[ویکی فقه] بنای اولیه شهر یزد را به زمان اسکندر مقدونی نسبت می دهند. یزد به جهت گرایش به اسلام، عنوان «دار العبادة» به خود گرفت و دهها عالم فرزانه از این شهر برخاست. تاریخ حوزه علمیه یزد به دو دوره تقسیم می شود. آغاز دوره تاسیس از قرن چهارم با حضور امامزادگان بوده و از قرن دهم با روی کار آمدن صفویان رونق چشم گیری گرفت.
این دوره از قرن چهارم تا نهم هجری را شامل می شود. هر چند در قرون اولیه این شهر به نام عالمی برنمی خوریم، لیکن حضور امامزاده محمد بن علی بن عبیدالله بن احمد شعرانی بن علی عریضی بن جعفر صادق (علیه السلام) و اقامت وی در این شهر قدمت تشیع در این سامان را به عصر عباسی می رساند.امامزاده محمد در زمان عباسیان به صورت درویشان از بغداد متوجه خراسان شد، تا به شهر یزد رسید، والی شهر در اثر خوابی که دیده بود مقدم وی را گرامی داشت و دختر خویش را به همسری او درآورد و در کوچه حسینیان خانه ای برای او ترتیب داد.
جعفری، جعفر بن محمد، تاریخ یزد، ص۱۳۰و۱۳۱، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۳.
این دوره از قرن دهم تا قرن پانزدهم را شامل است. با روی کار آمدن صفویان، تشیع در این سامان نیز رو به رشد نهاد چنانکه «یحیی بحرانی یزدی» در قرن دهم در شمار شاگردان «محقق کرکی» درآمد و «التحفة الرضویة» را تالیف نمود.
آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، احیاء الداثر، ص۲۷۴.
۱. ↑ جعفری، جعفر بن محمد، تاریخ یزد، ص۱۳۰و۱۳۱، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۳.۲. ↑ عطائی، محمدرضا، مهاجران آل ابوطالب، ص۴۳۴ و ۴۳۵.۳. ↑ افشار، ایرج، یادگارهای یزد، ج۱، ص۲۸۰.۴. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الثقات العیون، ص۳۸.۵. ↑ جعفری، جعفر بن محمد، تاریخ یزد، ص۱۰۰.۶. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الانوار الساطعة فی المائة السابعه، ص۲۰۷.۷. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الحقائق الراهنة، ص۲۴۰.۸. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الضیاء اللامع، ص۱۵۱.۹. ↑ سلطانزاده، حسین، تاریخ مدارس ایران، ص۱۴۹ـ۱۵۱.۱۰. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، احیاء الداثر، ص۲۷۴.۱۱. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، احیاء الداثر، ص۲۷۵.۱۲. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، طبقات اعلام الشیعه، ج۵، ص۶۴۰.
...
این دوره از قرن چهارم تا نهم هجری را شامل می شود. هر چند در قرون اولیه این شهر به نام عالمی برنمی خوریم، لیکن حضور امامزاده محمد بن علی بن عبیدالله بن احمد شعرانی بن علی عریضی بن جعفر صادق (علیه السلام) و اقامت وی در این شهر قدمت تشیع در این سامان را به عصر عباسی می رساند.امامزاده محمد در زمان عباسیان به صورت درویشان از بغداد متوجه خراسان شد، تا به شهر یزد رسید، والی شهر در اثر خوابی که دیده بود مقدم وی را گرامی داشت و دختر خویش را به همسری او درآورد و در کوچه حسینیان خانه ای برای او ترتیب داد.
جعفری، جعفر بن محمد، تاریخ یزد، ص۱۳۰و۱۳۱، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۳.
این دوره از قرن دهم تا قرن پانزدهم را شامل است. با روی کار آمدن صفویان، تشیع در این سامان نیز رو به رشد نهاد چنانکه «یحیی بحرانی یزدی» در قرن دهم در شمار شاگردان «محقق کرکی» درآمد و «التحفة الرضویة» را تالیف نمود.
آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، احیاء الداثر، ص۲۷۴.
۱. ↑ جعفری، جعفر بن محمد، تاریخ یزد، ص۱۳۰و۱۳۱، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۳.۲. ↑ عطائی، محمدرضا، مهاجران آل ابوطالب، ص۴۳۴ و ۴۳۵.۳. ↑ افشار، ایرج، یادگارهای یزد، ج۱، ص۲۸۰.۴. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الثقات العیون، ص۳۸.۵. ↑ جعفری، جعفر بن محمد، تاریخ یزد، ص۱۰۰.۶. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الانوار الساطعة فی المائة السابعه، ص۲۰۷.۷. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الحقائق الراهنة، ص۲۴۰.۸. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، الضیاء اللامع، ص۱۵۱.۹. ↑ سلطانزاده، حسین، تاریخ مدارس ایران، ص۱۴۹ـ۱۵۱.۱۰. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، احیاء الداثر، ص۲۷۴.۱۱. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، احیاء الداثر، ص۲۷۵.۱۲. ↑ آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، طبقات اعلام الشیعه، ج۵، ص۶۴۰.
...
wikifeqh: حوزه_علمیه_یزد