[ویکی فقه] حکمت خدا و نهی از اطاعت منافقان (قران). یکی از آثار حکمت خداوند نهی خداوند از اطاعت از منافقان است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.
نهی خداوند از اطاعت از منافقان، برخاسته از علم و حکمت او است"یـایها النبی اتق الله ولا تطع الکـفرین والمنـفقین ان الله کان علیمـا حکیمـا. ای پیامبر! تقوای الهی پیشه کن و از کافران و منافقان اطاعت مکن که خداوند عالم و حکیم است "درست است که مرحله نهایی تقوی بعد از ایمان و عمل به دستورات خدا حاصل می شود ولی مرحله ابتدایی آن قبل از همه این مسائل قرار داد. چرا که انسان اگر احساس مسئولیتی در خود نکند به دنبال تحقیق از دعوت پیامبران نمی رود، و نه گوش به سخنان آنها فرا می دهد، حتی مساله" دفع ضرر محتمل" را که علمای کلام و عقائد آن را پایه تلاش برای معرفة الله ذکر کرده اند در حقیقت شاخه ای از تقوا است.دستور دوم نفی اطاعت کافران و منافقان است، می فرماید: " از کافران و منافقان اطاعت مکن"! (و لا تطع الکافرین و المنافقین).و در پایان این آیه برای تاکید این موضوع می گوید: " خداوند عالم و حکیم است" (ان الله کان علیما حکیما).اگر فرمان ترک پیروی آنها را به تو می دهد روی علم و حکمت بی پایان او است، زیرا می داند در این تبعیت و سازشکاری چه مصائب دردناک و مفاسد بی شماری نهفته است.به هر حال، بعد از تقوا و احساس مسئولیت، نخستین وظیفه شستشوی صفحه دل از اغیار و ریشه کن نمودن خارهای مزاحم از این سرزمین است.
نهی خداوند از اطاعت از منافقان، برخاسته از علم و حکمت او است"یـایها النبی اتق الله ولا تطع الکـفرین والمنـفقین ان الله کان علیمـا حکیمـا. ای پیامبر! تقوای الهی پیشه کن و از کافران و منافقان اطاعت مکن که خداوند عالم و حکیم است "درست است که مرحله نهایی تقوی بعد از ایمان و عمل به دستورات خدا حاصل می شود ولی مرحله ابتدایی آن قبل از همه این مسائل قرار داد. چرا که انسان اگر احساس مسئولیتی در خود نکند به دنبال تحقیق از دعوت پیامبران نمی رود، و نه گوش به سخنان آنها فرا می دهد، حتی مساله" دفع ضرر محتمل" را که علمای کلام و عقائد آن را پایه تلاش برای معرفة الله ذکر کرده اند در حقیقت شاخه ای از تقوا است.دستور دوم نفی اطاعت کافران و منافقان است، می فرماید: " از کافران و منافقان اطاعت مکن"! (و لا تطع الکافرین و المنافقین).و در پایان این آیه برای تاکید این موضوع می گوید: " خداوند عالم و حکیم است" (ان الله کان علیما حکیما).اگر فرمان ترک پیروی آنها را به تو می دهد روی علم و حکمت بی پایان او است، زیرا می داند در این تبعیت و سازشکاری چه مصائب دردناک و مفاسد بی شماری نهفته است.به هر حال، بعد از تقوا و احساس مسئولیت، نخستین وظیفه شستشوی صفحه دل از اغیار و ریشه کن نمودن خارهای مزاحم از این سرزمین است.
wikifeqh: حکمت_خدا_و_نهی_از_اطاعت_منافقان_(قران)