[ویکی فقه] حواشی آخوند بر جامع عباسی (کتاب). این کتاب حواشی حواشی آخوند خراسانی (م ۱۳۲۹ ق) بر کتاب جامع عباسی شیخ بهائی (م ۱۰۳۰ ق) می باشد.
برخی از مهم ترین منابع و مصادر شرح حال و آثار شیخ بهایی چنین است: بحار الانوار؛ سلافة العصر؛ خلاصة الاثر؛ امل الآمل؛ تاریخ عالم آرای عباسی؛ حدیقة الافراح؛ جامع الرواة؛ ریاض العلماء؛ تعلیقة امل الآمل؛وقایع السنین والاعوام؛ لؤلؤة البحرین؛ الاجازة الکبیرة؛ خزانة الخیال (خطی)؛ آتشکده آذر؛ تذکرة نصیر آبادی؛کشکول البحرانی؛ نقد الرجال؛ طرائف المقال؛ مجمع الفصحاء؛ریاض العارفین؛ کشف الظنون؛ تاریخ منتظم ناصری؛ فارس نامه ناصری؛بهجة المقال؛ روضات الجنات؛ مستدرک الوسائل؛ تنقیح المقال؛ تکملة امل الآمل.
درباره رساله حاضر
کتاب جامع عباسی رساله عملیه شیخ بهایی است که به نام شاه عباس صفوی (۹۹۶- ۱۰۳۸ ق) تالیف کرده است. این رساله از زمان تالیف مورد توجه مردم و علمابوده و بسیاری از فقهای بعد از شیخ بهایی، بر آن حاشیه زده اند و مغایرت احتمالی نظر خود را با نظر مؤلف اظهار داشته اند. جامع عباسی، دارای دست نوشته های بسیار زیادی است و بارها در ایران و خارج به چاپ رسیده است. چاپی که نظرات آخوند خراسانی از آن استخراج شده حواشی این بزرگان را نیز داراست: ۱. شیخ حسینعلی تویسرکانی (م ۱۲۸۶ ق). ۲. سید حسین حسینی تبریزی معروف به «کوهکمری» (م ۱۲۹۹ ق). ۳. شیخ عبدالله مازندرانی (م ۱۳۳۰ ق). ۴. ملا محمد علی نخجوانی (م ۱۳۳۴ ق). ۵. سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، صاحب عروه (م ۱۳۳۷ ق). ۶. سید اسماعیل صدر موسوی اصفهانی (م ۱۳۳۸ ق). ۷. سید ابوالقاسم حسینی دهکردی اصفهانی (م ۱۳۵۳ ق). ظاهرا شیخ بهایی تصمیم داشته کتاب را در بیست باب، مشتمل بر ابواب عبادات و معاملات و آداب زیارات، تدوین نماید ولی تنها موفق به تالیف پنج باب زیر شده است: ۱. باب اول: طهارت۲. باب دوم: نماز۳. باب سوم: زکات۴. باب چهارم: روزه۵. باب پنجم: حجبعد از درگذشت شیخ بهایی، شاه، از شاگرد معروف او، نظام الدین ساوجی می خواهد، کتاب استاد را به همان سبک و سیاق ادامه دهد. ساوجی پانزده باب باقی مانده را تالیف نمود و به عنوان «تتمه جامع عباسی» به کتاب استاد ملحق کرد. چاپ مورد استفاده ما در انتشارات اسلامی قم به سال ۱۳۸۸ منتشر شده است.
برخی از مهم ترین منابع و مصادر شرح حال و آثار شیخ بهایی چنین است: بحار الانوار؛ سلافة العصر؛ خلاصة الاثر؛ امل الآمل؛ تاریخ عالم آرای عباسی؛ حدیقة الافراح؛ جامع الرواة؛ ریاض العلماء؛ تعلیقة امل الآمل؛وقایع السنین والاعوام؛ لؤلؤة البحرین؛ الاجازة الکبیرة؛ خزانة الخیال (خطی)؛ آتشکده آذر؛ تذکرة نصیر آبادی؛کشکول البحرانی؛ نقد الرجال؛ طرائف المقال؛ مجمع الفصحاء؛ریاض العارفین؛ کشف الظنون؛ تاریخ منتظم ناصری؛ فارس نامه ناصری؛بهجة المقال؛ روضات الجنات؛ مستدرک الوسائل؛ تنقیح المقال؛ تکملة امل الآمل.
درباره رساله حاضر
کتاب جامع عباسی رساله عملیه شیخ بهایی است که به نام شاه عباس صفوی (۹۹۶- ۱۰۳۸ ق) تالیف کرده است. این رساله از زمان تالیف مورد توجه مردم و علمابوده و بسیاری از فقهای بعد از شیخ بهایی، بر آن حاشیه زده اند و مغایرت احتمالی نظر خود را با نظر مؤلف اظهار داشته اند. جامع عباسی، دارای دست نوشته های بسیار زیادی است و بارها در ایران و خارج به چاپ رسیده است. چاپی که نظرات آخوند خراسانی از آن استخراج شده حواشی این بزرگان را نیز داراست: ۱. شیخ حسینعلی تویسرکانی (م ۱۲۸۶ ق). ۲. سید حسین حسینی تبریزی معروف به «کوهکمری» (م ۱۲۹۹ ق). ۳. شیخ عبدالله مازندرانی (م ۱۳۳۰ ق). ۴. ملا محمد علی نخجوانی (م ۱۳۳۴ ق). ۵. سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، صاحب عروه (م ۱۳۳۷ ق). ۶. سید اسماعیل صدر موسوی اصفهانی (م ۱۳۳۸ ق). ۷. سید ابوالقاسم حسینی دهکردی اصفهانی (م ۱۳۵۳ ق). ظاهرا شیخ بهایی تصمیم داشته کتاب را در بیست باب، مشتمل بر ابواب عبادات و معاملات و آداب زیارات، تدوین نماید ولی تنها موفق به تالیف پنج باب زیر شده است: ۱. باب اول: طهارت۲. باب دوم: نماز۳. باب سوم: زکات۴. باب چهارم: روزه۵. باب پنجم: حجبعد از درگذشت شیخ بهایی، شاه، از شاگرد معروف او، نظام الدین ساوجی می خواهد، کتاب استاد را به همان سبک و سیاق ادامه دهد. ساوجی پانزده باب باقی مانده را تالیف نمود و به عنوان «تتمه جامع عباسی» به کتاب استاد ملحق کرد. چاپ مورد استفاده ما در انتشارات اسلامی قم به سال ۱۳۸۸ منتشر شده است.
wikifeqh: حواشی_آخوند_بر_جامع_عباسی _(کتاب)