی که به آن پناه می برند نیز در امان هستند حتی اگر قاتل و جانی باشند، نمی توان متعرض آنها شد، ولی برای این که این احترام خاص خانه کعبه مورد سوء استفاده قرار نگیرد، و حق مظلومان پایمال نگردد اگر افراد جنایت کار و مجرمی به- آن پناهنده شوند دستور داده شده آنها را از نظر آب و غذا در مضیقه قرار دهند، تا مجبور گردند آنجا را ترک گویند، و آنها را به کیفر برسانند. امام صادق (علیه السّلام) فرمود: هر کس داخل حرم شود و هر حیوانی از وحوش و پرنده در آن داخل شود، در ایمن است تا از آن خارج گردد. گفتنی است که جمله «من دخله کان آمنا» جمله خبریه به معنای انشاء امر است.
لزوم امنیت حیوانات در حرم و عدم جواز آزار آنها:• «... ومن دخله کان ءامنـا...؛ در آن نشانه هایی روشن (از توحید و حکمت و رحمت خداوند است و از آن جمله) مقام ابراهیم است و هر که به آن جا وارد شود در امان است (باید در امان باشد)، و خدا را بر عهده مردم (این حق) است که آن خانه را قصد کنند و اعمال حج آنجا را به جا آورند البته بر کسی که بتواند به سوی آن راه یابد؛ و هر که کفران نماید (بداند که) حتما خداوند بی نیاز از جهانیان است.»• «وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً...؛ و (به یاد آرید) هنگامی که ابراهیم گفت: پروردگارا، این (سرزمین) را شهری امن قرار ده...»
مفهوم شناسی
برای فهم بهتر از آیه باید به دو اصطلاح توجه بیشتری شود: ۱- حرم ۲- امن
← حرم
حضرت ابراهیم (علیه السّلام) بعد از بنای خانه کعبه امنیت شهر مکه را از خداوند درخواست نمود و خدا دعای ابراهیم (علیه السّلام) را اجابت کرد و آن را یک مرکز امن قرار داد که هم مایه آرامش روح و امنیت اجتماع مردمی است که به آن می آیند و از آن الهام می گیرند و هم از نظر قوانین مذهبی، امنیت آن چنان محترم شمرده شده که هر گونه جنگ و مبارزه در آن ممنوع است. مخصوصا در اسلام کعبه بعنوان یک مامن و پناهگاه شناخته شده، و حتی حیوانات این سرزمین از هر نظر باید در امنیت باشند و کسی مزاحم آنها نشود، افراد انسانی که به آن پناه می برند نیز در امان هستند حتی اگر قاتل و جانی باشند، نمی توان متعرض آنها شد، ولی برای این که این احترام خاص خانه کعبه مورد سوء استفاده قرار نگیرد، و حق مظلومان پایمال نگردد اگر افراد جنایت کار و مجرمی به- آن پناهنده شوند دستور داده شده آنها را از نظر آب و غذا در مضیقه قرار دهند، تا مجبور گردند آنجا را ترک گویند، و آنها را به کیفر برسانند. امام صادق (علیه السّلام) فرمود: هر کس داخل حرم شود و هر حیوانی از وحوش و پرنده در آن داخل شود، در ایمن است تا از آن خارج گردد. گفتنی است که جمله «من دخله کان آمنا» جمله خبریه به معنای انشاء امر است.
wikifeqh: حیوانات_در_حرم_(قرآن)