حکم الاضحیه فی عصرنا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حکم الأضحیة فی عصرنا (کتاب). کتاب « حکم الأضحیة فی عصرنا» تقریرات درس آیت الله ناصر مکارم شیرازی در مبحث فقهی قربانی کردن در حج است که به همت جناب آقای احمد قدسی به زبان عربی نگارش یافته و توسط مدرسه امام علی بن ابیطالب علیه السلام منتشر شده است. مؤلف در پایان، فهرست موضوعات و مطالب و در پاورقی آدرس مستندات متن را آورده است.
ایشان در سال ۱۳۴۵ هجری قمری در شهر شیراز در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی و مکارم اخلاقی معروفند دیده به جهان گشود.معظم له تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در شیراز به پایان رسانید. هوش و حافظه قوی و استعداد سرشار، وی را در محیط مدرسه در ردیف شاگردان بسیار ممتاز قرار داده بود و چه بسا در یک سال، دو کلاس را طی می نمود. شرایط آن روز ایجاب می کرد که این نوجوان با چنین نبوغ و استعداد فوق العاده، راه دانشگاه را پیش گیرد و اندوخته های علمی خود را در طریق کسب درجات ظاهری به کار اندازد، ولی دست تقدیر و عنایات پروردگار جهان و تمایلات باطنی ایشان به شناسایی عمیق معارف و حقایق اسلام، توجه این نابغه نورس را به سوی علوم اسلامی معطوف ساخت- بخصوص که پس از شهریور سال ۱۳۲۰ شرایط دگرگون گردید و مدارس و معارف اسلامی از نو رونق گرفت.ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسما دروس دینی را در( مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم: صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند. سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند و به خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال به پایان رساندند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۶۹ ه . ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون آیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر- قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداختند و قریب ۲۸ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده می کنند.

[ویکی نور] «حکم الأضحیة فی عصرنا» تقریرات درس آیت الله ناصر مکارم شیرازی در مبحث فقهی قربانی کردن در حج است که به همت جناب آقای احمد قدسی به زبان عربی نگارش یافته و توسط مدرسه امام علی بن ابیطالب(ع) منتشر شده است.
مؤلف در پایان، فهرست موضوعات و مطالب و در پاورقی آدرس مستندات متن را آورده است.
آیت الله مکارم شیرازیدر برخی سفرهای زیارتی حج، مشاهده کرده است که گوشت قربانیانی که در سرزمین منی سربریده می شوند، به مصرف فقرا نمی رسد و گاه دفن و گاه هم در زیر آفتاب سوزان متعفن می شود، صاحب اثر تصمیم می گیرد این مسئله را از نو مورد بحث و تحقیق قرار داده و به این مطلب بپردازد که آیا حجاج می توانند پس از بازگشت به وطن خود عمل قربانی را به جا آورند؟ که پس از تحقیق پاسخ مثبت ارائه می کند.
پس از یک مقدمه کوتاه و تبیین محور اصلی مسئله و طرح موضوع، صاحب اثر؛برای اثبات فتوای خود به 4 دلیل استدلال کرده است.
او از روش پرسش و پاسخ بهره برده و از آیات و روایات بر مدعای خویش شاهد آورده است

[ویکی فقه] حکم الاضحیه فی عصرنا (کتاب). کتاب « حکم الأضحیة فی عصرنا» تقریرات درس آیت الله ناصر مکارم شیرازی در مبحث فقهی قربانی کردن در حج است که به همت جناب آقای احمد قدسی به زبان عربی نگارش یافته و توسط مدرسه امام علی بن ابیطالب علیه السلام منتشر شده است. مؤلف در پایان، فهرست موضوعات و مطالب و در پاورقی آدرس مستندات متن را آورده است.
ایشان در سال ۱۳۴۵ هجری قمری در شهر شیراز در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی و مکارم اخلاقی معروفند دیده به جهان گشود.معظم له تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در شیراز به پایان رسانید. هوش و حافظه قوی و استعداد سرشار، وی را در محیط مدرسه در ردیف شاگردان بسیار ممتاز قرار داده بود و چه بسا در یک سال، دو کلاس را طی می نمود. شرایط آن روز ایجاب می کرد که این نوجوان با چنین نبوغ و استعداد فوق العاده، راه دانشگاه را پیش گیرد و اندوخته های علمی خود را در طریق کسب درجات ظاهری به کار اندازد، ولی دست تقدیر و عنایات پروردگار جهان و تمایلات باطنی ایشان به شناسایی عمیق معارف و حقایق اسلام، توجه این نابغه نورس را به سوی علوم اسلامی معطوف ساخت- بخصوص که پس از شهریور سال ۱۳۲۰ شرایط دگرگون گردید و مدارس و معارف اسلامی از نو رونق گرفت.ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسما دروس دینی را در( مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم: صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند. سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند و به خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال به پایان رساندند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۶۹ ه . ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون آیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر- قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداختند و قریب ۲۸ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده می کنند.
انگیزه تألیف
آیت الله مکارم شیرازی در برخی سفرهای زیارتی حج ، مشاهده کرده است که گوشت قربانیانی که در سرزمین منی سربریده می شوند، به مصرف فقرا نمی رسد و گاه دفن و گاه هم در زیر آفتاب سوزان متعفن می شود، صاحب اثر تصمیم می گیرد این مسئله را از نو مورد بحث و تحقیق قرار داده و به این مطلب بپردازد که آیا حجاج می توانند پس از بازگشت به وطن خود عمل قربانی را به جا آورند؟ که پس از تحقیق پاسخ مثبت ارائه می کند.
ساختار کتاب
پس از یک مقدمه کوتاه و تبیین محور اصلی مسئله و طرح موضوع، صاحب اثر; برای اثبات فتوای خود به ۴ دلیل استدلال کرده است. او از روش پرسش و پاسخ بهره برده و از آیات و روایات بر مدعای خویش شاهد آورده است .
گزارش محتوا
...

پیشنهاد کاربران

بپرس