[ویکی فقه] حکمت خدا و ناکامی خائنان (قرآن). یکی از آثار حکمت خداوند وعده الهی بر ناکامی مشرکان است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.
حکمت گسترده الهی، پشتوانه وعده خداوند برای ناکام ساختن مشرکان، در صورت قصد خیانت به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است. "وان یریدوا خیانتک فقد خانوا الله من قبل فامکن منهم والله علیم حکیم. اما اگر بخواهند با تو خیانت کنند، (تازگی ندارد) آنها پیش از این (نیز) به خدا خیانت کردند و خداوند (شما را) بر آنها پیروز کرد خداوند دانا و حکیم است "وقتی گفته می شود: " امکنه منه" معنایش این است که او را بر فلانی مسلط کرد و قدرت داد، و اگر در بار اول فرمود: " اگر بخواهند تو را خیانت کنند" و در بار دوم فرمود: " خدا را قبلا خیانت کرده بودند" جهتش این است که اگر مقصود کفار از فدیه دادن و آزاد شدن این باشد که زنده بمانند و بار دیگر دست بدست یکدیگر دهند و علیه اسلام قیام کنند پس در حقیقت به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم خیانت کرده اند، و اما خیانتی که قبلا به خدا کرده اند مقصود از آن همان کفری است که می ورزیده اند و سعی و کوشش و کید و مکری است که در خاموش کردن نور خدا به کار می برده اند. بنا بر این، معنای آیه چنین می شود: اگر به خدا ایمان آورند و ایمان به خدا در دلهایشان جایگیر شود خداوند، نعمتی به آنان می دهد که از آنچه مسلمین از ایشان گرفته اند بهتر است و ایشان را می آمرزد، و اگر می خواهند بتو خیانت کنند، و دوباره به همان عناد و مفسده جویی سابقشان برگردند تازگی ندارد، برای اینکه قبلا هم نسبت به خدا خیانت می ورزیدند، و خداوند تو را بر ایشان مسلط کرد، و او باز هم قادر است بر اینکه بار دیگر تو را بر ایشان ظفر دهد و خدا دانای به خیانت ایشان است اگر خیانت کنند، و در مسلط کردن تو بر ایشان حکیم است.
حکمت گسترده الهی، پشتوانه وعده خداوند برای ناکام ساختن مشرکان، در صورت قصد خیانت به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است. "وان یریدوا خیانتک فقد خانوا الله من قبل فامکن منهم والله علیم حکیم. اما اگر بخواهند با تو خیانت کنند، (تازگی ندارد) آنها پیش از این (نیز) به خدا خیانت کردند و خداوند (شما را) بر آنها پیروز کرد خداوند دانا و حکیم است "وقتی گفته می شود: " امکنه منه" معنایش این است که او را بر فلانی مسلط کرد و قدرت داد، و اگر در بار اول فرمود: " اگر بخواهند تو را خیانت کنند" و در بار دوم فرمود: " خدا را قبلا خیانت کرده بودند" جهتش این است که اگر مقصود کفار از فدیه دادن و آزاد شدن این باشد که زنده بمانند و بار دیگر دست بدست یکدیگر دهند و علیه اسلام قیام کنند پس در حقیقت به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم خیانت کرده اند، و اما خیانتی که قبلا به خدا کرده اند مقصود از آن همان کفری است که می ورزیده اند و سعی و کوشش و کید و مکری است که در خاموش کردن نور خدا به کار می برده اند. بنا بر این، معنای آیه چنین می شود: اگر به خدا ایمان آورند و ایمان به خدا در دلهایشان جایگیر شود خداوند، نعمتی به آنان می دهد که از آنچه مسلمین از ایشان گرفته اند بهتر است و ایشان را می آمرزد، و اگر می خواهند بتو خیانت کنند، و دوباره به همان عناد و مفسده جویی سابقشان برگردند تازگی ندارد، برای اینکه قبلا هم نسبت به خدا خیانت می ورزیدند، و خداوند تو را بر ایشان مسلط کرد، و او باز هم قادر است بر اینکه بار دیگر تو را بر ایشان ظفر دهد و خدا دانای به خیانت ایشان است اگر خیانت کنند، و در مسلط کردن تو بر ایشان حکیم است.
wikifeqh: حکمت_خدا_و_ناکامی_خائنان_(قرآن)